Aplikátory Tugi mají pomoci lidem, kteří si píchají léky třeba proti roztroušené skleróze či na ředění krve. Český startup, který chytrou pomůcku s originálním designem vymyslel, teď hledá partnery, kteří výrobek dostanou ke stovkám milionům potenciálních klientů.

Dvě základní verze aplikátoru mají podobu růžového slona a modrého kocoura.

Jak to u těch nejlepších nápadů bývá, jde vlastně o geniálně jednoduchou myšlenku. Miliony lidí, kteří si musejí sami vpichovat injekce, často trpí při aplikaci strachem z jehly a dalšími nepříjemnými pocity. Má jim pomoci aplikátor Tugi – pomůcka, do níž se injekce sevře. Plní rovnou dvě funkce – vpíchnutí léku zjednoduší a díky hezkému designu připomínajícímu skoro dětskou hračku zároveň zbaví uživatele stresu. „Když někomu ukážete Tugi, usměje se,“ popsala typickou první reakci lidí praktická lékařka Kristína Tůmová. Dvojice aplikátorů z vysoce kvalitního lékařského silikonu je díky patentovanému způsobu uchycení kompatibilní se 14 druhy léků v předplněných injekcích.

Před příchodem Tugi kupodivu nikoho nenapadlo prostřednictvím nápaditého funkčního designu pacientům používání injekce ulehčit. „Donedávna to nikdo neřešil, jsme první na světě,“ říká Martin Pilný, který je jedním ze spoluzakladatelů projektu. Každý rok si přitom na planetě samo píchá nějakou injekci asi 800 milionů lidí.

Tugi snižuje díky přátelskému designu strach uživatele z injekce, zároveň ale zjednodušuje její použití.

Prvotní impulz ke vzniku Tugi přitom přinesl sám život. Před několika lety totiž tehdejší partnerce jednoho z dalších zakladatelů Pavla Kučery lékaři sdělili, že bohužel trpí roztroušenou sklerózou. Navíc si dívka musela začít sama každý den píchat injekce, což byla další rána pro její psychiku. Pavel Kučera proto vymyslel první prototyp Tugi, který nepříjemný úkon chytře zjednodušil.

Vývoj, výroba, patenty a certifikace spolkly přes 20 milionů korun

Tak se začal psát životopis Tugi. Vznikl startup, který pomůcku zdokonalil se záměrem vyrábět ji ve velkém, a tak ulehčit život milionům pacientů. Po čtyřech letech práce a po zhruba 20 milionech investovaných korun je Tugi připraven ve všech směrech takříkajíc na startovní čáře k přechodu do prodeje ve velkém. Design i funkce pomůcky jsou právně chráněny ve více než stovce zemí světa včetně například Spojených států, Číny, Indie nebo Japonska. „Máme hotových 10 tisíc kusů výrobku a u tuzemského externího dodavatele připravenu kapacitu na výrobu 250 tisíc kusů ročně. Tugi je přitom od začátku vyvíjen pro globální trh. Proto máme jak webové stránky, tak i promo videa a další materiály připraveny v angličtině, němčině či japonštině, “ vysvětluje Pilný.

Spoluzakladatel startupu Milan Eyberger říká, že teď je potřeba najít investora pro expanzi aplikátoru do Německa i na další velké trhy.

Majitelé firmy ale realisticky přiznávají, že pro úspěch v dalších fázích projektů už pouze jejich síly nestačí. „My už řadu let podnikáme v oblasti IT a to nám umožňuje financovat vývoj Tugi aplikátorů. Teď už skutečně hledáme investory, kteří nám pomohou celosvětově dostat Tugi aplikátory do distribuce a především k pacientům,“ vysvětluje jeden ze spoluvlastníků startupu Milan Eyberger.

Velká premiéra byla na veletrhu Medica

Pro oficiální premiéru před světovou veřejností si startup vybral letošní veletrh Medica v německém Düsseldorfu, což je největší výstava v oboru zdravotnictví. Tugi se tam představil v rámci společného českého stánku. Na něm se mohly české firmy prezentovat za zvýhodněných podmínek a s podporou Ministerstva průmyslu a obchodu, agentury CzechTrade a dalších institucí.

Na veletrhu Medica se Tugi představil světové odborné veřejnosti.

Právě německý trh coby nejvyspělejší a největší trh Evropy chce startup Tugi oslovit nejdříve. „Navíc nám velice pomohla tamější zahraniční kancelář CzechTrade a jmenovitě její ředitel Adam Jareš, který se také osobně slavnostního představení Tugi na Medice zúčastnil,“ uvádí Martin Pilný.

„Od první chvíle jsme v Tugi viděli unikátní potenciál reálně pomoci stovkám milionů lidí po celém světě. Je až s podivem, že žádný podobný produkt na trhu doposud neexistuje. Proto jsme projekt od počátku podporovali a hodláme mu poskytnout zázemí celosvětové sítě poboček CzechTrade,“ navazuje Adam Jareš.

Právě spolupráci s proexportní agenturou považuje startup za klíčovou. „Díky lidem z CzechTrade jsme navázali kontakty s řadou potenciálních partnerů nejen z Evropské unie, ale také ze Spojených států či Japonska. Záštita dodává našemu projektu určitou důvěryhodnost, která je ve zdravotnickém oboru klíčová,“ konstatuje Milan Eyberger.

Když aplikátor na pacienta mrká

Tugi je navržen v současnosti ve dvou variantách. Už vývojově první model vyvedený v modré barvě pracuje s uživatelsky vlídným designem – oblý tvar s reliéfem úst, fousků, očí a uší připomíná hlavu kocoura. Do něj se vloží injekce, takže při aplikaci není jehla vidět. Podobných „avatarů“ má firma navrženo vícero. „Tvář na pomůcce vlastně komunikuje s uživatelem,“ vysvětluje Martin Pilný. Tugi má v zásadě podvědomě vzbudit pocit, že je to přítel pacienta, kterému pomáhá s nepříjemným úkonem.

Druhý základní typ je onen růžový slon. Díky dvěma otvorům s odlišnou velikostí do něj lze vložit dva rozměrově různé typy injekcí, což jiné aplikátory neumožňují.

Mužští uživatelé prý někdy mají vůči pomůcce nejdřív odstup kvůli „dětinskému“ designu, po vyzkoušení ale aplikátor docení.

Uživatelé, kteří už Tugi vyzkoušeli nebo testovali v rámci EU, vyzdvihují jeho pohodlnost nebo optimistický vzhled. „Hledala jsem nějakou alternativu k mému standardnímu aplikátoru, protože byl příliš ošklivý a nepohodlný při použití,“ říká jedna uživatelka, které lékaři diagnostikovali roztroušenou sklerózou a která si musí sama třikrát týdně píchnout injekci. Dívka ocenila příjemný materiál a přátelský vzhled. „Možná proto, že (při stlačení) mrká. Jako by říkal: To je v pořádku,“ směje se uživatelka.

Mezi dalšími vlastnostmi originální pomůcky ocenili pacienti to, že je menší než standardní aplikátory – lépe se díky tomu schová třeba do kabelky a hodí se i na cesty.

Startup Tugi

Jádro mladé firmy tvoří čtveřice majitelů – Pavel Kučera, Martin Pilný, Milan Eyberger a Jan Klíma. Širší tým spolupracovníků zahrnuje asi desítku lidí. Výroba a mnohé související aktivity jsou řešeny externě. Celkově se tak na projektu různou měrou podílejí více než dvě desítky spolupracovníků napříč Českou republikou. Další informace jsou k dispozici na webových stánkách projektu.

Ať je jasno: píchá si lék, ne drogu

Ondřej Herink ze společnosti Kantar dělal v rámci marketingového průzkumu rozhovory s desítkami uživateli a jejich lékařů. Uživatelé podle něj mimo jiné ocenili to, že jim nový aplikátor pomohl vyrovnat se s reakcí okolí při momentu, kdy si musí člověk sám píchnout injekci někde mimo domov na veřejném místě. „Uživatelé si říkají: Jak asi vypadám s injekcí? Protože když jsem doma, není tam nikdo nebo jen má rodina. Je logické, že tam všichni vědí, že trpím nemocí… Ale když jste v kanceláři nebo když cestujete a použijete injekci, můžete vyvolat otázku: Je to lék? Nebo je to něco, co má pomoct zvednout mi náladu?“

Video:

Představení aplikátorů Tugi na veletrhu Medica (v angličtině)

Herink také původně očekával pozitivní zpětnou vazbu na výrobek hlavně u mladších lidí, zaujala ho ale třeba i reakce 45leté ženy, která byla zvyklá dlouhá léta aplikovat si injekce. „Byla nadšená, když Tugi poprvé viděla. Působila, jako by jí bylo patnáct. Smála se, říkala, to je fakt pěkný, roztomilý. Přála bych si mít příležitost používat ho už před 20 nebo 25 lety,“ cituje pacientčinu reakci marketingový odborník.

Takže to je Tugi. S image slona nebo kocoura, ve výrazných barvách, s přívětivým designem, nachystaný pro vstup na globální trh. Teď jeho tvůrci aktivně hledají investory, kteří pomohou pomůcce vypravit se za stamiliony pacientů do světa.

Tomáš Stingl

Další články