Společnost Beneva rozjíždí projekt Saturnin. Systém dokáže z odpadní oceli vystřihnout rovnou další tabuli pro výrobu, takže odpadá celá energeticky náročná recyklace. Firma své řešení nabídla automobilovému průmyslu v Česku i ve světě.
Zjednodušeně si to lze představit třeba na příkladu člověka, který vystřihuje ozdoby z papíru. Zbytky materiálu může dát do tříděného odpadu, který pak projde dlouhým procesem recyklace. S trochou šikovnosti lze ale místo toho z odstřižků rovnou vystřihnout další část ozdoby.
Tak nějak – ovšem ve velkém a s ocelí – pracuje systém Saturnin, který vyvinula česká firma Beneva. „Odpad má často takový tvar a rozměry, že z něj lze vystřihnout vstupní tabuli pro výrobu jiného dílu, aniž by to mělo negativní vliv na jeho kvalitu,“ uvádí firma s tím, že to výrobcům sníží náklady, a navíc má řešení hned dva přínosy pro ochranu životního prostředí. „Zaprvé každá tuna opětovně použitého odpadu nebude energeticky náročně recyklována a o to méně vznikne emisí. Zadruhé uhlíková stopa je násobně nižší v porovnání s produktem vyrobeným konvenčním způsobem, protože krok s energeticky náročnou výrobou oceli je z výroby zcela vypouštěn.“
První linka se rozjela v Benátkách nad Jizerou
Jak to v praxi vypadá? Zpracování odpadu probíhá v robotizovaném hubu. „Tam zavážíme plechový odpad od výrobce v bednách a na autonomních robotizovaných linkách ho následně zpracováváme. Výstupem je materiál nastohovaný na paletách. Kvalita je identická jako u materiálu dodávaném z hutě či servisního centra. Rozdíl je v tom, že náš materiál vznikl přímým opětovným použitím odpadu bez předchozí recyklace. Tím se eliminují energeticky vysoce náročné hutní procesy,“ vysvětluje výkonný ředitel společnosti Jakub Šrot. Podotýká, že Beneva je provozovatelem hubu a zpracování odpadu poskytuje výrobcům jako službu. Vychází přitom z jejich zadání, jaký tvar ocelové tabule potřebují.
Na projektu začala firma pracovat v roce 2017 a postupně se do něj zapojilo na třicet zaměstnanců zaměřených jak na vývoj softwaru či technologie, tak i na obchod. První pilotní provoz systému Saturnin firma spustila letos v létě v provozovně v Benátkách nad Jizerou. Tento hub je schopen zpracovat až sedm milionů kusů odpadového plechu za rok. Výhodou hubu je blízkost k Mladé Boleslavi, protože Beneva spolupracuje se společností Škoda Auto a chce získávat i další klienty z oboru automotive. Na vývoji dalších technologií Beneva spolupracuje i s přední rakouskou hutí Voestalpine, která je technologickou špičkou ve výrobě a zpracování oceli.
Systém má šetřit peníze i přírodu
Jak klesnou výrobcům náklady a o kolik méně škodlivých emisí putuje do ovzduší, to ilustruje šéf Benevy Jakub Šrot na modelovém příkladu: „Jeden z našich zákazníků sériově lisuje díl. Pro výrobu využívá vstupní materiál od tradičních dodavatelů oceli. Při přechodu na dodávky ze systému Saturnin dostane kvalitativně identický materiál se stejným ročním objemem. Během jednoho roku dokáže v rámci této položky snížit emisní stopu materiálu z 832 tisíc kilogramů CO2e na zhruba 24 tisíc kilogramů. To představuje 94 procent ušetřených emisí. Zároveň je podstatné, že v tomto případě klesnou náklady na vstupní materiál o 8,6 procenta,“ uvádí podnikatel.
Ve světě chce český startup vybudovat celou síť hubů
Beneva chce nyní zahájit i expanzi do světa. „Od prvopočátku je naším cílem učinit systém Saturnin globálním. Chceme být lídrem v opětovném použití plechového odpadu a vybudovat síť takovýchto hubů po celém světě. Náklady na vybudování jednoho hubu se mohou pohybovat kolem jednoho až dvou milionů eur v závislosti na technologickém vybavení, specifikách dané lokality a dalších faktorech spojených s výstavbou a provozem,“ uvádí Jakub Šrot s tím, že náklady ponese vždy Beneva, zákazníci se na stavbě hubů investorsky podílet nebudou.
Velký trh oslovila Beneva v Jižní Africe
Hodně si Beneva slibuje od jihoafrického trhu, kam v současnosti vstupuje. „V Jihoafrické republice rychle roste automotive průmysl a s tím je spojená problematika vznikajícího výrobního odpadu. Podle našich informací se šrot v Africe nezpracovává, ale přepravuje se ke zpracování na jiné kontinenty, většinou pravděpodobně do Asie. O to větší smysl má zavedení systému Saturnin právě v Jižní Africe,“ uvádí Jakub Šrot.
S tím souhlasí Přemysl Trojan, ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Jihoafrické republice. „Automobilový sektor v JAR patří k nejsilnějším v celé Africe. Zaměstnává přes 110 tisíc lidí a tvoří důležitou součást národního hospodářství. V zemi působí klíčoví světoví výrobci osobních i komerčních vozidel – například jde o značky Volkswagen, Toyota, Mercedes Benz, Ford, Nissan a Isuzu. Existuje zde robustní dodavatelská síť, která představuje příležitost pro české společnosti,“ uvádí Přemysl Trojan s tím, že je v zemi kladen velký důraz na rozvoj elektromobility a přenesení výroby automobilů přímo na území JAR. Trh tam nabízí prostor právě pro ty inovace, které Beneva přináší – zejména ty ve snižování uhlíkové stopy a recyklaci ocelových odpadů.
CzechTrade proto při vstupu na jihoafrický trh Benevu významně podporuje. „Agentura firmě pomáhá identifikovat obchodní příležitosti, organizovat B2B setkání a získávat klíčové informace o místním trhu. Díky odbornému poradenství se Beneva mohla lépe přizpůsobit specifickým potřebám jihoafrických partnerů,“ uvádí Přemysl Trojan.
Byznys v Jižní Africe podle něj navíc dostává další impulzy. „Automobilový průmysl v JAR se bude dále rozvíjet díky vládním iniciativám, jako jsou Automotive Production Development Programme (APDP) a South African Automotive Master Plan (SAAM), které podporují zahraniční investice a lokalizaci výroby,“ upozorňuje Přemysl Trojan. „Věřím, že inovativní přístup Benevy k recyklaci oceli přispěje k udržitelnějšímu rozvoji nejen automobilového průmyslu v Jižní Africe, ale i globálně,“ dodává.
Další cíl? Zpracovat i 3D odpad
S tím souzní i plány Benevy pro nadcházející rok. Hodlá růst na domácím i světovém hřišti. „V Česku chceme dál prohloubit již probíhající spolupráci se Škodou Auto a navyšovat objemu odpadu k opětovnému použití. Chceme také rozšířit spolupráci s dalšími automobilkami. Jednáme již s Hyundai Nošovice a chystáme se do Toyoty Kolín,“ nastiňuje Jakub Šrot.
Při zahraniční expanzi se chce firma příští rok zaměřit přednostně na sousedy. „V tuto chvíli řešíme otázku expanze do Německa, kde je samozřejmě pro využití našeho systému velký potenciál. Zároveň je to trh, který je s tím českým do značné míry propojen.“ Nejen německé veřejnosti proto představila Beneva svůj systém na říjnovém veletrhu EuroBLECH 2024 v Hannoveru.
„Na druhé straně je pro nás stejně aktuální růst k východním hranicím Česka, případně na Slovensko směrem k městům Nitra či Žilina, kde je situováno hned několik automobilek,“ říká podnikatel. Firma analyzuje také obchodní možnosti ve Spojených státech amerických.
Každopádně chce Beneva dál projekt Saturnin technologicky rozvíjet. „Celý systém již běží, ale je řada dalších možností, jak ho posunout ještě dál. V tuto chvíli se soustředíme na opětovné použití výrobního odpadu, který vzniká v nástřihových linkách, a tedy není prolisovaný – má charakter 2D. Pracujeme ale i na dalších technologiích, které nám pomohou zpracovávat právě i 3D odpad. Tedy ten, který prolisovaný již je. Díky tomu budeme schopni procento opětovně použitého odpadu dále navýšit,“ prozrazuje další plány Jakub Šrot.