Dá se to vlastně označit za husarský kousek. Do Turecka, které kdysi platilo za synonymum příchodu kávy do Evropy, dnes dodává instatní kávu po tunách česká rodinná firma Simandl z Petrovic u Karviné.

Kdyby dostal kterýkoli průměrný Čech za úkol rychle napsat na papír deset asociací, které ho spontánně napadnout v souvislosti s Tureckem, asi by obvykle mezi prvními slovy nechyběla káva. Ačkoli v soudobém světě už určitě není blízkovýchodní země s černým nápojem spojována tolik jako dřív, je nesporně pořád pikantním úspěchem, pokud na tureckém trhu prorazí s dodávkami kávy dodavatel z České republiky.

Právě to se podařilo společnosti Simandl z Karvinska. Rodinný podnik, který oslavil čtvrtstoletí existence, se specializuje na zpracování a balení instantní kávy, cappuccina či smetany. Turecko firma přidala na seznam svých exportních destinací nedávno. „Na turecký trh jsme vstoupili přes místního partnera. S tím jsme se potkali na veletrhu CNR Food v Istanbulu v roce 2018,“ vysvětluje obchodní ředitel společnosti Jakub Simandl. „Na tamější trh teď dodáváme instantní kávové a čokoládové nápoje, které náš lokální partner balí do maloobchodního balení nebo používá v nápojových automatech. Jen za prvních deset měsíců roku 2020 jsme do Turecka zatím vyvezli 125 tun směsí,“ říká Jakub Simandl.

Desetinná čárka proměnila dovoz na miliardový byznys

Přednost Turecka je zřejmá. Přes 83 milionů spotřebitelů, mezi nimiž je určitě stále mnoho milovníků černého nápoje. Potíž pro zahraniční firmu může podle obchodního ředitele společnosti Simandl naopak představovat zbytnělá byrokracie. „Pro samotný vývoz je hlavní překážkou turecký celník, který je velmi nevyzpytatelný. Může se třeba stát, že desetinnou čárku na faktuře interpretuje jako oddělovač tisíců, takže potom místo faktury za 40 tisíc eur máte podle něj na kamionu zboží v hodnotě 40 milionů eur,“ popisuje Jakub Simandl.

Káva pro celý Blízký východ

Firma ovšem může při exportu těžit ze svých už bohatých zkušeností z dalších východních zemí. V oblasti není nováčkem. „V regionu Blízkého východu vyvážíme naše výrobky do Izraele (Palestiny), Jordánska, Kuvajtu, Saúdské Arábie a Spojených arabských emirátů,“ připomíná obchodní ředitel.

Společnost také těží ze spolupráce s agenturou CzechTrade a ze společné účasti na zahraničních veletrzích. Vedle pomoci při vstupu na turecký trh nyní postupuje v součinnosti s agenturou i na dalších trzích. „V současné době nám pomáhají kontakty, které získáváme z regionálních poboček agentury. Můžeme zmínit například Maroko, kde působí jako ředitel tamější kanceláře CzechTrade Tamer El-Sibai, nebo Švédsko, kde je v současnosti Tomáš Rousek,“ vypočítává obchodní ředitel rodinné firmy. Počet zahraničních trhů, kam firma z Karvinska vyváží, tak již nyní přesáhl tři desítky. „Uznání patří našemu exportnímu týmu. Kvůli zahraniční expanzi ho teď rozšiřujeme a nabíráme nové lidi,“ dodává Jakub Simandl.

Firma Simandl

Český rodinný podnik založili v roce 1995 manželé Václav a Šárka Simandlovi. Specializuje se na výrobu instantní náhrady smetany a směsi na přípravu studených i horkých nápojů cappuccino a instantní kávy. Výroba je soustředěna v závodě v Petrovicích u Karviné, který byl postaven na zelené louce v roce 2004. Konkurenční výhodou je plnění do stojících sáčků se zipovým uzávěrem, díky němuž lze obal jednoduše znovu uzavřít a výrobek neztrácí na kvalitě. V sortimentu jsou i výrobky pro děti, jako je dětské cappuccino s obsahem mléka, ochucená horká čokoláda nebo výrobky, do nichž není přidáván řepný cukr.

Vedle vlastní řady výrobků, které firma Simandl nabízí pod značkami Samantha a Brazilka, je továrna využívána také k produkci privátních značek na zakázku. V současnosti podnik zaměstnává 40 lidí a exportuje do tří desítek zemí v Evropě, Africe a Asii. Jsou mezi nimi například Velká Británie, Rusko, Gruzie či Japonsko, ale dokonce i tak exotické trhy jako Angola nebo Tanzanie.

Tomáš Stingl

Komplexní informace o Turecku hledejte na BusinessInfo.cz

Další články

V Británii uspěl český Kanec. Pivovary teď chystají síť českých hospod

Zámecký pivovar Břeclav a Měšťanský pivovar v Kutné hoře patří k těm, které uspěly na britském trhu. Nyní ale odbyt rapidně poklesl kvůli uzavření restaurací v době pandemie. Navíc export zkomplikovala nová byrokracie v souvislosti s brexitem. Expanzi malých českých pivovarů na ostrovech má ale podpořit ambiciózní plán na vybudování sítě restaurací s českým pěnivým mokem. Ta první bude v Londýně a ponese jednoznačný název – PIVO.

Ochrana názvů jako Olomoucké tvarůžky nebo Žatecký chmel posílí. Česko se připojí k Ženevskému aktu

Evropská unie letos v únoru přistoupila k novému rozšíření Lisabonské dohody Světové organizace duševního vlastnictví, k takzvanému Ženevskému aktu. Možnost samostatného přístupu má i Česká republika, která zahájila projednávání ratifikace této mezinárodní smlouvy v parlamentu a připojí se nejspíš v průběhu nadcházejícího roku.