Dlažba, květináč, stůl, plot, lem u bazénu. To všechno umí firma Ferobet vytvořit z betonu v překvapivě atraktivním designu. Největší trefou moravského výrobce je ovšem originální řada výrobků, které do nejmenších detailů dokonale imitují dřevo. S těmi Ferobet prorazil i ve světě.

„Staré dřevo“ od Ferobetu imituje přírodní materiál včetně ošlapaných hran, popraskaných suků či zvětralého vzhledu.

Že je beton nuda? O tom, že může být naopak překvapivě atraktivním a variabilním materiálem, ví své jihomoravská firma Ferobet. Podnik s více než třicetiletou historií vznikl v roce 1991 v Rousínově u Brna původně jako malá dílna zaměřená na výrobu betonových studničních skruží a poklopů.

Za poslední tři dekády ale výrazně vyrostla. Expanzi firmy nezastavila ani několikerá období útlumu stavebnictví, ani požár v roce 2008, který tehdy poničil většinu prostor podniku. Dnes se tak Ferobet může řadit v plné kondici mezi přední české výrobce betonových prvků pro stavebnictví i zahradní architekturu.

A je naladěn na další růst, a to i do zahraničí. „Ferobet je firma do 100 zaměstnanců s obratem okolo 300 milionů korun ročně,“ uvádí Tomáš Hanák, marketingový manažer firmy. Značka v současnosti nabízí široké portfolio betonových dlažeb, základových prvků, plotových systémů nebo zahradní dekorace, jako jsou květináče, schody či bazénové lemy.

Centrálu Ferobetu kdysi zničil požár, v současnosti je ale rozsáhlý areál v Rousínově znovu plný života a na expedici čekajítisíce tun betonu zabalených ve výrazných firemních barvách.

Imitace dřeva má i suky nebo díry od červotoče

Významný průlom přišel před čtyřmi lety s vývojem originální řady nazvané Zkamenělé dřevo. To je díky dokonalému designu k nerozeznání od skutečného dřeva. Stoly, lavice, schodiště nebo ploty z tohoto materiálu imitují přírodní dřevo do nejmenších detailů, jako jsou popraskané suky, trhliny různých tvarů, zvětralý vzhled, nebo dokonce díry od červotočů.

Díky úspěchu této řady v Česku se Ferobet rozhodl pro aktivní obchodní expanzi i do světa. Obchodní model společnosti je jednoduchý, ale účinný – Ferobet vždy vyhledá na zahraničních trzích významné výrobce betonových prvků, kterým nabízí produktovou řadu Zkamenělé dřevo k distribuci pod jejich vlastní značkou a za podpory jejich etablované obchodní sítě. Součástí nabídky je vždy komplexní marketingová podpora – od katalogů a technických listů po výstavní stojany a prezentační videa.

Tato strategie se osvědčila, což dokládají úspěšné kontrakty například v Rakousku, Slovinsku, Chorvatsku, Černé Hoře, Bosně a Hercegovině či Rumunsku. Velkým krokem vpřed byla také nedávno uzavřená spolupráce s největším výrobcem v Itálii a rozbíhající se obchodní partnerství v Maďarsku a Nizozemsku.

Ve Francii Češi jednají s klíčovým hráčem, společností Fabemi

Dalším velkým trhem, který v současnosti Ferobet otevírá, je země galského kohouta. „Co se týče Francie, tak stále probíhají jednání. V tomto případně se jedná o prodeji licence. Tedy že výroba bude probíhat přímo ve Francii u partnera, který bude používat naše technologie a postupy,“ upřesňuje marketingový manažer Ferobetu Tomáš Hanák.

Betonové portfolio od moravské firmy dokáže vybavit zahradu kompletně od dlažby a odpadkových košů, přes lavičky a stoly až po speciality jako jsou pisoáry pro psy.

Významnou roli v expanzi moravské firmy přitom hraje proexportní agentura CzechTrade. Díky profesionální asistenci zahraničních kanceláří CzechTrade překonává Ferobet rychleji výzvy v jednotlivých zemích a získává potřebnou důvěru místních partnerů. CzechTrade zároveň pomáhá Ferobetu překonávat nejen jazykové bariéry, ale především pochopit specifika místní mentality a obchodní kultury.

Příkladem je třeba právě vstup na francouzský trh. Tam díky zajištění obchodního jednání přímo na české ambasádě v Paříži, které zprostředkoval ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade Francie Jakub Smetana, navázal Ferobet úzký kontakt se společností Fabemi. To je jeden z klíčových hráčů na francouzském trhu. Jednání vyústilo v navazující návštěvu zástupců Fabemi přímo ve výrobním závodě Ferobetu v České republice. „Spolupráci s agenturou CzechTrade hodnotíme jako mimořádně přínosnou. Oceňujeme jejich profesionalitu, schopnost porozumět potřebám exportérů a aktivní pomoc přímo v místě podnikání,“ uvádí majitel Ferobetu Martin Pupp.

Firma buduje „betonové vztahy“

V současnosti plánuje Ferobet s pomocí agentury CzechTrade dále expandovat například do Velké Británie, Irska, Španělska, Portugalska nebo skandinávských a pobaltských zemí. Společnost přitom klade důraz na to, že jak s potenciálními obchodními partnery v Česku i zahraničí, tak i se samotnými vlastními zaměstnanci buduje dlouhodobou důvěru. „Na prvním místě máme lidi a vztahy,“ shrnuje firma ve své webové vizitce. A tento přístup včleňuje i do podnikového motta, které říká: „Vytváříme betonové vztahy.“

(red)

Další články