Výrobce dveřních výplní VP trend zůstává jistotou v nejistém oboru. Výzvou byly propad stavebnictví či sankce vůči Rusku, teď je novým problémem raketový růst cen hliníku a dalších surovin. Kladenská rodinná firma ale drží už 23 let stabilní kurz napříč všemi krizemi a výrobky dodává přes půl planety od Dubaje až po Dominikánskou republiku.

Jedny z dveří ve Spojených arabských emirátech s výplní od VP trendu.

Spisovatel Franz Kafka kdysi napsal: „Ti dobří mívají stejný krok. Ostatní ale, aniž to tuší, tancují kolem dobové tance.“ Tenhle citát docela dobře sedí i na příběh rodinné firmy VP trend z Kladenska. Společnost na výrobu dveřních výplní založená v roce 1998 kráčí rovnoměrným krokem, přestože stavebnictví je neustále zmítáno výkyvy nahoru i dolů.

Předposlední globální krize se v segmentu oknařiny projevila se zpožděním, a to hlavně v letech 2013 a 2014, kdy také VP trend pocítil snížení obratu. Situaci se ale podařilo záhy stabilizovat. Firma si udržela relativně vyrovnaný obrat, počet zaměstnanců i portfolio výrobků, které rozšiřuje postupně, bez ukvapeného naskakování na momentální módní výstřelky. „Vyznáváme takový mírný pokrok v mezích zákona,“ usmívá se Richard Obyt.

Firma má stabilně kolem třiceti zaměstnanců.

K původní výrobě plastových dveřních výplní tak firma postupně přidala výrobky z hliníku, dřeva i vysokotlakého laminátu. Typickým odběratelem jsou pak finální výrobci dveří, kteří výplň zkompletují s dalšími komponenty, tedy s rámy dveří, respektive dveřních křídel, a s potřebným kováním.

Společnost VP trend

Firma byla založena v roce 1998 a na počátku roku 2001 se z původního podílníka stal jejím jediným majitelem Richard Obyt. Společnost se nejprve zabydlela v areálu bývalé Poldi Kladno. Sám Richard Obyt původně také v Poldovce pracoval a prošlo jí i několik dalších pracovníků. Písmena VP v názvu firmy jsou odkazem na skupinu Vagnerplast, kde byl Richard Obyt jedním z podílníků a v jejímž vedení v devadesátých letech také působil.

V současnosti zaměstnává VP trend něco přes 30 lidí, přičemž počet zaměstnanců je – kvůli stále vyšší složitosti a náročnosti výrobků – i přes rostoucí automatizaci poměrně stabilní. Od roku 2012 působí společnost v novém výrobním areálu v kladenské čtvrti Dříň. Vedle plastových dveřních výplní nabízí také produkty z hliníku, dřeva či vysokotlakého laminátu. Obrat společnosti se pohybuje kolem 70 milionů korun ročně. Zhruba čtvrtina produkce jde na přímý vývoz, dalších 10 až 15 procent míří do zahraničí jako subdodávky. Výrobky VP trend tak lze vidět například v Německu a v mnoha dalších státech EU či v Rusku a postsovětských zemích. Na chodu společnosti se stále významnější měrou podílejí synové zakladatele Stanislav Obyt a Michal Obyt.

Zhruba třetina výrobků VP trend jde do zahraničí. Největším odbytištěm je Německo, dále Rakousko, Polsko či postsovětské země. „Jednotlivé dodávky ale mířily například i do Spojených arabských emirátů. Některé české firmy tam měly zakázky na rekonstrukce budov a na dveřní výplně měly specifické požadavky. Dveře s naší výplní najdete také až v Dominikánské republice, kam jsme se dostali přes jednoho německého zákazníka,“ říká Richard Obyt.

Některé stroje si VP trend upravuje podle svých potřeb, případně domlouvá specifické úpravy se svými dodavateli, kteří jsou většinou z České republiky.

Hliník není přítomen

Pandemie koronaviru se v první fázi na chodu ani odbytu firmy nepodepsala téměř nijak. „Jsme výrobní firma, takže jsme směli fungovat pořád. Zpomalení bylo pouze krátkodobé, klienti si objednávali zboží po internetu. Důsledky pandemie ale přišly teď. O desítky procent rostou ceny materiálů. Zásadně zdražily plasty a neuvěřitelný byl nárůst ceny hliníku. Dále se to týká některých dalších výrobků na bázi ropy. Některé firmy z branže už musely výrazně omezovat výrobu. Materiály prostě buď nejsou, nebo jsou drahé,“ říká vedoucí obchodního úseku Stanislav Obyt, syn zakladatele firmy.

Hliníkové nebo skleněné dveřní výplně jsou náročnější na údržbu, ale často si je zákazníci pořizují jako součást určitého sociálního statusu.

Hliník letos zdražil na londýnské burze zhruba o čtyřicet procent. Hlad po tomto cenném kovu teď ještě zvýšily dvě události. Evropská unie zavedla v dubnu clo na dovoz hliníkových výlisků z Číny až na 46,7 procenta. „Důvodem je to, že se v EU stále prodávají čínské hliníkové výrobky za uměle nízkou cenu, což poškozuje unijní výrobce,“ vysvětluje Lukáš Kovanda, analytik a člen Národní ekonomické rady vlády. Aby toho nebylo málo, navrch přišel převrat v africké Guineji, která je klíčovým producentem této suroviny. „V západoafrické zemi probíhá pokus o vojenský puč, což ohrožuje dodávky. Guinejský bauxit přitom představuje více než polovinu veškerých dovozů bauxitu do Číny,“ podotýká Kovanda.

VP trend ale zatím ustál vysychání zdrojů hliníku relativně dobře. Důvodem je právě zmíněná stabilita byznysu a obchodních vztahů. „Většinu našich vstupních materiálů s výjimkou skla a souvisejících produktů pořizujeme od dodavatelů z Německa nebo z Rakouska. Ty vztahy jsou dlouhodobé a stabilní, takže prvoplánové omezení dodávek nám nehrozí,“ říká Stanislav Obyt.

Mezi výhody plastu jako materiálu patří to, že se dobře tvaruje, je jednodušší na údržbu a nejsou na něm tolik znát škrábance vzniklé při používání dveří.

Uprchlíci „prospěli“ zájmu o bezpečnostní dveře

Zajímavou „turbulenci“ ve stavebnictví vyvolala imigrační vlna v roce 2015. Nebývale se zvedl zájem o bezpečnostní dveře, což dokázal VP trend včas podchytit jako dobrou obchodní příležitost. „Před uprchlickou vlnou jsme už certifikáty na bezpečnostní výplně mívali, ale stály nás asi 50 tisíc korun ročně, a přitom jsme za rok prodali sotva pět výplní. To nedávalo smysl, proto jsme certifikáty nechali propadnout,“ říká Stanislav Obyt. „Pak ale přišla do Německa imigrační vlna, po které si Němci začali rychle objednávat bezpečnostní prvky. Předpokládali jsme, že tento trend přijde i k nám. To se po dvou letech opravdu stalo. Spotřebitelé a také architekti hleděli do Německa a začali bezpečnostní dveře zahrnovat do svých návrhů, pojišťovny nabízely za bezpečnostní dveře slevy na pojistku,“ vysvětluje Stanislav Obyt. Firma si proto včas znovu obnovila potřebné certifikáty a byla připravena na nárůst zahraničních a posléze také tuzemských objednávek. Jedná se sice jen o víceméně okrajovou součást poptávky, přesto nyní představují bezpečnostní výplně nějakých pět procent produkce VP trendu.

Architekti začali po příchodu uprchlické vlny po vzoru Německa do designu staveb zohledňovat víc bezpečnostní prvky, což zvedlo poptávku po bezpečnostních výplních dveří.

Nedostatek surovin podvázal i německý trh

Německo není jen určitým vzorovým sousedem, u nějž lze předem rozpoznat trendy, které se později přelijí i do České republiky. Pro kladenskou firmu je i nejdůležitějším zahraničním odbytištěm, kam jde 80 procent veškerého jejího vývozu. „České firmy jsou v exportu dveří a oken dlouhodobě úspěšné právě i na tak konkurenčním trhu, jako je Německo. V nábytkářském průmyslu je Česká republika dokonce třetím největším importérem do Německa hned po Číně a Polsku. České podniky sem každoročně vyvezou zboží v hodnotě 1,6 miliardy eur,“ připomíná Adam Jareš, ředitel regionálního centra CzechTrade v Düsseldorfu.

Letos sice dosud Německo stojí ve stínu pandemie, už příští rok má ale přijít výrazné oživení. „V investicích do bytové výstavby se v Německu pro letošní rok čeká lehký pokles o 0,2 procenta, což je dáno především globálním nedostatkem stavebních materiálů, který zasáhl i německé firmy. Ovšem pro rok 2022 je aktuálně predikován růst o tři procenta,“ říká Adam Jareš.

Obchodovat s Ruskem, ať jsou sankce, nebo ne

Dalším vnějším faktorem, který zamíchal kartami v oboru, bylo uvalení obchodních sankcí na Rusko a následná odveta Rusů v podobě navýšení dovozních cel a různých administrativních omezení. VP trend se snaží v Ruské federaci svou obchodní přítomnost alespoň udržet, byť je to teď těžší. „Rusko je obrovské a obchodně ,nakrmit‘ už jen oblasti kolem Moskvy a Petrohradu, které jsou bohaté a představují 30 milionů lidí, to je velký byznys. To vědí Němci, kteří tam obchodují, ať jsou sankce, nebo ne,“ podotýká Richard Obyt.

Jeden syn se zaměřil na výrobu, druhý na obchod

Zakladatel rodinné firmy Richard Obyt dosáhl důchodového věku, a přestože stále energicky firmu kormidluje, zároveň postupně zasvěcuje do jejího řízení své dva syny Michala a Stanislava. Ti si rozdělili kompetence podle toho, co je víc zajímá. Michal se zaměřuje především na výrobu a techniku, Stanislav přebral hlavně úkoly v obchodu a marketingu. „Je to pro mě daleko příjemnější, než když jsem byl dříve v jiných zaměstnáních. Tím, že jsme rodinnou firmou, tak vám nikdo nechce podtrhnout židli. Nemám tu ten pocit bezmoci, ale zároveň se navzájem bez postranních úmyslů korigujeme,“ říká Stanislav Obyt.

Firemní záležitosti vyřešíme s otcem a bratrem v práci, takže na rodinných setkáních se jim pak už věnovat nemusíme, říká Stanislav Obyt.

Jeho otec hraje i úlohu mentora. „Už jsem penzijního věku, ale zatím mě ta práce pořád baví. Snažím se, aby se toho nástupci dozvěděli postupně co nejvíc a pokud možno ve správný čas. Stále častěji konstatuji: Ono na tom něco je, co říkají ti mladí. Jejich názory se mi ne vždy musejí zamlouvat, ale mají-li pravdu, pak to samozřejmě uznám. A postupně se stahuji a půjdu do penze,“ říká s úsměvem.

Video:

Jaké kombinace materiálů využívá VP trend při výrobě dveřních výplní vysvětluje zakladatel firmy Richard Obyt.

Ale ten moment ještě zdaleka nenastal. A jaké jsou plány do budoucna? Na tu otázku se Richard Obyt opět usměje a znovu připomene tu poklidnou strategii, kterou má kladenská firma ve vínku. „Zase ten náš mírný pokrok v mezích zákona. My neplánujeme množství parametrů a ukazatelů příliš do budoucna jako někde v korporátu. Každý rok nás vždycky dokáže překvapit a my na to prostě reagujeme. Takže plánujeme jenom zásadní směr a věci, které můžeme ovlivnit. Teď například chystáme jednu malou inovaci – kupujeme novou automatickou pilu, která zrychlí ořez dveřních výplní na míru a zároveň umožní eliminovat lidskou chybu ještě víc než dosud,“ říká Richard Obyt. A tak to ve VP trendu funguje – zase jeden rovnoměrný, klidný krok dopředu. Už jim to takhle docela dobře funguje skoro čtvrtstoletí.

Tomáš Stingl

Další články

Jízdní kola jdou na dračku jako nikdy. Dodávky z Asie ale váznou

Čeští výrobci hlásí, že v době pandemie roste raketově poptávka po kolech a cyklistickém vybavení. Výrobu ale brzdí problémy s dovozem dílů z Asie. Češi i další Evropané si tak za kola připlatí a často si na ně musejí počkat.