Na podnikatelských fórech v Tokiu nebo v rámci českého výstavního komplexu na Světové výstavě v Ósace se představí japonskému trhu téměř 20 českých podniků a vědeckých institucí, které nabízejí řešení z oblasti udržitelné ekonomiky. S výpravou míří do Japonska i ministr životního prostředí Petr Hladík.

Zítra odletí do Japonska na týden podnikatelská mise, kterou spolupořádá Svaz průmyslu a dopravy ČR. Cílem akce, které se zúčastní 18 společností a institucí, je posílit česko-japonskou obchodní spolupráci. České firmy představí v Japonsku své inovace, know-how a zkusí najít příležitosti k navázání nových partnerství.
Misi povede člen představenstva svazu Petr Jonák. „Zaměříme se na klíčová témata jako jsou cirkulární ekonomika, udržitelnost a moderní řešení v oblasti nakládání s odpady a vodou,” uvedl Jonák.
Delegace doprovodí ministra životního prostředí Petra Hladíka. „Hlavními tématy mise jsou recyklace a cirkulární ekonomika – oblasti, ve kterých potřebujeme do budoucna inovovat a vzájemná spolupráce s Japonskem pro nás může být cenným přínosem. Během cesty absolvuji bilaterální jednání se svými japonskými protějšky a zahájím také podnikatelská fóra v Tokiu a v českém pavilonu na výstavě Expo v Ósace,“ řekl ministr Hladík.
„Světová výstava je cennou platformou pro mezinárodní spolupráci a sdílení zkušeností. Česká republika se zde navíc může pochlubit spirálovitou stavba z českého dřeva a skla, která se stala vůbec první CLT dřevostavbou bez kovové nosné konstrukce v celém Japonsku,“ dodal.
Podle ministra jsou ve hře nové projekty. „Japonská strana projevila zájem například o spolupráci s odborníky z ČHMÚ na tématu prevence přírodních katastrof, v níž naši odborníci hrají klíčovou roli. Potvrdilo se to i při zářijových povodních, kdy díky přesným předpovědím a včasnému varování pomohli zmírnit dopady povodní.“
Představí se výrobce dřevěných materiálů i sportovní výbavy
Mezi účastníky mise je například zástupce společnosti Agrop Nova. „Do Japonska vyrážíme s cílem zmapovat exportní příležitosti pro naše plošné dřevěné materiály Novatop. Velký potenciál vidíme zejména v oblasti třívrstvých desek a akustických panelů, které mohou své uplatnění najít v moderní japonské architektuře. V případě úspěchu jsme připraveni jednat o širší spolupráci při realizaci větších projektů, a to vždy za předpokladu, že generálním dodavatelem bude japonská stavební společnost — podobně jako tomu bylo při výstavbě českého pavilonu na Expo,“ říká Radek Oslizlo, technický ředitel společnosti Agrop Nova.
Zastoupení na misi bude mít také značka sportovního vybavení a oblečení Decathlon. “Naše účast na misi představuje možnost nasbírat inspiraci, ale i sdílet zkušenost a úspěšnost našich udržitelných iniciativ v rámci českého Decathlonu, jako jsou například cirkulární business modely Buy back, Second life nebo Rent, které mají skvělé výsledky i na celosvětové úrovni skupiny Decathlon. Meziroční růst těchto modelů v České republice představuje desítky procent,” komentuje cestu do Japonska Tomáš Gall, Chief Sustainability Officer společnosti Decathlon.
Mezi další společnosti, které se mise zúčastní, patří například firmy Environ, Filbec, Pedip nebo Ekoltes Hranice. Své zastoupení budou mít také Technická univerzita Liberec nebo Univerzita Tomáše Bati.