Prostějovská Palírna U Zeleného stromu, která prodává alkoholické nápoje jako Starorežná nebo Hanácká vodka, výrazně rozšíří export. Letos hodlá zvednout o desítky procent především odbyt v Asii. Chce tak vyrovnat výkyvy na domácím trhu způsobené růstem spotřební daně i změnami návyků u mladé generace.
Palírna U Zeleného stromu, nejstarší palírna v Evropě, která v červenci slaví 507 let od svého založení, se během posledního roku zaměřila na investice do vývoje nových produktů v podobě ready-to-drink nápojů. Rozšiřuje zároveň své aktivity na mimoevropských trzích. Reaguje tím na měnící se spotřebitelského chování i rostoucí daňovou zátěž na domácím trhu.
Do nabídky přibyl Moravský košt ze švestek nebo meruněk
V loňském roce se společnosti podařilo navýšit export do řady mimoevropských zemí, například do Severní Ameriky vzrostl vývoz o 15 procent. Úspěšně se vyvíjela spolupráce v Kanadě, Mexiku či Japonsku. „Export je pro nás strategickou cestou, jak kompenzovat výkyvy na domácím trhu a zajistit dlouhodobý růst. Největší potenciál aktuálně vidíme v Asii, kde roste zájem o prémiové produkty. Očekáváme, že vývoz do této oblasti poroste v roce 2025 o desítky procent,“ uvedl Pavel Kadlec, předseda představenstva Palírny U Zeleného stromu.
Roční výroba podniku přesahuje 126 tisíc hektolitrů lihovin, což odpovídá více než 25 milionům půllitrových lahví. Z toho 88 procent míří na český trh a přibližně 8 procent se exportuje do 17 zemí na čtyřech kontinentech. Mezi nejznámější značky společnosti patří Starorežná, Hanácká vodka, Heffron nebo Stará myslivecká.
Palírna minulý rok uvedla na trh také řadu ovocných destilátů Moravský košt vyráběných tradiční metodou z pečlivě vybraného lokálního ovoce, jako jsou švestka či meruňka. To je několikrát destilováno, což zaručuje chuť plnou ovocného aroma i charakter typický pro moravské pálenky.
Na mladé spotřebitele míří novinky s nižším obsahem alkoholu
V čem spočívá změna domácího trhu, která vede k většímu zaměření palírny na export? Češi v posledních letech pijí méně alkoholu, ale s důrazem na kvalitu, původ a příběh značky. Tento trend je nejvýraznější u mladší generace. „Češi se mění z objemových konzumentů na zodpovědné a náročné zákazníky. Hledají zážitek, autenticitu a chuť, ne jen procenta alkoholu. To je i důvod, proč posilujeme náš vývoj v oblasti míchaných nápojů v plechovce i v segmentu prémiových destilátů,“ přibližuje Pavel Kadlec, předseda představenstva Palírny U Zeleného stromu.
Na tuto změnu reaguje palírna uvedením vlastní řady ready-to-drink nápojů. Novinky kombinují zavedené značky jako Stará myslivecká, Hanácká vodka či Heffron s praktickým formátem a nižším obsahem alkoholu.
Zásadní vliv na segment lihovin má i pokračující růst spotřební daně. Od loňského ledna došlo v Česku k navýšení této daně výhradně na lihoviny, nikoli však na víno nebo pivo. V důsledku toho je dnes česká daňová zátěž na lihoviny vyšší než na Slovensku, v Německu či Rakousku. „Zvýšení spotřební daně na začátku roku 2024 vyvolalo rozsáhlé předzásobení ze strany distributorů i koncových zákazníků. To ovlivnilo poptávku v prvním čtvrtletí 2025 a podobný efekt očekáváme i koncem tohoto roku, jelikož se připravuje ze strany státu další navýšení daně,“ podotýká Pavel Kadlec.