Česká společnost Passengera vytváří kompletní digitální řešení pro metro v saudskoarabské metropoli Rijád. Sytém zahrnuje různé služby od wifi pro cestující až po prodej digitální reklamy.

Systém nabídne cestujícím užitečné funkce i zábavu, vychází z předešlých řešení pro zákazníky v jiných zemích.

V poušti Saúdské Arábie se rapidně rozrůstá futuristické hlavní město Rijád. Jako hlavní dopravní tepna pro osm milionů obyvatel má brzy sloužit jeden z nejmodernějších systémů metra na světě. Digitalizaci služeb pro cestující zajišťuje česká společnost Passengera. Má na starosti internetovou konektivitu, wifi připojení pro pasažéry, digitální monetizační kanály a systém pro správu a monitoring.

Šest linek má celkovou délku 176 kilometrů

Saúdská Arábie přijala před pěti lety vizi Saudi Vision 2030, která zemi vzdaluje od závislosti na ropném průmyslu. Rijádské metro je podle ní jednou z vitálních investic do infrastruktury s cílem pomoci hlavnímu městu stát se turistickým centrem v srdci arabského světa.

Stejně jako například metro v Dubaji je i to v Rijádu budováno z podstatné části nad zemí.

Metro v prosinci spustilo testovací provoz a skládá se ze šesti linek s celkovou délkou 176 kilometrů, 85 stanic a 183 vlakových souprav. Nový přepravní systém, do něhož se zapojili i globální výrobci Siemens, Alstom nebo Bombardier, bude patřit mezi nejmodernější na světě. Všechny vlaky jsou autonomní a vybaveny špičkovými technologiemi, které cestujícím zajistí lepší zážitek z cestování.

Jaké technologie české firmy nabízejí městům budoucnosti?

Právě digitální řešení pro cestující má na starosti česká technologická společnost Passengera. „Byla vybrána pro kompletní zajištění wifi systému pro cestující a monetizačního řešení – od designu až po implementaci našeho softwaru, díky kterému celý ekosystém může fungovat. Projekt mimo jiné zahrnoval design komunikační infrastruktury, instalaci wifi do několika různých typů vlaků a také do stanic metra, měření kvality a pokrytí signálu či řešení seamless autentizace uživatelů. Součástí desetiletého kontraktu je i takzvaný management and monitoring suite (MMS), který provozovateli metra umožňuje monitoring a správu všech 1 100 instalovaných zařízení v reálném čase,“ popisuje zakázku výkonný ředitel společnosti Jan Kolář.

Výzvou byla pandemie i extrémní teploty

Díky seamless autentizaci vyvinuté na míru pro nasazení v tomto prostředí, kde jsou uživatelé neustále v pohybu, cestující nepoznají, že si je mezi sebou předávají zařízení umístěná ve vlacích a ve stanicích metra, která jsou navíc od různých výrobců.

Systém musí fungovat v různých vozech od různých výrobců.

„Takto velký projekt s sebou nese celou řadu výzev. Tou největší byla omezená možnost cestování kvůli pandemii, velkou část svého řešení jsme tak museli dodávat vzdáleně. Další výzvou byla také integrace našeho systému a zajištění jeho fungování napříč vozidly různých specifikací od různých výrobců. Svá specifika má i provoz komunikační infrastruktury v poměrně vysokých teplotách. Na podobné výzvy jsme ale zvyklí například z instalace v nejvyšší železniční trati Evropy, kde jsme se museli vypořádat s opačným teplotním extrémem,“ říká Kolář.

Řešení Passengery se skládá ze tří základních pilířů: řešení konektivity, systému MMS a pokročilé monetizační platformy. Právě poslední část je pro provozovatele klíčová z pohledu generování dodatečných tržeb, protože umožní prodávat reklamu inzerentům a nabízet produkty a služby cestujícím. Systém přitom bude schopen cílit nabídky podle kategorie cestujících, které rozděluje do skupin singles, rodiny a VIP. Celou platformu technicky zajišťuje hardware vyvinutý ve spolupráci se společnostmi Intel a Advantech a zaručuje bezpečné a plynulé připojení k internetu.

„Rijádské metro je skvělou ukázkou toho, jak by mohla vypadat mobilita blízké budoucnosti,“ míní šéf Passenery Jan Kolář.

V Pendolinu i ve vlaku na Machu Picchu

Passengera se sídlem v Praze má v tuzemsku i v zahraničí nasmlouvány projekty za více než 210 milionů korun. Vznikla před šesti lety pod křídly českého technologického lídra Simac Technik, dnes ji tvoří tým o několika desítkách lidí. Má také pobočky ve Spojených arabských emirátech a v USA. Mezi první projekty Passengery patřily zábavní portály ve vlacích Pendolino Českých drah a v autobusech Flixbus. Její digitální řešení lze nalézt třeba také v turistickém vlaku na peruánské Machu Picchu.

Zdroj: Tisková zpráva společnosti Passengera