I japonská princezna Takamado si užila Národní den ČR na Světové výstavě v Ósace. Česká účast graduje představením chytrých výrobků a technologií. Třeba autonomní formulí, hasebními dekami nebo frézovací hlavou vyrobenou 3D tiskem. V poločase Expa patří český pavilon k těm hojně navštěvovaným.

Přesně měsíc po odjezdu z Prahy dorazila před český národní pavilon expedice sedmi veteránských automobilů.

Ne náhodou bylo pro český národní den na Expu v Ósace vybráno datum 24. července. Tedy přesně 165 let od narození malíře Alfonse Muchy, který je v Japonsku mimořádně populární a k jehož dílu česká expozice v mnohém odkazuje.

Slavnostní ceremoniál přitom poctili návštěvou český prezident Petr Pavel a japonská princezna Takamado. Viděli kulturní pásmo, v němž vystoupilo téměř 50 umělců. Jako jediné z dosavadních národních představení v National Day Hall se dočkalo potlesku v podobě standing ovation. „Na předchozích výstavách Expo jsme ať už pod hlavičkou Československa, nebo Česka ukázali, jak dokážeme spojit technickou zručnost s kulturním bohatstvím. Jsem přesvědčen, že letošní Expo zanechá stejně trvalou stopu. Společné vystoupení České filharmonie, Cirku La Putyky, Dětského pěveckého sboru Českého rozhlasu a zpěvačky Aiko se stalo vrcholem kulturního programu našeho pavilonu,“ shrnul své dojmy Petr Pavel.

Prezident Pavel završil setkáním s princeznou Takamado a účastí na českém dnu na Expu svou oficiální návštěvu Japonska.

Češi slaví návštěvnost nad očekávání, Expo jako celek zatím zaostává

Národní pavilon, který dostal podobu zářící spirály ze skla a dřeva, přitom láká návštěvníky Expa i během běžných dní. Průměrná návštěva expozice se pohybuje mezi pěti až sedmi tisíci lidmi denně. To je výrazně vyšší číslo, než v jaké čeští organizátoři původně doufali. K tomu je ještě potřeba připočíst až dva tisíce lidí, kteří přijdou jen na pivo nebo oběd do české restaurace. Celkem do českého pavilonu dosud zamířilo už zhruba 700 tisíc návštěvníků.

Naopak Expo jako celek zatím co do návštěvnosti trochu zaostává za vytyčeným cílem. Japonci by chtěli přilákat v průběhu celé šestiměsíční výstavy, která probíhá od dubna do října, celkem 28 milionů hostí. Přesně v poločase Expa, tedy v půli července, se však počitadlo návštěvníků překulilo teprve přes hranici 10 milionů. „Organizátoři přesto očekávají, že se čísla zvednou během letních prázdnin a směrem ke konci Expa,“ napsal deník The Japan News.

Roli hraje geografická odlehlost japonského souostroví. Na rozdíl od předešlých Světových výstav, jako byla třeba ta minulá v Dubaji, proto jednoznačně dominují domácí návštěvníci, kteří tvoří více než tři čtvrtiny všech hostí.

Japoncům zachutnalo víno ze Znojemska

Vedle propagace české kultury přineslo Expo i šance pro zviditelnění českých exportérů. Svůj první kontrakt v Japonsku uzavřelo třeba vinařství Thaya. Vína ze Znojemska mohou zájemci na Světové výstavě ochutnat jak v české restauraci, tak ve střešní CTP Lounge pavilonu nebo v rámci profesionálních degustací.

I díky tomu firma podepsala kontrakt s přední japonskou distribuční společností Shoji Saketen. Ta si takto rozšíří své portfolio více než šesti tisíc alkoholických nápojů, v němž nabízí japonským konzumentům vše od tradičního sake nebo shōchū až po pálenky světových značek.

Vedle toho vinařství Thaya jedná s dalšími čtyřmi či pěti japonskými importéry a na září připravuje degustaci pro zástupce významných hotelových řetězců z Ósaky. „Expo 2025 nám dalo jedinečnou platformu představit kvalitu našich vín japonským spotřebitelům a potenciálním distributorům. Tato zkušenost nám přináší nejen cenné obchodní vztahy, ale i hlubší porozumění trhu, které využijeme při dalším rozvoji exportu,“ shrnuje majitel vinařství Josef Trávníček.

Češi představují na Expu mimo jiné i dřevěnou bojovou hru Kenka, která odkazuje k tradičním japonským bojovým uměním a loutkovému divadlu.

Asijské pekárny osloví rodinná firma z Moravy

V posílení exportu díky Expu věří také rodinná firma Kornfeil z jihomoravské Čejče. Společnost je předním světovým hráčem v dodávkách pekařských pecí. V září se chce představit během speciálního obchodního dne partnerům z Japonska, zemí ASEAN i dalších částí světa. „Po více než 30 letech a dodávkách do 45 zemí víme jedno: Export není luxus – je to nutnost. Partnerství s Expo 2025 je dalším krokem k posílení naší pozice na globálním trhu a zároveň důkazem, že české firmy mají co nabídnout i v oblasti špičkového průmyslu,“ říká ředitelka společnosti Martina Kornfeilová, která je představitelkou druhé generace rodinného podniku.

Firma nabízí pekárnám vše od technologií pro kynutí až po samotné pečení. Má vlastní vývoj i výrobu a zajišťuje i montáže, servis a podporu 24 hodin denně. Další zákazníky chce přilákat i tím, že se přes technologie snaží snižovat spotřebu energií pekáren, zjednodušit práci pekařům, ale zároveň zachovat řemeslnou podstatu této profese.

Hasební deka je k vidění přímo v pavilonu

Firmou, jejíž vizitka je vtělena přímo do samotné budovy, je společnost Agrop Nova. Její třívrstvé masivní desky a dřevěné panely Element tvoří klíčovou část celé nosné konstrukce. „Český pavilon považuji za majstrštyk dřevařského inženýrství. Jde o odvážný projekt, který zviditelní český dřevařský sektor na mezinárodní scéně a ukáže světu potenciál dřeva jako stavebního materiálu budoucnosti,“ uvedl předseda představenstva společnosti Jiří Oslizlo. Dřevěných 155 elementů zůstává po celém obvodu spirály přiznáno, takže návštěvníci mají možnost je obdivovat nad hlavami po celou dobu návštěvy.

Splněním náročné zakázky se tak připomíná světovému trhu rodinná firma z Ptení a Plumlova, pro niž představuje export 85 procent celkových tržeb a která vyváží do 26 zemí.

Na Expu se představují také firmy Senzomatic, Axenta, Purposia nebo CTP

Rovnou jako součást vybavení pavilonu představila svůj originální výrobek také společnost Walk on Water. Jde o hasební deky Foga, které fungují jako tepelný štít a kyslíková bariéra v případě požáru. V českém pavilonu jsou umístěny ve všech pěti podlažích.

Podle výrobce dokážou tyto deky odrazit či absorbovat až 92 procent žáru. „Oceňujeme, že Foga může být součástí českého pavilonu právě na Expu v Japonsku, a to nejen kvůli prestiži, ale protože ukazuje, jak může vědecký výzkum opravdu pomáhat v praxi. Naším cílem bylo vyvinout nástroj, který díky kombinaci nejnovějších technologických poznatků zvládne rychle a jednoduše uhasit i takové typy požárů, na které běžné prostředky nestačí,“ říká spoluzakladatelka společnosti Petra Gottwald. Na vývoji deky Foga se podíleli také vědci z Univerzity Karlovy a centra BIOCEV.

Přečtěte si na sesterském portálu BusinessInfo.cz více o společnosti Walk on Water a jejím vývoji hasební deky Foga

Studenti předvedli vítěznou autonomní formuli

Otisk českých vysokých škol v sobě mají i některé další produkty, kterými se Česká republika na Expu pochlubila. V rámci Týdne autonomních technologií, který proběhl na počátku července, například tým eForce z Českého vysokého učení technického vystavil závodní vůz CTU.24. Publikum mohlo vidět živé ukázky dálkového ovládání této autonomní formule i její testování na polygonu.

Vůz završil v Japonsku svou mimořádně úspěšnou závodní sezonu. Nedávno například zvítězil v bezpilotní kategorii v soutěži Formula SAE Italy a prvenství si vyjel i na domácí půdě v klání FS Czech v Mostě.

V Japonsku si mohli zájemci vyzkoušet interaktivní program, který přibližuje regulaci
a řízení české elektroformule.

Nejnovější model přitom navazuje v rámci Světových výstav na předchozí účast. Už na Expu v Dubaji v roce 2020 tým eForce zaujal autonomní formulí DV.01. Od té doby ovšem tvůrci zareagovali na vývoj v oblasti studentských závodů, když spojili pilotovanou a autonomní formuli v jediný stroj. „Monopost CTU.24 je ztělesnění roku práce na samotném vozu a řady let vývoje a snahy o zdokonalení našich monopostů. Účast na Expu je pro nás skvělá příležitost pro prezentaci technické vyspělosti a inovativnosti českého inženýrství na mezinárodní scéně,“ uvedl kapitán týmu eForce Jan Cába.

Ukázka v Japonsku byla pro tým i logistickou výzvou. Formule přiletěla z Prahy rozložená v několika kontejnerech a studenti ji museli stihnout za jedinou noc rychle sestavit přímo před českým pavilonem. Ve tříhodinové prezentaci pak druhý den vysvětlili podrobnosti ohledně trupu, kol či odpružení, představili elektroniku stroje i systém autonomního řízení. Hlavními diváky v auditoriu byli studenti japonských univerzit v Nagoye, kteří taktéž vyvíjejí elektrické formule.

Robot jel měsíc přes celou Asii

Jestliže autonomní formule CTU.24 uhranula publikum v Ósace coby ultramoderní ukázka české konstrukce vozů, předvedly se i české vozy naopak vpravdě historické. Na Národní den ČR dorazila měsíc po odjezdu z Prahy Robot Expedice, která sestávala z veteránů převážně značek Škoda či Tatra. V týmu byl ale vstřícně vůči pořadatelské zemi také vůz Toyota a kolonu doplňoval i jeden americký Ford. „Ujeli jsme 14 200 kilometrů, navštívili 11 zemí, cestovali jsme 30 dní – a konečně jsme tady,“ radoval se Josef Zajíček, který jel v čele výpravy ve voze Tatra 603. „S pořadateli světové výstavy jsme vyjednali strategické umístění v areálu Expa kousek od vstupní brány. Během dvou dnů vystavená auta viděly desítky tisíc návštěvníků,“ dodal generální komisař české účasti na Expo 2025 Ondřej Soška. Expedice Robot se inspirovala výpravou Sakura z roku 1970. V onom roce se čtveřice českých cestovatelů vydala na tehdejší Expo v Ósace stopem a pěšky.

Plzeňsko posílá průtočnou baterii či komiks

Mezi vysoké školy, které rozsáhle využily příležitost v podobě Expa 2025, patří také plzeňská Západočeská univerzita. Spin-off firma Pinflow Energy Storage, která vzešla z výzkumu této univerzity, představila svůj průtočný bateriový článek.

Fakulta strojní zase chystá v rámci prezentace Plzeňského kraje představit patentovanou frézovací hlavu Kraken. Ta je zajímavá mimo jiné tím, že je vyráběna pomocí 3D tisku. A Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara přivezla do Ósaky oceňovaný komiks Hikobae, který je inspirován japonskou historií.

V rámci představení autonomních systémů se připojila také Správa informačních technologií města Plzně. Ta v Ósace představila své drony a inspekční nástroje využívané záchrannými složkami, diagnostiku mostů a přehrad, letecké snímkování národních parků nebo živé zásahy hasičských a záchranných jednotek.

O odkup pavilonu má po skončení Expa zájem Hradec Králové

Kompletní náklady na českou účast měly být podle původního rozpočtu 290 milionů korun. Podle informací Českého rozhlasu se ale účast nakonec prodraží o dalších až 120 milionů. Dodatečné náklady měly vzniknout zejména kvůli rozšířeným požadavkům japonských úřadů na stavbu netradiční budovy a její bezpečnost. Generální komisař české účasti Ondřej Soška k tomu uvedl, že až 90 procent navýšené částky by se Česku mohla vrátit částečně přes vratku DPH a dále přes následné využití pavilonu po skončení Světové výstavy.

Zářící spirála ze skla a dřeva těží na Expu co do návštěvnosti z toho, že jí japonští organizátoři přidělili výborné místo poblíž centra výstavního areálu.

Podle Hradeckého deníku je ve hře scénář, kdy by mohl být národní pavilon rozebrán a po Expu přemístěn do Hradce Králové. Město by originální stavbu odkoupilo. „Pokud se podaří najít vhodný model financování, mohl by pavilon sloužit široké veřejnosti jako inspirativní prostor pro kulturu, vzdělávání i komunitní život. Hradec Králové by tak jako Salon republiky získal další architektonicky atraktivní prvek, který by podpořil jeho moderní a progresivní charakter,“ citoval deník hradeckou primátorku Pavlínu Springerovou.

Zatím je ale skleněná spirála v plné permanenci v centru výstavního areálu v Ósace. Světová výstava má před sebou ještě druhou půli, při níž čekají organizátoři vyvrcholení zájmu návštěvníků. Brány japonského Expa se definitivně zavřou až 13. října.

Tomáš Stingl

Další články