Strojírenství zůstává nejdůležitějším pilířem českého průmyslu. Proexportní agentura CzechTrade nabízí firmám z tohoto odvětví v rámci svých služeb podporu jak na domácí půdě, tak zejména při expanzi do světa.

Strojírenství zaměstnává ve výrobě a přidružených službách v Česku na půl milionu lidí.

Agentura CzechTrade se dlouhodobě a systematicky věnuje rozvoji českého exportu s důrazem na klíčová průmyslová odvětví. Mezi nimi má strojírenství nezastupitelné místo, protože je nejen páteří domácího průmyslu, ale zároveň představuje obor s výrazným inovačním potenciálem a vysokou přidanou hodnotou. CzechTrade v rámci svých aktivit v oblasti strojírenství pracuje s pěti hlavními směry, které se vzájemně doplňují a překrývají.

Prvním z těchto směrů je zaměření na tradiční výrobu strojů, kam spadá produkce obráběcích a tvářecích strojů, nástrojů či zařízení pro povrchové úpravy. Díky spolupráci se Svazem strojírenské technologie (SST) disponují zástupci CzechTrade relevantním know-how v oblasti strojírenství a rozumí specifikům české produkce. Tyto znalosti jsou klíčové pro cílenou podporu exportu v tomto oboru prostřednictvím kvalifikovaných služeb na vybraných zahraničních trzích. Současně dochází k posilování marketingové spolupráce se SST na konkrétních zahraničních trzích. Společně plánuje svaz a agentura například připravovat pro české exportéry oborový katalog.

Přečtěte si rozhovor s ředitelem Svazu strojírenských technologií Ivo Červenkou

Národní výpravy jezdí na veletrhy od Brazílie až po Čínu

Výrazným pilířem podpory je také rozšiřování účasti českých firem na strategických mezinárodních veletrzích. Patří mezi ně například Feimec v Brazílii, Imtex v Indii nebo MACH ve Velké Británii. CzechTrade se také tradičně podílí na organizaci účastí na nejvýznamnějších strojírenských akcích jako je IMTS ve Spojených státech nebo CIMT/CCMT v Číně. Vedle toho se zaměřuje i na specifické regionální veletrhy, například TechIndustry v Pobaltí (Lotyšsko), Elmia ve Skandinávii (Švédsko), BIEMH ve Španělsku nebo Metal Show & TIB v Rumunsku a ITF Plovdiv v Bulharsku.

Vedle účasti na veletrzích realizuje CzechTrade také obchodní mise, které se v praxi osvědčují například ve Střední Asii, v Izraeli nebo na Ukrajině. Pro letošní rok plánuje mimo jiné dvě mise do Turecka. Jedna se týká tradičního strojírenství a bude se zaměřovat na návštěvu provozů s kovovýrobou. Druhá spadá do sektoru technologií pro slévárny a ocelárny.

Mise jsou příležitostí jednat s klíčovými hráči v daném oboru a teritoriu. Tyto firmy mohou čeští exportéři najít v pozvánkách na mise, aby věděli, s kým se mohou případně setkat. Seznam přihlášených účastníků se pak zašle na lokální odběratele a ti se podle profilů rozhodnou, zda se se skupinou českých podnikatelů chtějí setkat. Je tak zajištěna vysoká efektivita průběhu jednání.

Získejte více informací o službách CzechTrade nejen pro strojírenské firmy

Technologie zahrnují moderní řešení s laserem nebo nanomateriály

Druhou klíčovou oblastí jsou pokročilé výrobní technologie. Ty zahrnují výrobní zařízení s vysokým stupněm automatizace, ať už s využitím robotiky či bez ní, a dále technologie s výraznou digitalizací a prvky strojového vidění (machine vision) pro automatickou výstupní kontrolu kvality.

CzechTrade v této oblasti strojírenství spolupracuje s firmami zabývajícími se jak jednoduššími technologiemi, jako je svařování, tak i těmi složitějšími, včetně aditivní výroby, laserových technologií, ultrazvuku či zpracování pokročilých materiálů jako jsou nanomateriály nebo kompozity. Do této oblasti spadají také služby či takzvaná smart řešení, jejichž aplikace se často teprve rozvíjí.

V oblasti nanovláken je průkopníkem české firma Elmarco.

Třetím směrem je podpora firem zabývající se výrobou specifických částí strojního vybavení, kam patří například převodovky, motory, řídicí systémy nebo technologie určené pro hutní a slévárenský průmysl.

Na tuto oblast navazuje podpora exportu subdodávek, které zahrnují výrobu dílů či částí větších celků. Zapojení firem může být velmi různorodé – od konstrukce přes využité technologie až po finální montáž, v závislosti na požadavcích odběratele.

V exportních inkubátorech dostane vývozce komplexní balíček služeb

Posledním významným směrem jsou dodávky výrobních zařízení do specifických průmyslových sektorů. Jedná se zejména o dodávky celků do oborů jako automobilový průmysl, potravinářství nebo těžební technika.

S rostoucí globalizací a tlakem na lokalizaci výroby nabývají na významu i specializované služby CzechTrade, které podporují trvalejší přítomnost českých firem na zahraničních trzích. Zatímco standardní podpora formou účasti na veletrzích zůstává důležitá, stále více firem se zaměřuje na hlubší formy expanze. CzechTrade proto nabízí například službu exportního inkubátoru, která usnadňuje založení výrobních závodů, prodejních kanceláří či jiných právních forem v cílovém teritoriu. Tento komplexní balíček zahrnuje nejen znalost místních legislativních a administrativních postupů, ale také přístup k prověřeným kontaktům – například právníkům, daňovým specialistům nebo HR agenturám.

Exportní inkubátory i další služby CzechTrade v rozhovoru podrobněji vysvětlil ředitel agentury Radomil Doležal

Významnou součástí je rovněž možnost využití plně vybavených kanceláří, které slouží jako dočasné zázemí pro zástupce českých firem ještě před založením místní pobočky. S tím úzce souvisí i služba KOMPAS, díky níž mohou firmy získat doporučení na kvalitní místní experty..

Podporu využil třeba TOS Varnsdorf v Latinské Americe nebo X-Sight v Indii

Konkrétní výsledky těchto nástrojů potvrzují jejich přínos. Mezi příklady úspěšných firem, které v poslední době využily podporu CzechTrade, patří například společnost TOS Varnsdorf – tradiční výrobce kovoobráběcích strojů s univerzálním využitím, která díky službám agentury expandovala na trhy ve východní Evropě a Latinské Americe.

Dalším příkladem je společnost X-Sight, specializující se na vývoj a výrobu optických měřicích zařízení používaných v průmyslu. Této firmě se podařilo díky spolupráci s CzechTrade úspěšně proniknout na dynamicky se rozvíjející indický trh.

Přečtěte si více o vstupu firmy X-Sight a jejích měřicích systémů na indický trh

CzechTrade tak dokazuje, že nejen pružně reaguje na měnící se potřeby průmyslových firem, ale také aktivně spoluvytváří podmínky pro jejich dlouhodobý úspěch na mezinárodní scéně.

Miroslav Manďák
Vedoucí oddělení Strojírenství, výrobní technologie a průmyslové investiční celky, agentura CzechTrade

Další články