Česká rodinná firma Decoled rozzářila světelnými instalacemi stovky měst či obchodních center napříč Evropou. Dynamicky jí roste obrat a letos navíc rozšíří tematiku světelných parků o příběh Evropy coby symbolickém společném domově.

Češi jsou mistři v práci se sklem a světelným designem. V moderním pojetí to znovu dokazuje i společnost Decoled ze středočeské Dobrovíze. Podnik rozjížděli v roce 1997 manželé Eva a Vítězslav Poláčkovi v podstatě na koleně, později se ještě přidal jejich syn. Z klasické garážové firmy je ale po čtvrtstoletí růstu světový hráč ve výrobě dekorativního osvětlení. Dodává do 13 zemí Evropy, přičemž v Německu, Francii, Maďarsku a na Slovensku má značka vlastní pobočky. Objednávky dostává i z mimoevropských zemí.
Světelné instalace Decoled osvítily už na stovku obchodních center. Slavnostní výzdobu si objednávají také města a i drobní zákazníci na svatby nebo večírky. Zatímco ještě v roce 2022 měla firma obrat 120 milionů korun, loni to bylo už 250 milionů. V současnosti dává práci téměř sedmdesáti stálým zaměstnancům, v době vánoční sezony ale stoupá počet spolupracovníků včetně externistů až na dvě stovky.
Z LED světel dokáže český výrobce stvořit podobiznu prakticky čehokoliv – od svítícího vrtulníku či parní lokomotivy až po obřího sněhuláka nebo sochu rakouské císařovny. Vedle výzdoby měst nebo obchodních domů nabízí Decoled i osvětlení autobusů, tramvají, nebo dokonce popelářských vozů. Ikonickým projektem značky jsou ovšem hlavně světelné výstavy spojené s vánočním obdobím. Loni jich Decoled uspořádal na různých místech Evropy patnáct.

Zářící sochy ztvární řecké báje i slavné stavby
Pro letošek se firma rozhodla obohatit svou produkci o nové téma. „Zcela novým a snad trochu odvážným záměrem je přání vyprávět prostřednictvím světla o tradicích Evropy v projektu nazvaném Srdce Evropy,“ informovala majitelka společnosti Eva Poláčková.
„Působíme ve většině evropských zemí a rádi bychom propojili světly myšlenku našeho společného domova. Vycházíme z řeckých bájí a chceme upozornit na dominanty kontinentální Evropy. Těším se i na další doprovodné záměry. Chceme zprostředkovat myšlenku evropanství, tradic, které kontinent utvářely, a zejména akcentovat vědomí, že být Evropanem je proces,“ vysvětluje Eva Poláčková. Těmito motivy hodlá firma interaktivně propojit světelné výstavy na různých místech.
Hlavní sezonou jsou pro Decoled Vánoce, ale ozdobné LED osvětlení nachází stále pestřejší využití i mimo zimní období. „Chystáme také valentýnskou či velikonoční výzdobu nebo třeba instalace i pro hudební a jiné festivaly či pro reklamy. Příležitosti k širšímu využití se nabízejí v průběhu celého roku, ač zcela zásadní je přirozené světlo a tma. Chystáme i květinové výzdoby a nesvětelné výstavy, ovšem v menším rozsahu,“ uvádí podnikatelka.
V Maďarsku upoutala pětimetrová císařovna Sisi
Každá světelná socha Decoled je nakonec originálem a jde vlastně o umělecká díla s vysokým podílem ruční práce českých tvůrců. Ve světě tak oslnily kombinací výtvarné hodnoty, řemeslného mistrovství a moderních inovací.
Firma se například loni poprvé uvedla na maďarském trhu, když se přišlo víc než 110 tisíc návštěvníků podívat na světelnou výstavu do královského paláce Gödöllő u Budapešti. Někdejší letní sídlo Habsburků bylo oblíbeným útočištěm císařovny Sisi, jejíž příběh se stal ústředním motivem výstavy. Dominantou byla pětimetrová světelná socha této vladařky pokrytá 80 tisíci LED světly. Česká firma vedle toho získala zakázky i z několika dalších maďarských měst.
Další obří světelná socha putovala do Francie, která je pro Decoled jedním z nejdůležitějších trhů. Pro obchodní centrum San Quentin na předměstí Paříže stvořila česká společnost osm metrů vysokého světelného sněhuláka. Kolos byl vyroben v Česku, pak ho firma musela zase rozebrat, převézt do Francie, tam znovu sestavit a nainstalovat na vodní plochu v obchodním centru.
Další velkou technickou výzvou byla světelná instalace v komerční budově Docx Village v centru Marseille. Dominantou výzdoby byl osm metrů vysoký světelný strom zavěšený v prostoru. Jde ovšem o historickou a památkově chráněnou stavbu, takže bylo nutné postupovat velmi šetrně. Budova má tři atria o výšce 30 metrů, která nejsou zastřešena. Světelnou výzdobu proto musel instalovat tým montérů specializovaných pro práce ve výškách. Přitom nesměli poškodit památkově chráněný objekt a zároveň zabezpečit instalaci tak, aby odolávala vlivu počasí.
K největším projektům ve Francii patřila vánoční výzdoba obchodní pasáže Du Havre v Paříži. Pilířem světelné dekorace tam byly světelné větve symbolizující vánoční strom, které byly zavěšeny v prostoru. Aby mohl český výrobce tento prvek vytvořit, použil technologii 3D tisku. Díky tomu byla konstrukce lehčí oproti běžnému hliníku a autoři měli větší volnost dát dílu netradiční tvary.
S výrobou pomáhá robot upravený na míru
Právě propojení ruční práce s moderními technologiemi výroby je další trend, který česká značka rozvíjí. „Pořídili jsme robotickou hlavu speciálně na míru vyrobenou pro naše účely. Rádi bychom ještě pořídili další větší 3D tiskárnu, bohužel na rozdíl od našich konkurenčních dodavatelů v Evropě jsme nezískali žádnou státní podporu,“ říká Eva Poláčková.
Podnikatelka dále uvádí, že vedle smart systému LED PRO Twinkly, který umožňuje nejen barevné variace, ale i programování pohyblivých obrazců, plánuje firma investovat i do nejmodernějších technologií, jako je videomapping.
Výroba je soustředěna v Novém Strašecí u Prahy, kde společnost pořídila hned dva průmyslové areály s celkovou plochou přes 60 tisíc metrů čtverečních. Provozuje tam mimo jiné vlastní dřevovýrobu, kovovýrobu, čalounictví, speciálně zařízený sklad a samozřejmě velkou prodejnu svých výrobků.
Jednotlivé světelné instalace jsou nejprve navrženy designéry v počítači a vznikne výkresová dokumentace, podle níž pak postupuje výroba. Základem je obvykle nosná konstrukce z hliníkové slitiny. Na ni jsou instalovány světelné hadice a řetězy. Podle zadání klienta umí společnost zakomponovat do instalace i čalounění nebo prvky ze dřeva a dalších materiálů.
Chceme být na trhu jedničkou, říká pokračovatel rodinného byznysu
I přes dynamický růst v posledních letech si firma udržuje rodinnou atmosféru. A vedle manželů Poláčkových coby zakladatelů se do podniku postupně zapojil i jejich syn Vítězslav Poláček mladší. „Začal jsem pomáhat tátovi už ve svých 15 letech, kdy jsem vytvořil první webové stránky. Začal jsem montováním vánočního osvětlení na plošině, pomáhal jsem ve všech různých profesích, až jsem se naplno přidal po dostudování vysoké školy,“ zavzpomínal syn zakladatelů ve videovizitce, která vznikla u příležitosti čtvrtstoletí existence firmy.
V současnosti je Vítězslav Poláček mladší jednatelem firmy a má na starosti zejména inovace a expanzi na zahraniční trhy. „Naším cílem je, aby společnost Decoled byla hráčem číslo jedna na trhu slavnostního a dekorativního osvětlení nejen v České republice, ale i v dalších zahraničích zemích,“ uvádí.
Letos si tak značka posvítí na další trhy. Při expanzi se chce v tomto roce soustředit zejména na Chorvatsko, Slovinsko, Švýcarsko nebo Irsko a pokračovat také v průniku na maďarský trh. Sezona bude gradovat směrem k Vánocům, když pro letošek chce Decoled připravit rekordní počet světelných parků. Ve vlastní produkci jich plánuje instalovat až dvacet. Chce v nich znovu naplnit své firemní krédo: Ať nejsou světla jen rozsvícená, ale ať vyprávějí příběhy.
„Těší mě, že naše světla nejsou jen obyčejnou dekorací, ale pokaždé také příběhem, kterým proměňujeme veřejný prostor. Chceme dělat svět vlídnější a tematicky propojovat nejen návštěvníky, ale i země a kontinenty,“ shrnuje Eva Poláčková. Ten letošní příběh tedy bude o evropanství. Smysluplná volba v době, kdy starý kontinent prochází jakousi krizí identity a hledá cestu, kudy dál.