Kopřivnická automobilka Tatra Trucks dokázala za rok 2021 prodat více vozů, než plánovala. Zákazníkům dodala celkem 1277 automobilů, získala také zásadní armádní zakázky v zemích NATO, zahájila vývoj vozu s vodíkovým pohonem a oslavila deset let trvání produkce modelové řady Tatra Phoenix.

Řada Tatra Phoenix patří k nejúspěšnějším projektům značky.

V roce 2020 Tatra navzdory pandemické situaci nezastavila ani na den výrobu, a i díky tomu splnila svůj plán a prodala 1186 vozidel. Na rok 2021 Tatra Trucks plánovala prodej 1220 kusů vozů, tento počet se jí nakonec podařilo navýšit, když zákazníkům dodala 1277 automobilů. Z tohoto počtu přibližně 40 procent putovalo na trhy v Česku a na Slovensku, zbytek byl určen na export.

Polovinu byznysu tvořily armádní zakázky

Co se týče poměru vyrobených vozů rozdělených do hlavních segmentů, 40 procent odebrali zákazníci v civilní sféře, 10 procent bylo určeno pro záchranné složky a 50 procent automobilka dodala v rámci armádních zakázek. „Minulý rok jsme získali i průlomové vojenské zakázky v Belgii a Německu, které nám mohou zásadně pomoci prosadit se v širším měřítku v prostředí armád NATO,“ uvedl Pavel Lazar, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Tatra Trucks.

Právě zakázka na vozidla pro belgickou armádu představuje vůbec největší armádní projekt pro Tatru nejen za minulý rok, ale i za poslední léta. Tatra Trucks ve spolupráci s partnerskou automobilkou DAF Trucks totiž do Belgie dodá 879 logistických nákladních vozidel řady CF na tatrováckých platformách 4×4 a 8×8. Obchodní ředitel a místopředseda představenstva Petr Hendrych upřesnil: „Naše společnost bude provádět také montáž vozidel, na projektu bude navíc spolupracovat i další kopřivnický podnik Tatra Defence Vehicle, který pro vozidla vyvinul a bude vyrábět pancéřované kabiny. Na konci loňského roku navíc belgické ministerstvo obrany uzavřelo další výběrové řízení na dodávku devíti tahačů těžkých návěsů v provedení 8×8, v němž jsme rovněž uspěli.“

Armádní vozy jsou nejvýznamnější položkou v prodejích kopřivnické automobilky.

Němci si objednali hasičské vozy

V minulém roce Tatra Trucks zaznamenala ještě jeden velký obchodní úspěch v rámci NATO na západ od českých hranic. Německý Bundeswehr totiž loni na podzim objednal 76 nových hasičských vozidel na podvozku Tatra Force, která vzniknou ve spolupráci s partnerskou firmou Rosenbauer.

Vozy si poradí s vodou v útrobách i pod koly.

Loni Tatra Trucks také dokončila dodávku tří desítek tatrovek s hákovými nakladači pro českou armádu a pracuje na programu nových kolových samohybných houfnic a systémů protivzdušné obrany, pro které má armádě dodat příslušné podvozky.

Tatra vyrobila i první vozidla pro českou armádou objednané nové mobilní 3D radary MADR, speciální vozidla komunikačního rušení STARKOM nebo podvozky pro obrněná vozidla TITUS. Na veletrhu IDET zástupci Tatry navíc podepsali se státním podnikem VOP CZ smlouvu na dodávky dalších podvozků pro cisternová vozidla rovněž určená pro Armádu ČR. V minulém roce byly také zahájeny dodávky prvních desítek kusů vozů Tatra Force pro ozbrojené síly Ukrajiny.

Řada Phoenix slaví deset let novými projekty

V září loňského roku si v Tatře také připomněli 10 let od zahájení výroby modelové řady Tatry Phoenix, která je pro automobilku stěžejním produktem pro civilní sféru. Do dnešní doby firma dodala zákazníkům více než 3650 vozů této řady. Tatra Phoenix již v roce 2012 získala titul Nejlepší plněpohonné vozidlo v rámci prestižní celoevropské ankety International Truck of the Year. Bylo to vůbec poprvé, kdy byl výrobek některé ze středoevropských či východoevropských automobilek nominován do této ankety a získal tento prestižní titul.

Značka vyvíjí prototyp na vodíkový pohon

Loňský rok přinesl také start vývoje prototypu vozu Tatra s vodíkovým pohonem, na kterém kopřivnická automobilka spolupracuje s několika českými výzkumnými organizacemi a vysokoškolskými pracovišti v čele s Ústavem jaderného výzkumu Řež. „Pro projekt použijeme podvozek řady Tatra Force ve speciálním provedení, který je určen pro těžební průmysl, abychom vůz mohli odzkoušet v těch nejnáročnějších podmínkách. Tatra také zajistí kompletní integraci všech komponent a systémů pohonu. Pokud půjde vše podle plánu, na konci tohoto roku by měl být hotov první prototyp určený k testování,“ vysvětlil Radomír Smolka, ředitel výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks.

Výroby Tatrovek se rozjíždějí na Slovensku i v Saúdské Arábii

Firma loni také rozvíjela své aktivity na zahraničních projektech. V polovině roku vznikla na Slovensku v Trenčíně nová dceřiná společnost Tatra Defence Slovakia, která bude mít na starosti výrobu podvozků, kabin a některých typů nástaveb na vozidla Tatra určená pro slovenské ozbrojené síly.

Saúdští zákazníci si oblíbili Tatru pro dobré jízdní vlastnosti jejích podvozků v pouštním prostředí.

Loni se také rozjela sériová výroba vojenských provedení automobilů Tatra v novém průmyslovém komplexu v Saúdské Arábii. Tatra Trucks do projektu přispěla přenosem technologií a výroby, poradenskými službami při výstavbě podniku a také pomáhala s výstavbou výrobní linky i nastavením managementu výroby. V současné době dodává komponenty a podsestavy vozidel, která se v Saúdské Arábii montují, postupně ovšem dojde k lokalizaci výroby některých dílů.

V Kopřivnice otevřeli nové muzeum

Jednou z nejdůležitějších událostí minulého roku v rámci prezentace značky Tatra i její dlouhé tradice bylo listopadové otevření očekávaného nového Muzea nákladních automobilů Tatra v Kopřivnici a nedalekého výstavního depozitáře historického motorového vozu Slovenská strela. „Oba muzejní objekty i se svými exponáty se staly reprezentativními stánky historie Tatra Trucks a průmyslové výroby na severu Moravy,“ přiblížil Kamil Košťál, marketingový ředitel Tatra Trucks. Muzeum patří Moravskoslezskému kraji, který k jeho realizaci významně přispěl po organizační i finanční stránce a nyní ho provozuje prostřednictvím své příspěvkové organizace Muzeum Novojičínska.

Firma Tatra Trucks

Akciová společnost Tatra Trucks převzala v roce 2013 světoznámou kopřivnickou automobilku, která po změně vlastnické struktury prošla úspěšnou restrukturalizací. Kromě standardizovaných modelových řad vyrábí i speciální nákladní vozidla na míru požadavkům zákazníka. Velmi důležité jsou domácí trhy v Česku a na Slovensku, velká část produkce automobilky je určena na export do desítek zemí světa. Automobilka Tatra Trucks zaměstnává více než 1100 lidí a dalších více než 600 pracuje v dceřiném podniku Tatra Metalurgie zaměřeném zejména na slévárenství a kovárenství.

Loni pokračoval i velmi úspěšný projekt Tatra do škol, který napomáhá technickému vzdělání na středních technických školách ve všech krajích České republiky. „V minulém roce sestavili vozy Tatra Phoenix, které posléze začaly sloužit u krajských organizací, studenti na středních školách v Humpolci, Plzni, Novém Bydžově nebo Valašských Kloboukách. Dobrou zprávou je, že se projekt Tatra do škol rozšiřuje i na Slovensko, jako první se zapojí školy z Trenčínského kraje,“ informovala Natálie Linhartová, personální ředitelka Tatra Trucks.

Redakčně upravená tisková zpráva společnosti Tatra Trucks

Další články