Čeští výrobci hlásí, že v době pandemie roste raketově poptávka po kolech a cyklistickém vybavení. Výrobu ale brzdí problémy s dovozem dílů z Asie. Češi i další Evropané si tak za kola připlatí a často si na ně musejí počkat.

Rozvoj městských cyklostezek v Evropě má být zelenou alternativou automobilové dopravě.

Výrobci jízdních kol se dostali do rozporuplného postavení. V době lockdownů, kdy lidé často neměli příliš mnoho jiných variant pro vyžití ve volném čase, obrovsky vzrostla v Česku i v celé Evropské unii popularita cyklistiky. Za loňský rok tak byla například poptávka realizovaná na internetu v ČR meziročně vyšší o 68 procent. „Největší skoky v poptávce kopírovaly období, kdy byli lidé nuceni zůstat zavření doma – tedy během prvního jarního a druhého podzimního lockdownu. Zvýšenou poptávku po kolech registrujeme i v dalších zemích. Na Slovensku rostla vloni jízdní kola o 65 procent, v Maďarsku o 61 procent,“ komentoval situaci Michal Buzek, šéf analytiků portálu Heureka.cz. Webový srovnávač letos zpracoval o prodeji kol obsáhlou statistiku.

Kvůli nedostatku dílů si musejí zákazníci počkat při opravě kola nebo při nákupu nového.

Další rekordy v prodejích přineslo letošní jaro. „Zájem je samozřejmě především o jízdní kola – ta vyrostla v březnu dokonce o 428 procent. Více než šestinásobně rostou také helmy, téměř trojnásobně vyskočily koloběžky či brzdovky,“ uvedl Michal Buzek.

To je pro český tradiční obor ta dobrá zpráva. Tou horší je, že kriticky váznou dodávky dílů, což brzdí výrobu. „Pandemie ovlivnila dodavatelské řetězce. Výrobci se potýkají jak s nedostatkem konkrétních komponentů, tak i celých kol v případě, že mají výrobu objednanou v asijských továrnách,“ shrnul v rozhovoru pro Exportmag.cz ředitel proexportní agentury CzechTrade Radomil Doležal. Výrobci bicyklů se tak ocitli v podobné situaci, v jaké jsou automobilky nebo producenti elektroniky, kteří také marně vyhlížejí díly z Asie.

Největší zájem je o horáky

Problémy se subdodávkami potvrzuje například Tomáš Jungr, jenž vede e-shop a marketing v českobudějovické společnosti Bohemia Bike. Ta stojí za značkou Leader Fox, která patří v souladu se svým jménem k lídrům mezi tuzemskými výrobci jízdních kol. „Vzhledem k problémům s dodávkami dílů z Asie je na trhu kol nedostatek. Některé díly jsou stále nedostupné, a proto jsme nuceni upravovat specifikace našich jízdních kol a elektrokol, aby výroba nestála,“ vysvětluje Tomáš Jungr.

TOP 5 značek kol v ČeskuTOP 5 značek kol na SlovenskuTOP 5 značek kol v Maďarsku
AuthorCtmNeuzer
Leader foxKellysGepida
SpecializedScottCube
ScottLeader foxCsepel
KellysSpecializedKoliken
Zdroj. Heureka.cz

„Největší zájem pozorujeme o horská jízdní kola a elektrokola všech typů, avšak na našem B2B e-shopu se moc dlouho neohřejí žádné typy. V minulých letech se rychlé vyprodání týkalo jen několika vybraných modelů. Od začátku pandemie covidu se to ale týká téměř všech modelů,“ dodává. Firma vyváží 40 procent své produkce do zahraničí. Především do Nizozemska, Francie, Německa, Rakouska a na Slovensko.

V současnosti si rychle vyprodávají všechna jízdní kola bez ohledu na model, hlásí přední česká značka Leader Fox.

Akutní nedostatek dílů hlásí také kopřivnická společnost Bike Fun International, která je s výrobou zhruba 200 tisíc kol ročně největším tuzemským výrobcem. Spadají pod ní značky jako Superior nebo Rock Machine a 85 procent výrobků společnosti jde na export.

Roční prodeje v Unii překročily 20 milionů kusů

Prodej kol v Unii přehodil na rychlejší převod už před pandemií. Ze zhruba 13 milionů prodaných bicyklů v roce 2015 vzrostl odbyt až na víc než 20 milionů kusů v roce 2019. Ve stejné sezoně vzrostl také počet lidí pracujících v tomto průmyslu – meziročně skoro o 15 procent na 60 tisíc přímých zaměstnanců a dalších 60 tisíc pracovníků, kteří jsou na obor navázáni nepřímo. Tři největší evropské výrobní velmoci v tomto odvětví jsou Itálie, Německo a Portugalsko. V Česku se před pandemií blížila roční produkce hranici 400 tisíc vyrobených kol.

Vedle obecného růstu popularity cyklistiky v době pandemie patří k hlavním impulzům pro rozkvět oboru také rozvoj systémů sdílených kol v evropských městech a boom prodeje elektrokol. Těch se předloni prodaly v EU tři miliony. Evropská konfederace výrobců jízdních kol navíc předpokládá, že prodej v tomto segmentu se už do roku 2025 víc než zdvojnásobí na 6,5 milionu prodaných kusů.

V německém Hamburgu zavedli kvůli růstu počtu bicyklů vícepatrové stojany.

V Česku se elektrokol předloni vyrobilo na 80 tisíc a jejich podíl dál roste i v době pandemie. Například v portfoliu české jedničky Bike Fun International tvoří už víc než třetinu produkce.

Trend potvrzuje i statistika srovnávače Heureka.cz. „Za celý loňský rok vzrostly prodeje elektrokol na internetu o dvě třetiny. Za březen letošního roku to bylo o 150 procent více než vloni,“ uvedl Michal Buzek.

Bicykl za cenu automobilu

Podle odborníků dostane letos evropský trh jen zhruba polovinu jízdních kol, než kolik by byl při současném nákupním apetitu schopen pozřít. Převis poptávky nad nabídkou se vedle dlouhých čekacích lhůt propisuje samozřejmě také do cen, které se oproti loňsku zvýšily asi o polovinu. „Do zdražení se může promítat například zpožďování dodávek a nedostatek náhradních dílů, zdražování dopravy, ale třeba i investice do vybavenějších kol,“ vysvětluje Michal Buzek.

Nejdražší kola prodaná v ČR v roce 2020Cena
Scott Genius 900 Ultimate AXS 2020310 490 kč
Specialized S-Works Venge 2019294 999 kč
Trek Supercaliber 9.9 2020279 990 kč
Zdroj: Heureka.cz

Sváteční jezdci, které k cyklistice přivedla spíš jen nuda a nedostatek pohybu v době lockdownu, poptávají levnější bicykly. V tomto segmentu je cenové rozpětí mezi 10 až 16 tisíci korun. V květnovém průzkumu společnosti Sazka ovšem až 42 procent českých spotřebitelů uvedlo, že dokáže utratit za kolo a vybavení až 30 tisíc korun. Sedm procent zájemců je ochotno dát za bicykl až 50 tisíc a dvě procenta kupujících vynaloží i sumy nad 50 tisíc korun, aby si dopřáli jen to nejlepší. Opravdoví fajnšmekři si často nechají udělat na objednávku speciálně vybavené kolo, jehož cena dosahuje téměř hodnoty automobilu. Nejdražší model z dílny značky Scott se tak loni v Česku prodal za víc než 310 tisíc korun. Průzkum Sazky opět potvrdil, že co do typu je největší zájem o horská kola.

Zdroj: Průzkum společnosti Sazka

Sdílej to!

Mincí o dvou stranách je pro cyklistický obor rozvoj sítí sdílených kol. Ty přitahují k cyklistice i spotřebitele, kteří dříve tento sport opomíjeli, a vytvářejí ekologickou alternativu pro dopravu v evropských městech. Na druhou stranu berou výrobcům potenciální zákazníky, kteří před nákupem vlastního kola upřednostní levný pronájem sdíleného bicyklu. Navíc tak cyklistovi odpadá starost ohledně servisu a parkování.

Mezinárodní systém sdílených kol Nextbike se v současnosti rozšiřuje mimo jiné na Ukrajině.

Na spolupráci se sítí půjčoven společnosti Nextbike se zapojila dokonce i největší česká automobilka Škoda Auto. „O individuální mobilitě přemýšlíme komplexně, a proto s plným přesvědčením podporujeme nabídky sdílení jízdních kol. Jako praktická volba pro ,poslední míli‘ usnadňují každodenní život a jsou na krátkých vzdálenostech udržitelnou a flexibilní alternativou automobilu,“ uvedla Maren Gräf, členka představenstva společnosti pro oblast řízení lidských zdrojů.

Škoda už dříve projekt podpořila v Mladé Boleslavi, kde se za loňský rok díky sdíleným kolům podařilo předejít vzniku 17 tun emisí CO2. Letos projekt pokračuje na Rychnovsku. Výstavbu infrastruktury zajistily municipality Rychnova nad Kněžnou, Solnice a Kvasin, Škoda Auto financuje provoz služby.

Automobilka ovšem sama nabízí také prodej jízdních kol. Sice jde o výrobky jiných firem, Škoda Auto ale zaštiťuje odbyt svou značkou a etablovanými prodejními kanály. Také sponzoruje a spoluorganizuje různé akce a závody pro cyklisty.

Škoda Auto podpořila cyklistiku i jako partner seriálu osmi závodů horských kol Prima Cup 2021.

Byť může na první dojem působit rozsáhlá aktivita velké automobilky v oblasti jízdních kol překvapivě, má svou tradici i s ohledem na historii. Slavná značka totiž ve skutečnosti začínala právě s bicykly, nikoli s auty. Kořeny výroby sahají do roku 1895, kdy založili Václav Laurin a Václav Klement v Mladé Boleslavi továrnu právě na výrobu jízdních kol. A to 10 let předtím, než na trh vůbec přišel první automobil Laurin & Klement.

Bogota hledá správce pro nejdelší síť cyklostezek

S exportem jízdních kol lze zamířit i výrazně za hranice Evropy. Zemí zaslíbenou cyklistice je například Kolumbie, kde jde o národní sport číslo jedna. Kolumbijská města mají pokročilou infrastrukturu a síť cyklostezek. Nejlépe je na tom Medellín se svým systémem EnCicla. Disponuje 1900 koly na 82 stanicích a registruje přibližně 17 tisíc jízd denně. Tento systém je pro občany zdarma a je stoprocentně financován státem.

Jak upozornila zahraniční kancelář CzechTrade v Bogotě, také kolumbijská metropole chce dále rozvíjet svou síť cyklostezek, která je nejdelší v rámci celé Latinské Ameriky. Od roku 2015 již v Bogotě fungoval systém 56 půjčoven s více než 2800 jízdních kol, smlouva s provozovatelem ale v roce 2019 skončila a projekt dále nepokračoval. Další starosta města pak vypsal nový projekt, který počítal s 200 stanicemi a až čtyřmi tisíci kol. Výběrové řízení ale bylo nakonec prohlášeno za neplatné. Letos chce Bogota myšlenku oživit a hledá nové dodavatele.

Při pravidelné nedělní akci zvané Ciclovía jsou v Bogotě, Medellínu i dalších kolumbijských městech některé silnice uzavřeny pro auta a vyhrazeny jen pro cyklisty a běžce.

Video:

Česká firma Nacházel vyváží „kosmetiku pro jízdní kola“.

130 tisíc koloběžek pro Evropu

Vedle sdílených jízdních kol zažívají ve světě podobný boom také koloběžky. „Oproti autům představují sdílená kola či koloběžky nejen udržitelnější, ale zpravidla také rychlejší způsob pohybu po městě. A lidé si to očividně dobře uvědomují, ať už služby mikromobility v jejich bydlišti fungují, nebo ne,“ říká Martin Zajíc, manažer pro elektrická kola a koloběžky Bolt pro Českou republiku.

Sdílené koloběžky Bolt se šíří do více než stovky světových měst.

Bolt je mezinárodní přepravní platforma, která má více než 50 milionů uživatelů ve více než 40 zemích v Evropě a Africe. „Přijali jsme závazek stát se letos největším poskytovatelem služeb mikromobility v Evropě, provozující 130 tisíc koloběžek ve více než sto městech,“ dodává Martin Zajíc. Společnost nabízí v oblasti mobility i další služby, jako jsou dovoz jídla, doručování balíků, či sdílení auta.

Tomáš Stingl

Kontejnerová doprava mezi Evropou a Asii vázne. Jak zdražovala už od přelomu roku?

Další články

Hypnotické kyvadlo a karafa pro princeznu. České sklo krize nerozbila

Čeští výrobci hlásí, že v době pandemie roste raketově poptávka po kolech a cyklistickém vybavení. Výrobu ale brzdí problémy s dovozem dílů z Asie. Češi i další Evropané si tak za kola připlatí a často si na ně musejí počkat.

Navzdory covidu lámou izraelské startupy investiční rekordy

Čeští výrobci hlásí, že v době pandemie roste raketově poptávka po kolech a cyklistickém vybavení. Výrobu ale brzdí problémy s dovozem dílů z Asie. Češi i další Evropané si tak za kola připlatí a často si na ně musejí počkat.