Tuzemský automotive zažívá náročný únor. Práce v kolínské továrně Toyoty jsou zastaveny téměř na celý měsíc. Výrobu pneumatik Nexen u Žatce stopla na týden stávka zaměstnanců. Další producent pneumatik oznámil uzavření závodu ve Zlíně. Páteřnímu odvětví ekonomiky ale letos může nakonec pomoct růst poptávky v zahraničí, zejména v Asii.

Výroba v kolínské Toyotě momentálně stojí, k redukci počtu zaměstnanců ale zatím společnost nepřistupuje.

Je to takový nechtěný suchý únor českého automobilového průmyslu. Potkalo se několik faktorů, které klíčové odvětví tuzemské ekonomiky srážejí do útlumu. Znovu se projevil nedostatek čipů, zaměstnanci tlačí na růst mezd kvůli vysoké inflaci a navíc se chystá přísná emisní norma Euro 7. Na odvětví přitom ať už přímo, nebo v navazujících oborech závisí stovky firem a zhruba půl milionu pracovníků. Automotive generuje asi čtvrtinu celkové průmyslové produkce České republiky a stejně tak čtvrtinu exportu.

Výroba vzrostla o desetinu, k dřívějším zlatým časům je ale daleko

Souhrnná čísla za loňský rok přinesla pozitivní zprávu, že po covidovém propadu se tuzemská automobilová výroba odrazila ode dna. Po třech letech poklesů zaznamenala v roce 2022 celkový růst o 9,4 procenta. Konkrétně osobních vozidel se vyrobilo víc než 1,2 milionu kusů, což je meziroční nárůst o desetinu.

Největší český exportér, automobilka Škoda Auto, loni vyrobila ve svých tuzemských i zahraničních závodech celkem 780 tisíc vozů.

V Česku loni sjelo z výrobních linek také 5 322 autobusů (to je růst o 7,6 procenta) a 1 347 nákladních vozů (meziročně více o 6,7 procenta). „Český automobilový průmysl nebyl snad nikdy v historii konfrontován s tak rozsáhlými výzvami jako v uplynulém roce. V globálně úzce propojeném odvětví se i nadále projevoval celosvětový nedostatek polovodičů, obtíže v dodavatelských řetězcích a logistice, dozvuky epidemie covidu v Číně, extrémní růst cen energií, vysoká inflace,“ komentoval v lednu zveřejněnou souhrnnou statistiku prezident Sdružení automobilového průmyslu Martin Jahn. „Na přetrvávající volatilitu a výkyvy ve výrobě se však musíme připravit i v roce 2023. Přesto věřím, že výpadky budou spíše krátkodobého charakteru a celkově se nám bude i nadále dařit navyšovat výrobu směrem k předkrizovým hodnotám,“ doufá Jahn.

Výroba osobních vozů v ČR (v tisících kusů)
20171 413
20181 437
20191 428
20201 152
20211 105
20221 218
Zdroj: AutoSAP

Čekání na čipy nekončí

Hned vykročení do nové sezony ale nezačalo dobře. Největší tuzemský výrobce osobních vozů Škoda Auto musel oznámit seškrtání výrobních směn ve dvou ze svých tří závodů – v Mladé Boleslavi a Vrchlabí. Hlavním důvodem jsou přetrvávající problémy v dodávkách čipů. Se stejným argumentem dokonce kompletně odstavila kolínská továrna Toyoty výrobu téměř na celý únor.

Dobrým signálem je, že největší podniky v oboru, na nichž závisí stovky dalších menších dodavatelů, zatím nepropouštějí zaměstnance. Důvodem je určitě zkušenost z minulých let, kdy byla kvůli napjatému trhu práce o lidi nouze a autovýrobci si je vzájemně přetahovali, což vyšponovalo i platy vysoko nad úroveň jiných odvětví.

Mzdy dělníků i přes hubená léta dál rychle rostou

Tento trend trvá, jak potvrdila čerstvá zpráva od třetí velké tuzemské automobilky. Závod značky Hyundai v Nošovicích tento týden oznámil, že od 1. dubna zvýší mzdy zaměstnancům v průměru o 11,7 procenta. Zaměstnanci navíc po podpisu dodatku Kolektivní smlouvy obdrží ve výplatě za únor mimořádný bonus ve výši 30 tisíc korun a dalších 10 tisíc korun do konce dubna.

Výrazné zvýšení mezd nošovických zaměstnanců jsou výsledkem několikaměsíčního vyjednávání vedení firmy s odbory.

Dělníci v nošovické automobilce HMMC měli přitom už loni solidní příjmy, když jejich průměrná měsíční mzda byla 47 518 korun. Po nové dohodě vyjednané odbory si pracovník v pozici Operátor 3, která je v závodě nejčastější, v základní mzdě v dubnu polepší o čtyři tisíce korun měsíčně a od ledna příštího roku o další tři tisíce, uvedla společnost. „Dohodnutý nadstandardní růst mezd a další související úpravy jsou jednak oceněním skvělé práce našich zaměstnanců, zároveň je naším cílem udržet si pozici nejlepšího zaměstnavatele v Moravskoslezském kraji a zůstat na špičce v odměňování zaměstnanců i na úrovni České republiky,“ uvedl Petr Michník, vedoucí administrativní subdivize HMMC.

V automobilkách navíc zaměstnanci získávají výrazné bonusy nad rámec základní mzdy. Například Škoda Auto vyplatila před Vánocemi navzdory loňské hubené sezoně většině zaměstnanců k výplatě bonus až 100 tisíc korun, uvedl Boleslavský deník. V tuzemsku Škodovka coby největší automobilka zaměstnává zhruba 35 tisíc pracovníků.  

Pláště poputují za levnější pracovní silou

Dramatické zprávy přinesl únor od výrobců obutí pro vozy. Tady už bohužel na propouštění dojde. Tradiční výroba pneumatik v baťovském areálu ve Zlíně, která zde měla už téměř stoletou tradici, projde v prvním pololetí letošního roku redukcí. Podle serveru iDNES chce společnost Trelleborg Wheel Systems (dříve Mitas) přesunout do zahraničí výrobu motocyklových plášťů – zřejmě do Indie a částečně do Slovinska. Závod dosud dával ve Zlíně práci asi dvěma stovkám pracovníků. Část z nich má najít uplatnění v dalších provozech společnosti, část bude propuštěna.

To v další tuzemské výrobně pneumatik v protilehlém koutě republiky u Žatce na Lounsku zastavila výrobu na začátku února týdenní stávka. Zaměstnanci společnosti Nexen Tire vlastněné Jihokorejci požadovali zvýšení mezd. Odboráři nakonec s vedením podniku dohodli zvýšení o osm procent od příštího měsíce a navíc kompenzaci za loňský rok pro každého ze 1100 zaměstnanců ve výši 20 tisíc korun.

Aktivně se stávky a protestů za vyšší mzdy účastnilo asi 200 pracovníků lounské továrny Nexenu.

Obě zprávy lze číst i jako příznaky generačního přerodu tuzemského autoprůmyslu. Náklady a pracovní síla jsou v Česku kvůli vysoké inflaci, silné koruně i rostoucím mzdám pro zahraniční investory stále dražší. Takže jedno je jisté – klišé o levné montovně se nemůže naplňovat prostě proto, že ČR už dávno není levnou zemí a stále extrémně nízká nezaměstnanost nedává šanci najít dostatek nových lidí. Tudíž i autoprůmysl jde stále více směrem k výrobě s vysokou přidanou hodnotou. Impulzem proto je i globální přesměrovaní oboru k elektromobilitě.

Euro 7? Příliš přísné a v šibeničním termínu

Tuzemskému autoprůmyslu dělá v současnosti starosti také návrh emisní normy Euro 7, kterou výrobci poměrně jednohlasně kritizují. Norma stanovuje na vozy přísné požadavky, jejichž přínos pro ochranu ovzduší bude přitom podle českých firem sporný. Ve vozech budou muset být například speciální senzory k měření emisí v reálném čase, které zatím ani nejsou na trhu k mání. Zvláštní požadavky se mají vztahovat nejen na výfuky, ale i na pneumatiky a brzdy. Norma by navíc měla začít platit už od 1. července 2025, což je podle českých výrobců nerealistické datum, protože během tak krátké doby není možné výrobu přizpůsobit novým požadavkům.

Zamýšlené zpřísnění emisních limitů je podle výrobců zejména v případě nákladních vozů a autobusů velmi nákladné. „Investice do splnění požadavků Euro 7 by i podle Evropské komise stálo 2 700 eur na nákladní vozidlo. S ohledem na časový posun a inflaci dojde k dalšímu zvýšení ceny vozu pro zákazníka a zároveň se zvýší náklady na přepravu,“ varuje Sdružení automobilového průmyslu.

Ministr dopravy Martin Kupka o chystané normě a výhradách českých podniků jednal minulý týden v Bruselu s eurokomisařem pro vnitřní trh Thierrym Bretonem. „Bereme ji jako riziko pro evropský automobilový průmysl i spotřebitele, kterým by norma zavedla výrazné zdražení aut a omezení dostupnosti malých vozů. Norma také může přinést přesně opačný efekt, než bylo zamýšleno: lidé nebudou mít dostatek peněz na nákup dražších ekologických aut, což také poznamená přirozený technologický vývoj autoprůmyslu, který jde směrem ke snižování emisí,“ uvedl po jednání Martin Kupka.

Eurokomisař Thierry Breton slíbil, že se na české výhrady k normě Euro 7 zaměří.

Norma Euro 7 zároveň klade nové požadavky i na elektrická vozidla, jako je například dlouhá životnost baterií, nutnost aplikace OBM (On-Board-Monitoring), měření emisí z brzd a otěr pneumatik, což může také způsobit zdražení vozů. „Pro přechod k elektromobilitě je pro nás zásadní zajistit cenovou dostupnost elektrických vozidel. Proto žádáme a navrhujeme odložení aplikace uvedených požadavků a jejich zmírnění,“ konstatoval ministr Kupka.

Brusel bude i na základě českých výtek normu ještě přehodnocovat, protože podobné připomínky přicházejí i z dalších evropských států, které mají silné automobilové odvětví.

Letos se má na planetě prodat až 70 milionů vozů

Ve stínu únorových trudných zpráv z automotive ale v médiích zanikla ta příznivá část příběhu. Jestliže na straně výroby přetrvávají různé problémy, poptávka se začíná po odeznění pandemie na některých klíčových trzích otřepávat a její růst může být letos úctyhodný. Prodej aut by si tak mohl v letošním roce hodně polepšit jak na unijním trhu, tak zejména na některých velkých trzích Asie.

Zatímco loni se podle odhadu portálu Statista prodalo na planetě 66,1 milionu vozů a globální trh meziročně zhruba o jedno procento ještě poklesl, pro letošek už portál prognózuje růst prodejů na téměř 70 milionů vozů. Přitom první dva koncerny, které jsou v celosvětovém žebříčku na špičce prodejů, mají své továrny právě i v České republice. Světovým lídrem je Toyota, která loni prodala skoro 10,5 milionu vozů. Na druhém místě je s více než osmi miliony prodaných vozů koncern Volkswagen, pod nějž spadá i český exportní šampion Škoda Auto.

Koncern Hyundai, pod nějž spadá i nošovická továrna, je celosvětově pátý největší hráč s více než 3,9 miliony prodaných vozů v loňském roce.

Čína je jednička v elektromobitě, ta má přidat 35 procent

Evropský trh by se měl letos začít po pandemickém zatuhnutí naplno probouzet. Evropská asociace automobilových výrobců očekává, že odbyt na starém kontinentě vzroste meziročně o pět procent a dosáhne tak úrovně 9,8 milionu vozů.

Výrobci vzhlížejí s nadějí také k Číně, která se vypořádává s dozvuky pandemie. Podle tamější asociace automobilových výrobců by letos mohly prodeje na čínském trhu dosáhnout počtu 27,6 milionu vozů, což by znamenalo tříprocentní meziroční růst.

Čínský trh je důležitý pro značka Škoda Auto. Ta loni vyrobila ve čtyřech čínských závodech pro tamější trh 42 tisíc vozů. Nabídla Číňanům v různých verzích modely Kodiaq, Kamiq, Superb, Octavia, Karoq a Rapid.

Portál CNA zaměřený na asijská témata uvedl, že letos by si měl v říši středu polepšit zejména odbyt ekologičtějších vozů využívajících „nové energie“, tedy například různé varianty elektromobilů. Očekávaný růst by měl být o 35 procent na devět milionů kusů. Čína drží už osmý rok v řadě světové prvenství ve výrobě i prodeji těchto vozů. Zájmu spotřebitelů prospěly i daňové úlevy spojené s nákupem. Pobídky, které měly původně vypršet s koncem minulého roku, čínská vláda hodlá prodloužit i na letošek.

Čína se zaměřila na elektromobilitu jak kvůli katastrofálnímu stavu ovzduší v čínských velkoměstech, tak i kvůli získání konkurenčního náskoku proti západním výrobcům.

Prodeje v Indii lámou rekordy, daří se i Škodě

Radost by – mimo jiné i Škodě Auto – mohl letos dělat indický trh. Indie prožívá éru podnikatelského i spotřebitelského optimismu a na prodeji aut je to znát. Zatímco jinde ve světě v uplynulém roce odbyt většinou stagnoval, indický trh si připsal nový rekord s 3,8 milionu prodaných osobních vozů. A s dobrou dynamikou vstoupil i do letošní sezony. Podle portálu Carwale se v lednu prodalo v Indii zase o 17,3 procenta vozů víc než ve stejném měsíci loni.

Rychlý růst počtu aut předběhl v Indii rozvoj silniční sítě, takže doprava často kolabuje.

A právě Škoda Auto se zařadila do desítky nejprodávanějších značek, když její prodej v lednu v meziročním srovnání poskočil dokonce o plných 27 procent. Už loňský rok potvrdil, že dřívější problémy značky na indickém trhu jsou snad definitivně minulostí. Ve svých dvou indických závodech ve městě Púna a Aurangábád vyrobila téměř 56 tisíc vozů. Závod v Aurangábádu navíc využívá 100 procent ekologické energie a je na cestě k tomu, aby byl do roku 2025 neutrální z hlediska produkce emisí CO2, uvedla automobilka.

Otazník zatím visí nad třetím nejlidnatějším trhem Asie, tedy Indonésií. Tamější trh v posledních letech osciloval kolem hranice jednoho milionu prodaných vozů ročně. Letos je očekáván velký hlad po nových autech, který ale bude tlumit skutečnost, že nákup až 70 procent vozů v Indonésii financují lidé za pomoci půjčky. A zdražení úvěrů, které v poslední době nastalo, tak bude poptávku tlumit. Současně i Indonésie začíná objevovat svět elektromobilů. Letošek by měl být na souostroví přelomovým rokem, kdy se poprvé začnou prodávat ve významnějších počtech. Konzultantská společnost Fitch Ratings odhaduje, že by se tam prodej elektromobilů mohl letos zdvojnásobit na 50 tisíc kusů a dále růst. Další argument pro to, že blízká budoucnost automobilového průmyslu má i na rozvíjejících se trzích jasné jméno: elektromobilita.

Tomáš Stingl

Další články