Česká oficiální účast na největším leteckém veletrhu v regionu Blízkého východu představí na společném stánku devět firem. Nebude chybět nová generace okřídlené legendy českého civilního letectví – letoun L 410 NG z Kunovic.

Na letecký veletrh mohou přijít i návštěvníci, kteří přijeli do Dubaje primárně na Světovou výstavu Expo 2020.

Sedmnáctý ročník letecké přehlídky Dubai Airshow, která se koná jednou za dva roky a patří mezi nejprestižnější adresy pro setkání světových lídrů v odvětví, se uskuteční ve dnech 14. až 18. listopadu. Na letiště Dubai World Central přiláká 1200 vystavovatelů z více než 60 zemí světa. Po zrušení tradičních leteckých veletrhů v britském Farnborough a francouzském Le Bourget je právě Dubai Airshow příležitostí pro osobní jednání se zákazníky, které v leteckém světě zůstávají nedílnou součástí pro dotažení rozjednaných obchodních případů a uzavření nových objednávek. Předloni dosáhla hodnota kontraktů ohlášených na Dubai Airshow 54,5 miliardy dolarů.

Česko jako jedna z devíti zemí světa dokáže kompletně vyvinout a vyrobit letadlo

Aero Vodochody AEROSPACE, Aircraft Industries, Galaxy GRS, CHARVÁT AXL, MESIT holding, OMNIPOL, PBS Velká Bíteš, UNIS a VRgineers – to je výčet společností, které se představí na společném stánku české oficiální účasti v Dubaji. V oborovém členění se jedná o výrobce vojenských a civilních letounů, leteckých motorů, podvozků či padákových systémů a také poskytovatele supermoderních virtuálních systémů a simulátorů pro pilotní výcvik. Své obchodní týmy do Dubaje vypraví po vlastní ose také Výzkumný a zkušební letecký ústav, výrobce elektrických pohonných jednotek MGM COMPRO a dodavatelé komponent SEKO Aerospace či Jihostroj.

Široký záběr české expozice umožní v Dubaji předvést komplexní schopnosti českého leteckého průmyslu a tím připomenout světu, že je Česká republika jednou z devíti zemí na světě, která umí na vlastním území vyvinout a vyrobit letadlo. Takto reprezentativní vzorek českých firem se přitom na ploše jednoho stánku schází výjimečně, neboť jednotlivé segmenty mají odlišné obchodní zájmy. Dubai Airshow však svým zaměřením spojuje civilní i vojenskou rovinu leteckého průmyslu a v doprovodném programu se dotýká také kosmických aktivit.

Češi do emirátů vyvážejí proudové motory či padáky

Loni přesáhl český letecký vývoz do Spojených arabských emirátů 241 milionů korun. Vyplývá to ze statistiky dostupných údajů ČSÚ, která vychází z vyhodnocení 28 vybraných položek. Šlo zejména o části a součásti letadel, menší proudové motory, podvozky a padáky.

Účast největších českých výrobců vojenských a civilních letounů na Dubai Airshow podle Kašpara významně přispěje k renomé České republiky jako letecké velmoci a zároveň posune jednání o možnostech uplatnění českých letounů ve Spojených arabských emirátech i regionu. „Významným faktorem v rámci obchodování s leteckou produkcí, zejména v případě prodeje finálních letounů, je deklarovaná podpora domácí vládou. Mise náměstkyně ministra Martina Tauberová a její důmyslná příprava s přesahem na firemní zájmy reflektuje požadavky odvětví, které vůči resortu pravidelně komunikujeme skrze pracovní skupinu pro letecký průmysl,“ uvedl Josef Kašpar, prezident Asociace leteckých a kosmických výrobců (ALV ČR).

Letouny z Kunovic vynikají odolností v extrémních podmínkách i ekonomikou provozu

Šestnáctihodinový let na trase Kunovice-Dubaj zdolá ve dvou dnech český letoun L 410 NG, aby se zákazníkům a návštěvníkům představil na veletrhu. Na českém stánku bude management Aircraft Industries jednat se stávajícími provozovateli i novými zákazníky o možnostech uplatnění modifikací letounu L 410 a L 410 NG. Ve hře je například pozorovací a plováková verze, o nichž kunovický výrobce uvažuje.

Letoun L 410 NG zvládá bez problému například přistání na písečnou dráhu.

Nová generace „čtyřistadesítky“ je integračním projektem českého civilního letectví, který reprezentuje úplnost českého dodavatelského řetězce. Letoun dokládá unikátní postavení českého leteckého průmyslu v evropském a světovém měřítku. Česká republika je totiž jedinou unijní zemí, která je schopna na vlastním území vyvinout a vyrobit devatenáctimístný turbovrtulový letoun této kategorie. Letoun L 410, který je předchůdcem nové generace s označením L410 NG, předloni oslavil půlstoletí ve vzduchu. Svět dobyl svými užitnými a ekonomickými vlastnostmi, schopností přistání na nezpevněných plochách a provozem v extrémních klimatických podmínkách +/- 50 °C. „Engéčko“, které bude na Dubai Airshow k vidění, vychází z konstrukčních vlastností svého předchůdce a má výrazně vylepšené technické parametry.

Přichází také nová generace Albatrosů

Největší českou leteckou továrnu Aero Vodochody bude poprvé v zahraničí reprezentovat nové vedení podniku. Firemní misi povede prezident společnosti Viktor Sotona, který usedl do čela letecké továrny v Odolené Vodě letos v září.

Do Dubaje vyrazí také vrcholový management skupiny Omnipol, která se letos postarala o největší leteckou transakci desetiletí na domácí scéně. Spolu s maďarským finančníkem akvizičně převzala Aero Vodochody a stala se minoritním akcionářem podniku. Omnipol přitom s Aero Vodochody pojí dlouholeté zkušenosti. Historicky skupina zajišťovala obchodní linku prodejů letounů L-39 Albatros, který je s celkovým počtem 2888 vyrobených kusů dosud nejpoužívanějším cvičným vojenským letounem na světě.

Úspěšné Albatrosy dostávají inovovanou podobu.

Již před akvizicí se Omnipol stal také strategickým partnerem programu L-39NG, jenž má na svého legendárního předchůdce navázat a dostat Česko na současnou světovou mapu vojenského letectví. Značný potenciál pro uplatnění nové generace letounu má totiž obnova dosluhujících flotil „Třicetdevítek“, které Omnipol obchodně dostal do světa. Na Dubai Airshow se představí také další člen skupiny, uherskohradišťský Mesit, zabývající se vývojem a výrobou leteckých systémů, taktické komunikace a přístrojů pro průmyslovou techniku. Výrobky Mesit lze nalézt na palubách téměř všech tuzemských letounů, včetně L-39 a L-39NG i L 410 a L 410 NG.

České motory dostává i obří letoun Ruslan

Součástí české expozice na Dubai Airshow je PBS Velká Bíteš, ryze český výrobce turbínových leteckých motorů. Proudové motory PBS dodává na trhy Spojných arabských emirátů, USA, Evropy a Asie. Na Dubai Airshow hodlá firma posílit dodavatelské vztahy s partnery z pořadatelské země a obnovit osobní kontakty se světovými leteckými výrobci ze Švédska, Německa, Francie, Velké Británie, Turecka, Izraele či Jižní Koreje. Ke světové špičce patří PBS Velká Bíteš také ve vývoji a výrobě pomocných energetických jednotek, které startují různé typy letounů nebo třeba desetitunové vrtulníky ve více než 40 zemích světa. PBS je jedním z pouhých čtyř světových výrobců certifikovaných evropskou agenturou EASA pro vývoj, výrobu a údržbu pomocných energetických jednotek.

Česká republika je v elitním klubu sedmi zemí na světě, které jsou schopny vyvinout a vyrobit letecký motor.

Po boku PBS Velká Bíteš na českém stánku vystavuje brněnský UNIS, který pro motory PBS dodává řídicí systémy. Ty zajišťují optimální činnost motoru, včetně řízení dávkování paliva. Od menších motorů bítešské „PBSky“ se UNIS propracoval k zapojení do modernizace motorů obřího ukrajinského letounu AN-124 Ruslan, který je jedním z největších dopravních letounů na světě. Na projektu brněnská firma spolupracuje s ukrajinským podnikem Motor Sič, rovněž vystavujícím na Dubai Airshow. Významnou českou referenci podpoří náměstkyně Tauberová na jednání s ukrajinským výrobcem. Na návštěvě stánku společnosti Motor Sič náměstkyni doprovodí majitel UNISU Jiří Kovář, jenž se rovněž zúčastní jednání náměstkyně s kanadskými, francouzskými a americkými výrobci motorů.

K vidění bude i simulátor pro profesionální výcvik

Na české expozici na Dubaj Airshow přistane také výrobce leteckých podvozků společnost Charvát AXL, která je aktuálně zapojena do vývoje nového letounu ve Spojených arabských emirátech. Mezi nejatraktivnější vývozní destinace podniku patří právě země s rozvíjejícím se leteckým průmyslem, jimž může firma nabídnout nejen výrobní, ale také vývojové schopnosti. Padákové systémy české výroby na veletrhu představí společnost Galaxy GRS.

Simulátory VRgineers rozsáhle využívají možnosti virtuální reality.

Společnost VRgineers, která patří mezi světové lídry v poskytování virtuálních a smíšených systémů pro pilotní výcvik nové generace, představí na českém stánku na Dubai Airhsow přenosný letecký simulátor pro taktický výcvik. Firma, za níž stojí vlastní vývoj a výroba náhlavní soupravy pro virtuální a smíšenou realitu s označením XTAL, má široké portfolio simulátorů a hodlá na Dubai Airshow zaujmout letectvo Spojených arabských emirátů. Zacílí také na zahraniční delegace ze zájmových zemí, mezi které řadí USA, Katar, Saudskou Arábii, Egypt a Indii.

Stručnou vizitkou dosavadních referencí podniku jsou dodávky pro americké a britské letectvo (US Air Force a Navy Royal Air Force) či koncerny Lockheed Martin, BAE Systems a NASA. Pro americké letectvo například VRgineers dodává víceúčelové rekonfigurační simulátory, které jsou součástí výcvikových programů amerických stíhaček F15, F16, F18, F22 a F35.

Setkání s GE Aviation či Safranem

Českou oficiální účast organizovanou Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) doprovází robustní kampaň na podporu obchodních zájmů firem, která výrazně vyčnívá z praxe oborových „oficiálek“. Na základě firemních požadavků resort kromě běžného zajištění společného stánku nastartoval institucionální linky pro oslovení globální letecké špičky a vládních autorit, které se Dubai Airshow zúčastní. „Zájmy českých leteckých firem podpořím osobní účastí a sérií jednání s klíčovými hráči na globální i regionální scéně. V Dubaji se mimo jiné sejdu se švédským SAABem, francouzským Safranem, britským BAE Systems, americkými GE Aviation a Honeywell či emirátským koncernem EDGE GROUP,“ uvedla Martina Tauberová, náměstkyně ministra průmyslu a obchodu, která povede resortní delegaci na Dubai Airshow.

Pod jejím přímým vedením byl pro zajištění oficiální účasti na tomto veletrhu vyčleněn pětičlenný projektový tým Ministerstva průmyslu a obchodu a AVL ČR, který má na starosti komunikační proces se stovkou zástupců partnerů z Česka a ze světa. S návrhem setkání oslovila náměstkyně zhruba šedesáti dopisy přes dvacet zahraničních vystavovatelů a vládní delegace z prioritních vývozních teritorií, které vytipovaly české firmy. „Dubai Airshow je pro nás premiérou nového přístupu k podpoře odvětví v rámci zahraniční prezentace. Postupně chceme takto nastavit nový standard oficiálních účastí pro letectví i další sektory. Využíváme synergií spolupráce s více než deseti institucionálními partnery,“ dodala Tauberová.

Kosmický průmysl v emirátech? Před 15 lety jen sen, dnes mise na Mars

Spojené arabské emiráty lákají české letecké a kosmické výrobce nejen ve vztahu k Dubai Airshow. Pořadatelská země patří mezi prioritní zájmové trhy českého aerokosmického průmyslu. Spojené arabské emiráty mají totiž ambiciózní plán rozvoje sektoru a také tomu odpovídající finanční prostředky. Vybudování materiální, intelektuální a znalostní základny je ovšem v aerokosmickém průmyslu běh na dlouhou trať, proto země využívá pro získání vlastních schopností mezinárodních kooperací.

„České firmy mají špičkové technologie a vlastní vývojové kapacity, kterými se mohou podílet na rozvoji tamního aerokosmického průmyslu. Naskočit do rozjetého vlaku země s rozvíjejícím se průmyslem znamená vývojový podíl na designu finálních produktů a spolupráci na desítky let. Tempo, kterým Emiráty v rozvoji oblasti aerospace postupují, ovšem naznačuje, že se brána pro spolupráci ve vývojové fázi může brzy uzavřít,“ uvedl Josef Kašpar. „Před patnácti lety se zdála být emirátská cesta ke hvězdám sci-fi příběhem. Dnes mají vlastní národní vesmírnou agenturu a letos úspěšně vyslaly sondu na Mars,“ dodal Kašpar.

Anna Uljačenková za Newsroom českých leteckých výrobců spojených v ALV ČR

Další články