Talent a kreativita pro život. Takové bylo zvoleno motto české účasti na chystané Světové výstavě EXPO 2025, které se bude konat v japonské Ósace.

Expo by mělo trvat půl roku od května do listopadu 2025.

Ministerstvo zahraničních věcí představilo koncepci české účasti na Všeobecné světové výstavě EXPO 2025, kterou vláda schválila koncem června. Česko bude v Ósace inovativní formou prezentovat to nejlepší z českého talentu a kreativity a úspěchy na poli vědy, výzkumu a inovací. Chybět nebude ani téma udržitelnosti a představení Česka jako atraktivní turistické destinace.

V Japonsku chce Česko navázat na úspěch, který tam mělo před 55 lety

Generálním komisařem české účasti na Expu byl jmenován Ondřej Soška, kterého na základě vítězství ve výběrovém řízení jmenovala do funkce vláda 24. srpna. „V roce 2025 se Expo vrátí do japonské Ósaky po 55 letech a jsem moc rád, že Česko u toho nebude chybět. Chceme, aby naše účast kromě představení české země a kultury poskytla i značný prostor pro prezentaci českých firem a akademických institucí,“ uvedl ministr zahraničních věcí Jan Lipavský. Česká účast bude podle něj navazovat na úspěch československé účasti na EXPO 1970, kdy československý národní pavilon v Ósace navštívilo 11 milionů návštěvníků.

Na Expu v Dubaji Češi uspěli s řečí květin i výrobou vody ze vzduchu

Pro světovou výstavu za tři roky počítá Česko se stavbou původního pavilonu s využitím technologie křížově vrstveného dřeva, která kombinuje jak možnosti uplatnění kreativního architektonického pojetí, tak elementy udržitelnosti.

Ósaka je důležitou dopravní i obchodní křižovatkou Japonska.

Komisař chce vsadit na tradiční sklo a hudbu, ale i na nanotechnologie

V personálním výběrovém řízení hodnotila kandidáty na komisaře české účasti široká komise složená ze zástupců sedmi ministerstev, podnikatelských reprezentací a odborné veřejnosti. Vítěz Ondřej Soška byl už v dubnu letošního roku vybrán jako autor koncepce účasti Česka na EXPO 2025. V minulosti působil nejen v Česku, ale i ve Velké Británii, USA, Středním a Dálném východě. Má zkušenosti s řízením mezinárodních týmů, pracoval pro nadnárodní korporace, startupy i ve veřejném sektoru. Specializuje se na tvorbu firemních strategií, mezinárodní obchod a marketing.

Soška během představení klíčových oblastí, v nichž se bude Česko za tři roky v Japonsku prezentovat, přiblížil, že tématem české účasti na výstavě v Ósace bude „Talent a kreativita pro život“, protože právě tyto lidské vlastnosti po staletí pomáhají překonat dílčí problémy a jsou motorem konstantního pokroku. Téma navíc vhodně zapadá do ústředního motta celého EXPO 2025, kterým je „Navrhujeme budoucí společnost pro naše životy“.

Národní pavilon by měl podle Sošky na první dojem lákat tím, co Japonci velmi dobře znají a na Česku dlouhodobě obdivují: od českého skla až po vážnou hudbu. Česko tak bude mít šanci v Ósace získat pozornost a přilákat mnoho návštěvníků. Uvnitř jim pak organizátoři představí i české inovace, nanotechnologie, perspektivní startupy i talenty z regionů. Cílem je vytvořit silný příběh, který v návštěvnících zanechá pozitivní emoce ještě dlouho po opuštění českého pavilonu.

Redakce

Další články

Češi mají velkou šanci při spolupráci s Asií na zelené energetice a elektromobilitě

V kontaktech s asijskými obchodními mocnostmi Čínou, Jižní Koreou či Japonskem má Česká republika výraznější pozici, než by odpovídalo velikosti naší země, říká šéf poradenského desku Moore EU-Asia Desk Karel Kučera. Podle něj se vztahy s Dálnými východem mění v důsledku pandemie i války na Ukrajině.