Nové zakázky a propojení se špičkou světového leteckého průmyslu. To byla česká účast na největším leteckém veletrhu na Blízkém východě Dubai Airshow. Češi na něm světu představili progresivní letecké technologie.

Česko patří mezi několik málo zemí světa, které zvládnou celý kompletní proces vývoje a výroby letadel.

Sedmnáctý ročník letecké přehlídky Dubai Airshow, která se koná jednou za dva roky a patří mezi nejprestižnější adresy pro setkání světových lídrů v odvětví, se stal největší světovou leteckou událostí od vypuknutí koronavirové pandemie. Na dubajské mezinárodní letiště, kde se konal, přilákal v půli listopadu 1200 vystavovatelů ze 148 zemí světa. Na akci se přišlo podívat přes 84 tisíc návštěvníků a ze zahraničí přicestovalo 316 civilních a vojenských delegací. Mezi dvaceti národními pavilony světových leteckých velmocí, jako jsou USA, Kanada, Francie či Velká Británie, nechyběl národní stánek České republiky organizovaný Ministerstvem průmyslu a obchodu. Český letoun L 410 NG se představil na takzvané stojánce veletrhu po boku 160 letounů různých typů od světových výrobců, jako jsou Airbus, Boeing, Embraer, Bombardier a další.

V dresu oficiálního účastníka do Dubaje přicestovalo devět českých firem, další se vypravily po své ose. A zabodovaly. Oficiální misi na akci vedla náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro Evropskou unii a zahraniční obchod Martina Tauberová, která českým firmám otevřela dveře do vysokých pater světové i emirátské elity.

Jednalo se i se švédským koncernem SAAB

České firmy absolvovaly maraton jednání s vrcholovým vedením světových leteckých firem, jež si předem vytipovaly. S prezidentem švédského koncernu SAAB diskutovala náměstkyně Tauberová o průmyslové spolupráci a průnicích v programu předsednictví EU. Švédsko je totiž členem předsednického tria a od České republiky převezme předsednickou štafetu. Zatímco švédský SAAB má vlastní stíhací letoun, česká letecká továrna Aero Vodochody vyrábí vojenský cvičný letoun L-39NG. Česko tedy může švédské stroje vhodně doplnit nabídkou moderního výcvikového systému.

Úspěšné Albatrosy dostávají inovovanou podobu.

Vrcholový management emirátského obra EDGE Group, britského BAE Systems a německého Diehl Defence přivítala náměstkyně Tauberová na obchodní večeři s vybranými českými firmami. České firmy jednaly také s vedením amerických koncernů Honeywell a Collins Aerospace, tureckého Turkish Technics či ázerbájdžánského Azairtechservice.

Při slavnostní večeři i na českém stánku česká výprava jednala s obchodními špičkami Spojených arabských emirátů, celkem se odehrálo na 500 hodin jednání.

Aero Vodochody Aerospace, Aircraft Industries, Galaxy GRS, Charvát AXL, Mesit holding, Omnipol, PBS Velká Bíteš, UNIS a VRgineers – to je výčet společností, které se představily ve společném českém stánku. V oborovém členění se jedná o výrobce vojenských a civilních letounů, leteckých motorů, podvozků či padákových systémů a také poskytovatele supermoderních virtuálních technologií a simulátorů pro pilotní výcvik. Své obchodní týmy do Dubaje vypravily po vlastní ose také Výzkumný a zkušební letecký ústav (VZLÚ), výrobce elektrických pohonných jednotek MGM Compro a dodavatelé komponent Seka Aerospace a Jihostroj či Zlín Aircraft, výrobce výcvikových a akrobatických letounů.

Češi se podílejí na modernizaci motorů obřího Ruslanu

Česká republika je v elitním klubu sedmi zemí světa, které jsou schopny vyvinout a vyrobit letecký motor. Součástí české expozice na Dubai Airshow byla PBS Velká Bíteš, ryze český výrobce turbínových leteckých motorů. Proudové motory dodává PBS na trhy Spojených arabských emirátů, USA, Evropy a Asie.

Na Dubai Airshow firma posílila dodavatelské vztahy s partnery z pořadatelské země a obnovila osobní kontakty se světovými leteckými výrobci ze Švédska, Německa, Francie, Velké Británie, Turecka, Izraele či Jižní Koreje. Ke světové špičce patří společnost také ve vývoji a výrobě pomocných energetických jednotek, které startují různé typy letounů nebo třeba desetitunové vrtulníky ve více než 40 zemích světa.

PBS je jedním z pouhých čtyř světových výrobců certifikovaných evropskou agenturou EASA pro vývoj, výrobu a údržbu pomocných energetických jednotek. Po boku PBS Velká Bíteš v českém stánku vystavoval brněnský UNIS, jenž pro motory PBS dodává řídicí systémy. Od menších motorů bítešské „PBSky“ se UNIS propracoval k zapojení do modernizace motorů obřího ukrajinského letounu AN-124 Ruslan, který je jedním z největších dopravních letounů na světě.

Obojživelný úspěch

Společnost Aircraft Industries zahájí v Kunovicích vývoj plovákové verze letounu L 410 NG. Na dodávce jednoho letounu s označením L 410 NG Seawader se na Dubai Airshow dohodla se společností Air Tec Global. Hodnota kontraktu dosáhne deseti milionů dolarů. Letoun bude schopen přistát na vodě i na souši. Plováky typu „amfibie“ budou opatřeny zatahovacím kolovým podvozkem, což umožní vzlétnout z pozemního letiště a vybrat si mezi přistáním na vodní hladině či letištní dráze.

Plovákové verze letounu L 410 NG si snadno poradí s přistáním na vodních plochách.

Aircraft Industries s tímto letounem míří do segmentu regionální letecké dopravy. „Otevíráme novou kapitolu využití L 410 NG. Budeme prodávat v pro nás zcela novém segmentu trhu. Nastartujeme obchodní kampaně v Indonésii, na Filipínách, v Africe, na ostrovech Karibiku, Maledivách i v Evropě. Příležitosti se rýsují po celém světě,“ uvedl člen představenstva firmy Timur Azerný. Vývoj plovákové verze letounu odstartuje v Kunovicích začátkem příštího roku. Dokončení certifikace firma předpokládá v roce 2025. Na palubě letoun uveze 17 cestujících s možností kombinace přepravy osob a nákladu.

Výrobce ze Spojených arabských emirátů využil české podvozky i elektroniku

Emirátský výrobce letounů Calidus představil na Dubai Airshow prototyp nového cvičného vojenského letounu B-350, který na stojánce Dubai Airshow přistál na podvozcích české firmy Charvát AXL. Podvozky firma kompletně vyvinula a vyrobila v rámci uzavřené dvojice kontraktů přesahujících 10 milionů dolarů. Charvát AXL se přitom podílí hned na dvou letounech Calidusu: B-350 a B-250.

Emirátský úspěch otvírá pro společnost novou kapitolu teritoriálního působení. Prozatím totiž firma dodávala podvozky zejména pro letouny české a italské výroby. Významným faktorem zakázky je také naplnění vývojového potenciálu i následný servis, který bude probíhat v České republice. Letoun B-350 má přitom více českých prvků, určité části elektroniky dodává česká společnosti LPP.

Omnipol bude prodávat L 410

Skupina Omnipol a kunovický výrobce letounů L 410 a L 410 NG podepsali na Dubai Airshow smlouvu o obchodní spolupráci. Dohoda umožní Omnipolu prodávat letouny L 410 a L 410 NG ve vybraných světových teritoriích a má otevřít cestu k novým obchodním příležitostem a posílit uplatnění českých letounů ve světě. Omnipol není v prodeji letounů žádným nováčkem. Historicky skupina zajišťovala prodeje letounů L-39 Albatros, který je s celkovým počtem 2888 vyrobených kusů dosud nejpoužívanějším vojenským cvičným letounem na světě.

Podpis dohody mezi Omnipolem a Aero Vodochody stvrzuje již probíhající spolupráci.

O největší leteckou transakci na domácí scéně se ostatně letos postarala také skupina Omnipol. Ta spolu s maďarským finančníkem akvizičně převzala Aero Vodochody a stala se minoritním akcionářem podniku. Již před akvizicí se Omnipol stal také strategickým partnerem programu L-39NG, jenž má na svého legendárního předchůdce navázat a dostat Česko na současnou světovou mapu vojenského letectví. Značný potenciál pro uplatnění nové generace letounu má totiž obnova dosluhujících flotil „Třicetdevítek“, které Omnipol obchodně dostal do světa.

Na Dubai Airshow se představil také další člen skupiny, uherskohradišťský Mesit, který se zabývá vývojem a výrobou leteckých systémů, taktické komunikace a přístrojů pro průmyslovou techniku. Výrobky firmy lze nalézt na palubách téměř všech tuzemských letounů včetně L-39 a L-39NG i L 410 a L 410 NG.

Letouny z Kunovic vynikají odolností v extrémních podmínkách i ekonomikou provozu

Přes pět tisíc kilometrů zdolal během šestnáctihodinového letu ve dvou dnech letoun L 410 NG a jako jedna ze 160 okřídlených ukázek zaparkoval na stojánce Dubai Airshow. Posádka během letu proletěla vzdušnými prostory devíti zemí a na trase dlouhé 5200 kilometrů letoun spotřeboval 5600 litrů paliva. „Prodej letounů zůstává parketou osobních jednání a letových ukázek, proto jsme do Dubaje vyslali letadlo a silný obchodní tým,“ uvedla Ilona Plšková, generální ředitelka Aircraft Industries.

Typickým rysem letounů L 410 byla vždy velká adaptabilita na náročné podmínky.

L 410 NG je novou generací legendárního letounu L 410, který dobyl svět svými ekonomickými vlastnostmi a provozními schopnostmi pro regionální dopravu. Letadlo umí přistát na nezpevněných plochách a funguje v extrémních klimatických podmínkách od plus do minus 50 °C.

„Engéčko“ vychází z konstrukčních vlastností svého předchůdce a má výrazně vylepšené technické parametry. Zároveň dokládá unikátní postavení českého leteckého průmyslu v evropském a světovém měřítku. „Česká republika je jedinou unijní zemí, která dokáže na vlastním území vyvinout a vyrobit devatenáctimístný turbovrtulový letoun v kategorii, do níž patří L 410 NG. Jsem proto ráda, že kromě společného českého stánku se v Dubaji představil také tento letoun české výroby, který je vlajkovou lodí českého civilního letectví,“ zhodnotila náměstkyně Martina Tauberová.

K vidění byl i simulátor pro profesionální výcvik

Společnost VRgineers, která patří mezi světové lídry v poskytování virtuálních a smíšených systémů pro pilotní výcvik nové generace, představila v českém stánku přenosný letecký simulátor pro taktický výcvik. Firma, za níž stojí vlastní vývoj a výroba headsetu XTAL pro virtuální a smíšenou realitu, má široké portfolio simulátorů a na Dubai Airshow zacílila na letectvo Spojených arabských emirátů.

Simulátory VRgineers využívají možnosti 3D virtuální reality.

Mezi zájmové země řadí VRgineers USA, Katar, Saúdskou Arábii, Egypt a Indii. Stručnou vizitkou dosavadních referencí podniku jsou dodávky pro americké a britské letectvo či koncerny Lockheed Martin, BAE Systems a NASA. Pro americké letectvo například VRgineers dodává víceúčelové rekonfigurační simulátory, které jsou součástí výcvikových programů amerických stíhaček F15, F16, F18, F22 a F35.

Video:

Rozhovor o výrobě lehkých letadel s Radkem Filipem, ředitelem společnosti Zall Jihlavan Airplanes

Kosmický průmysl ve Spojených arabských emirátech? Před 15 lety jen sen, dnes mise na Mars

Spojené arabské emiráty lákají české letecké a kosmické výrobce nejen ve vztahu k Dubai Airshow. Pořadatelská země patří mezi prioritní zájmové trhy českého aerokosmického průmyslu. SAE mají totiž ambiciózní plán rozvoje sektoru a také tomu odpovídající finanční prostředky. Vybudování materiální a znalostní základny je ovšem v aerokosmickém průmyslu během na dlouhou trať, proto země využívá pro rozvoj vlastních produkčních schopností mezinárodní spolupráce. „České firmy mají špičkové technologie a vlastní vývojové kapacity, kterými se mohou podílet na rozvoji tamního aerokosmického průmyslu. Naskočit do rozjetého vlaku země s rozvíjejícím se průmyslem znamená vývojový podíl na designu finálních produktů a spolupráci na desítky let. Tempo, kterým SAE v rozvoji oblasti aerospace postupují, ovšem naznačuje, že se brána pro spolupráci ve vývojové fázi může brzy uzavřít,“ říká Josef Kašpar, prezident Asociace leteckých výrobců ČR k oborovým příležitostem ve Spojených arabských emirátech. „Před patnácti lety se zdála být cesta SAE ke hvězdám sci-fi příběhem. Dnes mají vlastní národní vesmírnou agenturu a letos úspěšně vyslaly sondu na MARS,“ dodal Kašpar.

Veletrh dal impulz pro další vývoz

Loni přesáhl český letecký vývoz do Spojených arabských emirátů 241 milionů korun. Vyplývá to ze statistiky ČSÚ, která vychází z vyhodnocení 28 vybraných položek. V položkovém rozpadu šlo zejména o části a součásti letadel, menší proudové motory, podvozky a padáky. Účast největších českých výrobců vojenských a civilních letounů na Dubai Airshow významně přispěla k renomé České republiky jako letecké velmoci a zároveň posunula jednání o možnostech uplatnění českých letounů ve Spojených arabských emirátech i celém regionu.

Anna Uljačenková

Další články

Americký letecký průmysl se oklepává z covidu. Zezelená při tom?

Počet přepravených cestujících se v letectví v USA pomalu vrací na úroveň před pandemií. Výzvou je ale nezbytné snižení emisí. Pro české vývozce v leteckém oboru je americký trh klíčový, míří tam čtvrtina jejich exportu.

Boom letectví v Asii přibrzdil covid jen na chvilku

Jak se dynamicky rozvíjejí země jižní a východní Asie, roste v regionu i poptávka po letadlech, jejich servisu a vybavení letišť. Z šoku v podobě pandemie se letectví v Asii rychle otřepává.