České firmy uspěly v minulých letech v maďarském stavebním odvětví například s čističkami vody, zastřešením bazénů a teras, potrubními systémy, vzduchovou technikou, klasickými stavebními stroji či s vybavení koupelen a toalet. Obor v Maďarsku loni prošel útlumem kvůli nedostatku peněz, inflaci i vysokým úrokům. Letošek by ale měl přinést zase obrat k lepšímu.

V Budapešti se prakticky nestavějí mrakodrapy, k výjimkám patří moderní administrativní kampus MOL.

Stavebnictví prochází cykly a důležité je vidět reálné možnosti na daném trhu a podle toho plánovat další kroky. Nedávný útlum v maďarském stavebnictví firmy vnímají jako příležitost, protože přijde opětovný růst poptávky. „Tohle je cyklus, který zde již za posledních třicet let byl několikrát, a musíme jej brát jako součást trhu a počítat s ním jako s realitou,“ potvrzuje na základě dlouholetých zkušeností ze stavebnictví Antonín Bartík, prokurista společnosti VELOX-WERK.

V roce 2025 může dojít i k uvolnění až zhruba 300 miliard forintů (v přepočtu zhruba 19,3 miliard korun), které byly vyčleněny na stavební investice největším zákazníkem stavebnictví, tedy maďarským státem.

Zdánlivé ticho ve stavebnictví tedy rozhodně neznamená, že jsou pomyslná vrata zavřená. Každá krize v sobě skrývá paradoxně i příležitosti jako například využití času k projednání možností spolupráce novými dodavateli, seznámení s novými technologiemi, pátrání po řešeních s lepším poměrem ceny a kvality. Lehčeji se zkrátka tvoří prostor pro nové hráče. Proto společnostem, které se zajímají o maďarský trh, mohou začít přípravy na expanzi právě teď.

Maďarské stavebnictví v číslech

V roce 2022 stavebnictví přispívalo 6,3 procenta k celkovému HDP země. Podle aktuálních údajů působí v oboru 148 tisíc společností. Toto číslo však obsahuje řadu již prakticky nefungujících firem, musí se tedy brát s rezervou. Maďarský statistický úřad uvádí 396 tisíc zaměstnanců v oboru, Maďarský svaz podnikatelů ve stavebnictví však kvůli fluktuaci způsobené nedostatkem poptávky odhaduje, že ve stavebnictví pracuje v současnosti o 15 až 20 tisíc pracovníků méně než například loni v létě.

Nové stavby rostou i v Debrecínu či Szegedu

Maďarsko je často nazýváno ve vztahu k ČR honorárním sousedem či jediným sousedem bez společných hranic. Z Brna je například město Győr stejně daleko jako Praha, na osobní jednání se tedy dá dojet i na otočku.

Ačkoliv je Maďarsko velmi centralizované okolo Budapešti, v poslední dekádě probíhá silný rozvoj dalších velkoměst jako Debrecín, Győr, Miskolc, Szeged i Pécs. Mnoho průmyslových a infrastrukturálních stavebních projektů se koncentruje mimo hlavní město. Je to třeba nová továrna BMW u Debrecína, výrobní jednotka BYD u Szegedu nebo plánovaná rekonstrukce jezera Hévíz a jeho okolí. V roce 2025 může dojít i k uvolnění až zhruba 300 miliard forintů (v přepočtu zhruba 19,3 miliard korun), které byly vyčleněny na stavební investice největším zákazníkem stavebnictví, tedy maďarským státem.

Emblematickou stavbou maďarského dálničního inženýrství je viadukt Kőröshegy u jezera Balaton.

České firmy dodávají výbavu do luxusních hotelů

Dodavatelé z ČR uspěli u mnoha hotelů. Společnost Laufen v minulých letech například vybavila nový luxusní hotel skupiny Mariott W Hotel Budapest, který vznikl rekonstrukcí bývalé baletní konzervatoře na třídě Andrássy hned naproti budově Národní opery, kde jsou také výrobky této značky. Do hotelu firma dodala 32 toalet s bidetem, což je bezprecedentní mezi hotelovými projekty. „Na to jsme nejvíce hrdí,“ podotýká Ákos Németh, obchodní ředitel pro Maďarsko společnosti Laufen.

Výrobky Laufen se objeví i v ikonickém hotelu Kempinsky, kde aktuálně probíhá kompletní rekonstrukce. Jsou ve výbavě také většiny Hiltonů v Budapešti. Hotelů skrz celé Maďarsko vybavila mnoho i společnost RAVAK, která je mimo jiné nejznámější zahraniční značkou sanitární techniky v Maďarsku.

Dobrá zpráva je, že v dalších letech bude trend výstavby nových luxusních hotelů v hlavním městě pokračovat. Společnost WING oznámila výstavbu dvou nových hotelů v Budapešti v horizontu příštích tří let, což může přinést další příležitosti nejen pro klasické stavařské a instalatérské dodávky, ale i pro designové výrobky do interiérů.

Příležitostí pro dodavatele interiérového vybavení či materiálů jsou i v Maďarsku rekonstrukce panelákových sídlišť z dob komunismu.

Z pohledu rezidenčních projektů bude v budoucnu dál stoupat poptávka po energeticky efektivních stavbách a řešeních. Ačkoliv původní, velmi populární maďarský státní program na podporu koupi bydlení pro rodiny s dětmi (CSOK) byl na konci loňského roku částečně zredukován (v případě velkoměst), na nemovitosti v malých obcích se úroveň podpory naopak zvýšila a maďarská vláda hned zavedla novou variantu CSOK PLUSZ, která nabízí dotovaný úvěr pro rodiny s dětmi. Lepší časy jsou už na dohled, nemovitostní trh tedy jen vyčkává, až se základní úroková sazba Národní banky (MNB) a úroková sazba hypoték ještě o chlup sníží.

Další specifika nejen stavebnictví v Maďarsku, ale i jiných oborů a teritorií představí akce Meeting Point CzechTrade 2024, která se bude konat v O2 Universu v Praze 27. a 28. února. Více informací o akci a rezervaci osobních konzultací najdete na stránkách agentury CzechTrade.

Souvislosti jsou jasné. „Občané disponující úsporami momentálně drží hotovost ve státních dluhopisech s vysokými výnosy. Objem investic do nemovitostí v důsledku tohoto výrazně klesl. Vysoké úrokové prostředí zpomalilo úvěrování obyvatelstva. Úroková sazba hypoték se již snížila pod sedm procent, což je příznivé pro maďarský forint. Úroková sazba státního dluhopisu je stále vysoká, ale má klesající tendenci. Pokles těchto dvou faktorů a významný pokles inflace by znamenal nárůst poptávky. My to očekáváme od podzimu,“ uvažuje László Vajányi ze společnosti RAVAK, který dodává, že proces by urychlil další program na renovaci domovů, o kterém se již nějakou dobu jedná v odborných kruzích.

Inflace i úroky začaly klesat, přijde oživení oboru

Od února loňského roku začala meziměsíční inflace v Maďarsku klesat, letos v lednu již zpomalila na 3,8 procenta. Základní úroková sazba Maďarské národní banky také klesla na 10 procent. Průměrná úroková sazba hypoték se podle portálu bankmonitor.hu aktuálně pohybuje mezi 6,57 až 7,37 procenta. Podle prognóz bude rok 2024 pro stavebnictví rok obratu k lepšímu, není tedy důvod čekat s obchodní expanzí.

Značka VELOX-WERK vstoupila na maďarský trh nedávno a potenciál vidí ještě větší než v Česku. „Vstup na maďarský trh v případě naší společnosti trval více než tři roky, nicméně musíme jej hodnotit jako období učení se a vzájemného poznávání. Učíme se místní lehce odlišné mentalitě a přístupu k řešení obchodních záležitostí a také trochu odlišným obchodním zvyklostem,“ říká Antonín Bartík. A dodává: „Hlavní směr obchodu je orientace na zásobení prodejen se stavebním materiálem, což se daří, a díky těmto regionálním distributorům je již poté cesta k regionálnímu zpracovateli snazší. Velmi nám v této činnosti vyšel vstříc jeden z hlavních hráčů na trhu v Maďarsku v segmentu maloobchodu i velkoobchodu se stavebním materiálem a aktuálně se nacházíme ve 35 velkoskladech na území celého Maďarska.“ Součástí expanze na maďarský trh byla pro společnost VELOX-WERK účast na mezinárodních stavebních veletrzích Construma v Budapešti s asistencí místní kanceláře CzechTrade. Nebude tomu jinak ani letos.

Na stavební veletrh mohou české firmy s asistencí CzechTrade

Největší mezinárodní veletrh stavebnictví v Maďarsku Construma se bude letos konat 10. až 14. dubna. Zahraniční kancelář CzechTrade Maďarsko se zúčastní veletrhu formou kolektivního stánku již poosmé. Veletrh je výborná příležitost k přehledu konkurence či vedení úvodních jednání s možnými obchodními partnery. Zájemci o účast na předem sjednaných schůzkách a za doprovodu pracovníků CzechTrade mohou napsat na e-mailovou adresu budapest@czechtrade.cz.

Asistenci na maďarském trhu či veletrzích nabízí firmám ze stavebnictví i dalších odvětví ředitelka kanceláře CzechTrade Maďarsko Dóra Egressy.

Podniky nyní školí zedníky či malíře

Pro společnosti, které v Maďarsku již jsou, může být útlum poptávky časem pro přípravu na opětovnou konjunkturu. Mohou se zaměřit především na digitalizaci, optimalizací výrobních a logistických procesů či marketingových nástrojů. „Nepostradatelným nástrojem je digitalizace, inovativní stavební technologie a odborná pracovní síla. Ty jsou nezbytné pro dlouhodobé úspěšné působení na trhu,“ radí ředitel maďarské dceřiné společnosti české značky RAVAK László Vajányi. Podtrhuje dále důležitost designu.

Stejně jako v dalších zemích střední Evropy i v Maďarsku stavební odvětví trpí nedostatkem kvalifikovaných řemeslníků.

Podle prezidenta maďarského Svazu podnikatelů ve stavebnictví László Koji bude klíčový pro zvýšení efektivity firem pohled na hodnotový řetězec. „Ten, kdo má rezervy, nyní intenzivně usiluje o digitalizaci a školí své kolegy. Ten, kdo má méně peněz, se snaží lépe organizovat a spolupracovat s ostatními účastníky hodnotového řetězce. V současnosti jsou školeni zedníci, malíři a dlaždiči, zatímco za čtyři až pět let budou potřeba kolegové schopní provádět montáž na místě a modulárně instalovat hotové výrobky,” říká László Koji.

V čem jsou specifika maďarského trhu?

Před expanzí na maďarský trh je klíčové připravit se na specifika, která mohou českého podnikatele překvapit. Ředitel společnosti RAVAK Hungary László Vajányi vidí rozdíly maďarského a českého trhu zejména ve třech aspektech: „Maďarský trh prochází konzervativnějším vývojem, offline prodejní kanály stále dominují a objem online prodeje roste pomaleji. Různé prvky daní, které neexistují v České republice, mohou přinést překvapení, proto je vhodné konzultovat s daňovým poradcem před vypracováním obchodního plánu. Také bych zmínil instituci správce zajištění, která zajišťuje vztah mezi investorem a generálním dodavatelem (při stavebních zakázkách nad jednu miliardu forintů). Toto chrání subdodavatele a zajišťuje jim likviditu,“ podotýká.

Prokurista společnosti VELOX-WERK Antonín Bartík podtrhuje rozdíly v mentalitě dvou Národů: „Maďarský trh je specifický ve více směrech. Jednak velmi vlídným a osobitým přístupem Maďarů při jednáních. Požadavky zákazníků jsou zase trochu opatrnější, než potřebujete například pro operativnější logistiku. Samozřejmě komunikovat v pro nás složité řeči znamená angažovat místního rodilého mluvčího na pozici prodejce,“ uvádí Antonín Bartík.

Dóra Egressy, ředitelka zahraniční kanceláře CzechTrade Maďarsko

Další články