Mexičané milují dobré jídlo a pití a jejich trh s potravinářskými výrobky patří k největším na světě. I přes početnou konkurenci místních i světových koncernů se v latinskoamerické zemi prosazují také české značky.

Vedle velkých řetězců mají pořád na mexickém trhu nezastupitelné místo lokální specializované prodejny pochutin nebo nápojů.

V Mexiku žije přibližně 130 milionů obyvatel, je 25krát větší než Česká republika a s přispěním dohody o volném obchodu T-MEC (Kanada-USA-Mexiko) se stalo exportní branou do Spojených států amerických. V Mexiku se přitom pro české společnosti ukrývá řada zajímavých obchodních příležitostí mimo jiné i v potravinářství. Země je 11. nejvýznamnějším výrobcem zpracovaných potravin na světě a také patří mezi jejich největší spotřebitele. To dokazuje přítomnost mezinárodních společností, jako jsou například Nestlé, Danone, Unilever, Mondeléz, Heinz, Mars, Ferrero, Bacardi či Kellogg’s.

K provozu je víc než 60 tisíc specializovaných potravinářských prodejen

Země vyniká i v konzumaci sycených nápojů: se 163 litry na osobu zaujímá první pozici v jejich roční spotřebě, což představuje o 38 procent více než na druhém místě umístěné Spojené státy americké. Zpracované potraviny a nápoje se v Mexiku distribuují do více než 30 supermarketů s přibližně 3 300 obchody. Kromě toho je po celé zemi asi 2 500 obchodních domů a 60 500 specializovaných prodejen (prodejny s alkoholem, bio potravinami, gourmet prodejny).

Silnou pozici na mexickém trhu má řetězec Walmart, který je klíčovým hráčem i v USA.

Důležité postavení na trhu zaujímají i obchodní řetězce z USA jako jsou na příklad Walmart, Costco a Sam´s Club. Centrem potravinářského a nápojové průmyslu je bezesporu hlavní město a jeho přilehlá metropolitní oblast, kde má také sídlo většina společností působících v sektoru. Zároveň jsou zde registrovány nejvyšší prodeje těchto produktů, což je také dáno počtem spotřebitelů: žije zde přibližně 22 miliónů obyvatel, což představuje 17 procent mexické populace.

Šance je i pro české producenty

Možná při informacích o přítomnosti početné konkurence může česká firma zapochybovat, co by ještě mohla Mexiku nabídnout… Na první pohled by se mohlo zdát, že v této zemi už není pro české potraviny a nápoje prostor.

Opak je však pravdou. Jak v Mexiku uspět? „Důležité je nabídnout unikátní produkt s atraktivní cenou. Zároveň je zapotřebí mít dobře zpracované marketingové materiály s kvalitními produktovými fotografiemi a videi,“ uvádí Paulo Rosas, mexický distributor Bohemia Sekt z firmy Glexico.

Zároveň by společnost měla být připravena na flexibilní komunikaci v cizím jazyce (velké plus je samozřejmě španělština), nelpět na emailu a přejít na WhatsApp, mít na paměti časový posun a také se mu přizpůsobit. Společnost musí být otevřená novým výzvám, kterou export na jiný kontinent rozhodně je.

Na potravinách Mexičané příliš nešetří ani během krizových období.

Po úspěchu Bohemia Sektu Mexičané zatoužili navštívit moravské vinice

Slova Paula Rosase potvrzuje i Petr Němeček, exportní manažer společnosti Bohemia Sekt, jejichž šumivá vína lze od minulého roku najít i na pultech mexických obchodů. Základem úspěchu českých šumivých vín v Mexiku byl nejen unikátní produkt s atraktivní cenou, ale i jejich exportní manažer. Než byla spolupráce s firmou Glexico úspěšně odstartována objednávkou prvního kontejneru, absolvoval Petr Němeček cestu na Mayskou riviéru. „Během pobytu v Mexiku jsem se podíval do řady obchodů, restaurací a navštívil jsem i supermarket Chedraui. Už v tu chvíli jsme si uvědomil, že vzhledem k populaci může být pro nás Mexiko velmi zajímavou obchodní příležitostí. Zemi také každoročně navštíví řada turistů.“ Do Mexika totiž každý rok zamíří 40 milionů převážně amerických, kanadských a evropských turistů.

Petr Němeček potenciál trhu velmi rychle pochopil, nenechal se ovládnout předsudky, které o Mexiku a Mexičanech obecně v České republice kolují, a s Paulem Rosasem udržoval flexibilní komunikaci. Úspěšná prezentace Bohemia Sekt nákupčím mexických obchodních řetězců byla završena kvalitními propagačními materiály. Při zhlédnutí videa zachycující jihomoravské vinice se nejednomu nákupčímu zachtělo Českou republiku navštívit. Podpora ze strany partnerské společností Freixenet a jednání na úrovni lokálního zástupce bylo sladkou tečkou na konec a zároveň začátkem cesty Bohemia Sekt do Mexika.

Poslechněte si podcast, v němž Petr Němeček popisuje své zkušenosti s obchodem v Mexiku

Na nejdůležitější veletrh přijelo téměř 500 firem

Velikost mexického potravinářského průmyslu a úspěchy českých potravinářských a nápojových společností v zemi svádí další výrobce k tomu, aby své produkty začali do země vyvážet. Řada z nich ke svému startu volí obchodní cestu a jednání s potenciálními obchodními partnery, další pak účast na veletrhu. Ideální vstupní branou nejen do Mexika, ale do celé Latinské Ameriky je v tomto ohledu Expo ANTAD & Alimentaria, největší potravinářský a nápojový veletrh na americkém kontinentu. Letos se jej zúčastnilo přes 30 tisíc návštěvníků a prezentovalo se zde bezmála 500 firem z celého světa.

Přečtete si více informací o potravinářském trhu v Mexiku

Mezi nimi nemohly chybět ani české společnosti. Pavel Rychtecký, obchodní manažer společnosti SIMANDL, vzhledem k mezinárodnímu přesahu veletrh přirovnal k latinskoamerické verzi Gulfoodu. Na akci každý rok zavítají nejen mexické společnosti, ale i distributoři z USA, Chile, Kostariky, Hondurasu či Guatemaly.

Lucie Kubová a Tereza Vítková
CzechTrade Mexiko

Další články

Mexičané málokdy řeknou jasné „ne“

Sítě proti hmyzu, parkové lavičky, podlahové vpusti do koupelen. I to jsou produkty, s nimiž se v poslední době prosadili čeští výrobci v Mexiku, vysvětluje Tereza Vítková, ředitelka zahraniční kanceláře CzechTrade v Mexico City.

Slivovica od Navrátilů: Už sto let jim to pálí

Rodina Navrátilů letos oslaví ve Zlíně 100 let od spuštění své pěstitelské pálenice. Přečkali všechno: válku, nacisty, komunisty, ekonomické krize i pandemii. Rodinná firma tak může pokračovat dál už v páté generaci a nedávno přistoupila k prodeji své slivovice i...