Zahraniční kancelář CzechTrade v Paříži varuje české firmy před podvodnými žádostmi o ověření nabídek. Podvodníci se vydávají za nákupčí velkých prodejních sítí či firem, kterým kradou identity jejich zaměstnanců.
Exportéři dostali varování od agentury CzechTrade. „Žádostí o ověření poptávek z Francie, které míří na české firmy, zaznamenáváme stále větší množství. Zřejmě se jedná o organizovanou skupinu, jelikož je v podvodných poptávkách viditelný obdobný styl komunikace i strategie a vizuálu,“ popisuje vedoucí zahraniční kanceláře CzechTrade Francie Jakub Smetana.
Podvodníci kradou identity reálným osobám, které jsou na internetu dohledatelné jako zaměstnanci firem. Často jde o vrcholové manažery podniků či prodejních sítí jako Fayat, Boulanger, Carrefour, E.Leclerc, Fnac, Auchan či Casino. „Poptávky jsou většinou sepsané v perfektní angličtině a začínají krátkým představením firmy a jejího původu. Odesílatelé většinou požadují okamžité doručení katalogu s produkty a pricelistingem. Následně v mailu vyjmenují produkty, které by si rádi objednali. Jedná se vždy o relativně velké množství – již to by mělo být pro českou firmu alarmující,“ přibližuje Smetana.
Ověřte si údaje, nebo se obraťte na CzechTrade
Podpis dané osoby většinou nepůsobí profesionálně, chybí u něj například logo společnosti. Pokud jsou v e-mailu uvedena telefonní čísla, doporučuje CzechTrade podnikatelům vyhledat je v Google a ověřit, kam reálně směřují. „Většinou jsou to ovšem čísla virtuální, vygenerovaná přes ONOFF a tím pádem nejsou vázána na sim kartu uživatele,“ doplňuje Jakub Smetana.
Domény emailových účtů většinou obsahují drobnou chybu, kterou ovšem mohou příjemci e-mailu přehlédnout. CzechTrade už zaznamenal několik konkrétních případů.
Podnikům hrozí velké ztráty
Podvodné firmy se v podstatě snaží české exportéry nalákat na objemné objednávky a vyjednat způsob splatnosti objednávek až po jejich doručení do země. Může se jednat také o domluvu na částečné splátce objednávky předem a zbytku až po doručení na místo.
„Podvodníci se většinou snaží přesvědčit české exportéry o jiném stylu fungování francouzského systému a k tomu využívají páky v podobě jména velké firmy a objemově zajímavé objednávky. Českým firmám tedy hrozí obrovské finanční ztráty,“ doplňuje Smetana. „Podvodníci většinou spěchají na provedení celé operace. Absentuje jakýkoliv kontrakt. Cena se většinou akceptuje bez jakéhokoliv komentáře a smlouvání,“ připomíná ještě zástupce CzechTrade.
V případě pochybností mohou čeští podnikatelé kontaktovat kancelář CzechTrade v Paříži či ekonomický úsek Zastupitelského úřadu v Paříži, kteří poptávky rádi a obratem prověří.