V Česku vzniká další exportní formace. Tentokrát jde o tým šperkařů, kteří chtějí společně nabídnout českou tvorbu evropskému trhu. Spolupráci si vyzkoušeli na veletrhu Contemporania v Barceloně, kde upoutali se šperky z vinného dřeva či recyklovaného skla. Nyní hledají další členy i trhy.

Alianci založili (zleva) Milan Nováček, Kateřina Blašková, Hanuš Lamr a Silvie Hrušková.

Spojit síly při vstupu na zahraniční trhy se rozhodla další profese. Po exportní alianci pivovarníků, potravinářů či výrobců vodohospodářských technologií jsou na řadě čeští šperkaři. Založili platformu nazvanou Bound by Jewellery. Zatímco jiné exportní aliance propojují většinou celé firmy, Bound by Jewellery zatím vzniká spíš jako tým individuálních tvůrců. Čtveřice, která platformu založila, jsou uznávaní autoři Kateřina Blašková, Silvie Hrušková, Hanuš Lamr a Milan Nováček. Loni v srpnu podepsali smlouvu s agenturou CzechTrade, která exportním aliancím nabízí podporu a zvýhodněné služby.

Podpisem smlouvy se završila roční příprava, na níž se aktivně podílelo Design Centrum CzechTrade, které je národní platformou pro státní podporu designu.

Přečtěte si více o službách, které nabízí Design Centrum CzechTrade

Na veletrhu v Barceloně pomohl k úspěchu stylově provedený katalog

Bound by Jewellery chce dát šperkařství v tuzemsku nový impulz a aktivně nabídnou české umělecké výrobky Evropě. „Sleduji dlouhodobě zahraniční scénu a trošku mě mrzelo, že přestože je v Česku hodně šikovných tvůrců, že by mohla být ta tuzemská scéna živější,“ vysvětluje lídr aliance Kateřina Blašková.

Svou vizi skupina formulovala v úvodu katalogu, který připravila jako první společný počin. „Sám název Bound by Jewellery (Spojeni šperky) odráží myšlenku, že šperkařství není jen řemeslem nebo profesí, ale také vášní a životním stylem… Šperky nejsou jen ozdobou, ale formou sebevyjádření a odrazem našich hodnot, názorů a osobností,“ uvádí aliance ve své vizi.

Pokud by chtěl někdo hledat společný jmenovatel v rozlišné tvorbě zakladatelů aliance, pak je to možná akcent na jednoduchost a decentní vkus.

Pod společnou značkou se čtveřice umělců osobně představila poprvé loni na konci září na veletrhu Contemporania v Barceloně, kde se sešlo víc než 130 tvůrců z celé planety. I v této konkurenci kurátory výstavy zaujala různorodost české tvorby a alianci zařadili mezi oceněné vystavovatele.

Cesta do Španělska přinesla i další původně neplánovaný výsledek. V Katalánsku se česká výprava dohodla na výstavě své tvorby v jedné soukromé galerii ve městě Tarragona. „My jsme tu galerii navštívili, dali se s kurátory do řeči a zmínili, že bychom chtěli vystavovat. Pak je oslovila zahraniční kancelář CzechTrade a dojednala zbytek. Určitě nám pomohlo na důvěryhodnosti, že za námi jako spolkem stojí taková instituce,“ říká Kateřina Blašková.

Na úspěšnou premiéru ve Španělsku navázala i další příležitost, a to v Rumunsku. „Oslovili nás organizátoři rumunského veletrhu Autor, který se bude konat v květnu v Bukurešti a kam bychom se také rádi vydali.“ Autor je jediný velký veletrh šperků v jihovýchodní Evropě a jeho organizátoři provozují také celoročně platformu pro prodej klenotů v tomto regionu.

Inspirací jsou mušle nebo vinohrad

Ve Španělsku upoutali čeští tvůrci mimo jiné materiály, s nimiž pracují. Například navýsost osobitým stylem vynikají šperky Silvie Hruškové, která tvaruje nepřehlédnutelné prsteny, náušnice či manžetové knoflíčky z vinného dřeva. To přesně odpovídá krédu o propojení řemesla a osobnosti tvůrce. Autorka totiž pochází z rodiny provozující vinohrady, kde umělkyně čerpá inspiraci.

Přestože příjmení Silvie Hruškové odkazuje shodou okolností k jinému ovoci, vztah k révě vyjádřila i do volby své značky, kterou nazvala prostě „Vinná“. Typickým rysem jejích výrobků je dřevitá barva a relativně masivní provedení. „I velký šperk může být jednoduché nosit. Může akcentovat vaši přirozenou ženskost, aniž byste si ji vůbec byla vědoma,“ vysvětluje Silvie Hrušková.

Přírodní linie a tvary vinného dřeva ponechává Silvie Hruškové vyznít i ve vyráběných prstenech či náušnicích.

Také klenotník Hanuš Lamr se inspiruje ve svých dílech přírodou. Drahé kovy a kameny přitom opracovává osvědčeným řemeslem za pomoci sekáčku či hořáku. V Barceloně představil třeba šperk vycházející z podoby mořské mušle nebo lesní jahody.

Kateřina Blašková zase využívá při své tvorbě recyklované sklo, kterému chce dát druhou šanci. Při jeho opracování se prý často odchýlí od původního plánu a finální šperk je výsledkem kreativního tance, kdy materiál sám „oživne“.

Pod značkou Nomio vystupuje čtvrtý tvůrce – Milan Nováček. Ten naopak sází na klasické šperkařské materiály. „Já většinou používám zlato a drahé kameny různých tvarů. Ta různorodost otevírá mnoho možností pro mou tvorbu. Podle mě nepracuji, jen si hraju,“ říká o své tvorbě Milan Nováček.

Milan Nováček pracuje s tradičními klenotnickými materiály jako jsou zlato či perly.

U klenotů záleží na fotkách dvojnásob

První test spolupráce na výstavě Contemporania potvrdil výhody exportní aliance. Tvůrci mohou ušetřit, protože sdílejí náklady. Zároveň se mohou vzájemně doporučovat. „Na výstavě v Barceloně jsme si ověřili, že jako tým dobře fungujeme, nikdo si nehraje na svém písečku,“ říká Kateřina Blašková. Ta zároveň zdůrazňuje, že klíčové bylo sestavení společného katalogu s velkými profesionálními fotografiemi klenotů. Právě ve šperkařství je precizní nafocení výrobků oproti jiným oborům dvojnásob důležité. „Velká část podpory, kterou jsme v alianci získali od agentury CzechTrade, šla zatím právě na tvorbu fotek a vizuálu. A díky katalogu jsme se na Contemporanii odlišili od jiných vystavovatelů,“ vysvětluje Blašková.

Precizní snímky českých klenotů podtrhují, že spíš než jen o běžné výrobky jde o svébytnou disciplínu umění.

Start Bound by Jewellery tak ukazuje i další výhodu v podobě podpory Design Centra CzechTrade. To vedle pomoci s katalogem zprostředkovalo také kontakt se zahraniční kanceláří CzechTrade v Madridu. Kancelář zajistila průzkum španělského trhu v oblasti šperkařství. „Jednalo se o 37 subjektů z oblasti uměleckých galerií zaměřených na šperk a z obchodů typu concept stores. Patnáct z nich bylo následně osloveno s cílem zjistit zájem o spolupráci. Kancelář rovněž zajistila překlad textů katalogu do španělštiny,“ informovala agentura. „Služba proběhla během závěru loňského roku a většina oslovených potenciálních obchodních partnerů měla o sortimentu na rok 2024 již rozhodnuto. Někteří nicméně přesto projevili zájem.“

Pomoc mohou aliance čerpat třeba na obchodní mise

Agentura CzechTrade nabízí podporu exportním aliancím jak při jejich startu, tak i při dalších aktivitách. Zajistí každé alianci vlastního gestora, který ji provede procesem založení. „Do podporovaných proexportních aktivit lze pak zařadit například podnikatelskou misi, tvorbu marketingových materiálů, účast na konferencích v zahraničí nebo jiných B2B panelech…Každá Exportní aliance CzechTrade může čerpat při svých proexportních aktivitách zvýhodněné náklady. Čerpání probíhá dle schváleného projektu na konkrétní kalendářní rok,“ uvádí agentura. Pro založení aliance z určitého odvětví je potřeba splnit několik podmínek – například mít nejméně tři zakládající členy, zvolit si lídra či podepsat dodržování etického kodexu. V současnosti fungují s podporou CzechTrade vedle šperkařů také aliance výrobců piva, potravin, vodohospodářských technologií a řešení pro chytrá města.

Přečtěte si více o službách pro vývozce a exportních aliancích na webu agentury CzechTrade

Světový trh se šperky? Brzy za půl bilionu dolarů

Platforma Bound by Jewellery by ráda přivítala další české klenotníky. Podmínky vstupu do aliance nejsou složité. „Důležité je hlavně to, aby ten člověk sdílel stejnou vizi jako my, aby s námi charakterově ladil,“ říká Kateřina Blašková. Ta zároveň podotýká, že zatím není vyžadován žádný členský poplatek. „Zájemce si ale musí být vědom, že vstup na zahraniční trhy nebývá na začátku hned ziskový. Třeba účast na veletrhu Contemporania jsme si museli samozřejmě nákladně zafinancovat,“ dodává s tím, že jde ale o investice do budoucnosti.

A taková investice se může bohatě vrátit. Globální trh se šperky patří k těm, které slibují největší přidanou hodnotu. Jak roste životní úroveň v mnoha místech planety, roste počet potenciálních zákazníků. Podle analýzy agentury CMI se loni obrat odvětví meziročně zvýšil o 16 miliard dolarů na víc než 356 miliard. A díky průměrnému ročnímu růstu 4,6 procenta má na konci této dekády objem prodeje šperků na planetě atakovat dokonce hranici půl bilionu dolarů.

Tomáš Stingl

Další články