Mezinárodní strojírenský veletrh v Brně se vrací. Po pauze způsobené pandemií chce vrcholná akce tuzemské byznysové sezony Česko znovu ukázat jako zemi pro budoucnost.

Digitální továrna 2.0 patřila už před dvěma lety k hlavním lákadlům předešlého MSV.

Brněnské výstaviště po dvou letech znovu přivítá tradiční Mezinárodní strojírenský veletrh (MSV), který je nejvýznamnější akcí svého druhu nejen v České republice, ale i v celé střední Evropě. Loni si pandemie vynutila zrušení výstavy, letos ale organizátoři doufají ve velký návrat na scénu. Před pandemií jezdilo na „strojírák“ zhruba 80 tisíc návštěvníků a kolem 1600 vystavovatelů, z toho polovina ze zahraničí. Letošní 62. ročník se koná o pár týdnů později, než je obvyklé – oproti běžnému termínu na počátku října je letos datum konání posunuto na 8. až 12. listopadu.

„Cílem letošního ročníku je ukázat, jak zvládnout technologickou transformaci české ekonomiky. To vše v souladu s Národním plánem obnovy. K vidění budou nejnovější služby a produkty v oblasti digitalizace podniků. Zaměříme se také na témata jako umělá inteligence ve výrobě, 5G sítě, inteligentní robotika nebo blockchain,“ řekl ředitel MSV Michalis Busios.

Internet osobní setkání nenahradí, míní organizátoři

Během roku a půl pandemie bylo mnoho veletrhů a konferencí zrušeno nebo různou měrou překlopeno do online prostředí. Organizátoři MSV ale věří, že klasické osobní jednání odborníků nic nenahradí. „Vnímáme značnou poptávku firem po konání veletrhu, vystavovatelé se chtějí opět osobně setkat. Ukazuje se, že virtuální akce nemohou nahradit fyzický veletrh, který je založen na emocích a budování osobních vazeb. Online nástroje mohou fungovat jen jako doplněk, který zefektivní fyzickou návštěvu veletrhu,“ uvedl Michalis Busios. Ten ale zároveň podotýká, že organizátoři webovou prezentaci nepodceňují. „Snažíme se pracovat například na rozvoji našeho online katalogu, který umožní lepší prezentaci firem a jejich exponátů ještě před samotným začátkem veletrhu,“ řekl Busios.

Organizátoři uvádějí, že až 80 procent návštěvníků Mezinárodního strojírenského veletrhu, který se tradičně koná na Výstavišti Brno, rozhodují o firemních investicích.

Digitální továrna 2.0 podruhé

Přestože veletrh sází na fyzickou realitu, jeho hlavní atrakce bude stát na opačném principu. Už podruhé, stejně jako v roce 2019, budou moci zájemci „navštívit“ digitální továrnu. Ať už za pomoci 3D brýlí, počítačové grafiky či prostorové simulace. Principy v digitální továrně by měly zajistit zvýšení podnikové efektivity o 25 až 30 procent. Jde o hlubokou digitalizaci výroby, kde je firma chápána jako kyberfyzický systém řízený umělou inteligencí. Dál se jedná o inteligentní práci s interními i externími daty, využití blockchainu v průmyslu, předvedení prototypů chytrých autonomních strojů či vzájemnou mezifiremní spolupráci, která probíhá také digitálně.

Návštěvníci budou moci procházet virtuální industriální prostory za pomoci 3D brýlí.

Součástí expozice Digitální továrna 2.0 bude i digitální stage, která nabídne prostor pro diskusi, včetně online přenosu. Uskuteční se i druhý ročník mezinárodní konference zaměřené na problematiku zvládnutí digitální transformace firmy.

Video:

Jak vypadá „návštěva“ digitální továrny

3D tisk a cirkulární ekonomika

Dalším tématem letošní ročníku MSV je 3D tisk. „Firmy působící v tomto oboru zásadně pomohly v době nedostatku ochranných pomůcek, což bychom na veletrhu rádi akcentovali,“ říká Michalis Busios.

Souběžně s MSV se uskuteční veletrhy Transport a Logistika a Envitech. První z dvojice veletrhů se zaměří na novinky z oblasti automatizace a digitalizace v oblasti logistiky. Představí se opět i firmy nabízející specializovaný software a IT řešení pro logistiku. Hlavním tématem veletrhu Envitech bude letos cirkulární ekonomika neboli systém opětovného využívání materiálů, které se udržují v oběhu co nejdéle.
Společná národní expozice, na níž se budou podílet státní instituce ve spolupráci se zástupci podnikatelské veřejnosti, bude vycházet z Inovační strategie ČR a pokračovat v prosazování značky „Czech Republic: The Country For The Future“. Prostor by tentokrát měly dostat zejména perspektivní firmy zaměřené na digitalizaci, obor smart cities a kosmické technologie.

Na předešlém MSV byly třemi zahraničními zeměmi s největším počtem vystavovatelů Německo, Slovensko a Čína.

Na Meeting Pointu budou podnikatelé konzultovat o exportních plánech

Zejména pro exportéry bude důležitý druhý den veletrhu, tedy úterý 9. listopadu, kdy se bude konat akce nazvaná Meeting Point CzechTrade. „Jedná se o setkání firem s řediteli zahraničních kanceláří CzechTrade. S ohledem na omezení, která platí poslední rok a půl po celém světě a která ztěžují cestování a fyzické schůzky, je pro firmy skvělou zprávou, že na veletrhu bude osobně přítomna drtivá většina, tedy téměř čtyřicet ředitelů kanceláří z celého světa, kteří budou k dispozici pro individuální jednání. Celkem počítáme s více než pěti sty konzultačními termíny v rámci jednoho dne,“ uvedl Jan Kubata, ředitel sekce služeb pro exportéry agentury CzechTrade. Na každou konzultaci je vyhrazen prostor 30 minut. Přítomni budou jak experti z blízkých trhů v rámci Evropské unie, tak i z těch vzdálenějších, jako jsou Latinská Amerika, Afrika či Asie.

Čeští podnikatelé a manažeři tak budou mít šanci probrat své exportní plány s odborníky, kteří působí přímo v konkrétních teritoriích a znají jejich specifika. Podnikatelé se budou moci zeptat na konkrétní obchodní situaci, exportní příležitosti či podmínky k obchodování na daném trhu.

„Kolegové však nebudou k dispozici pouze v Brně. V dalších dnech okolo termínu pořádání tohoto veletrhu plánuje CzechTrade výjezdy ředitelů zahraničních kanceláří do regionů České republiky přímo za firmami. Řadu konzultací, které budou rozjednány na Mezinárodním strojírenském veletrhu, bude třeba dořešit na dalších setkáních. Část firem bude chtít probírat případné účasti na plánovaných akcích v zahraničí,“ doplňuje Jan Kubata.

Češi bodují i na Expu s 3D tiskem a robotem RUDOU

Jestliže MSV Brno otestuje zájem odborné i laické veřejnosti o klasický veletrh v Česku, na globální úrovni to ve stejné době prověří taktéž o rok odložená Světová výstava Expo 2020 v Dubaji. Ta začíná 1. října a potrvá šest měsíců.

Mezi zajímavými inovacemi, které uvidí návštěvníci českého národního pavilonu, patří robot RUDA, určený pro hledání osob v závalech a lavinách. 120kilový pomocník záchranářů je vybaven pásovým podvozkem. „Díky bioradaru umí RUDA najít živého člověka až do hloubky dvaceti metrů pod povrchem. Při vývoji, který trval více než čtyři roky, jsme spolupracovali s armádou i hasiči, kteří definovali požadavky na schopnosti a vybavení robota,“ říká Martin Drahanský, vedoucí výzkumníků z Fakulty informačních technologií VUT.

Díky pásovému podvozku dokáže robot překonat schody, couvat a pohybovat se pomocí GPS navigace. I při ztrátě signálu najde sám cestu zpátky. Navíc je vybaven manipulátorem, díky němuž dokáže odvézt například nastražené zavazadlo s výbušninou na bezpečné místo.

V různých formách budou čeští vystavovatelé demonstrovat možnosti 3D tisku. Společnost Fillamentum návštěvníkům ukáže robotický 3D tisk z biopolymeru nové generace – stoprocentně kompostovatelného materiálu. Součástí národního pavilonu budou také zahradní ozeleňovací bloky Sandiq, i ty vznikly robotickým 3D tiskem. „Firma Fillamentum nám dodala materiál NonOilen Terra, což je bioplast s obsahem přírodního minerálního plniva, v tomto případě lokálního písku. Vytiskli jsme podle návrhu designéra Martina Surmana z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně 25 prefabrikátů zahradních bloků,“ vysvětlil David Škaroupka z Fakulty strojního inženýrství VUT.

Jaké další exponáty představují Češi na Světové výstavě v Dubaji? Přečtěte si v podrobném představení české účasti

Tomáš Stingl

Další články