Podnikání v letectví je dnes složitější, uvádí ředitel společnosti Zall Jihlavan Airplanes Radek Filip. V segmentu lehkých letounů si ve světě konkurují až dvě stovky výrobců. V Česku je jich zhruba desítka.

Česko je jedna z mála zemí, která dokáže zastřešit kompletní vývoj i výrobu celých letounů.

Ve výrobě lehkých a ultralehkých letadel je Česká republika velmocí. Například společnost Zall Jihlavan Airplanes začala působit už v 90. letech. Jak říká její ředitel Radek Filip, na začátku byly prodeje jednodušší, mezi výrobci tohoto typu letadel nepanovala taková konkurence, a to celosvětově.

Situace se ale postupně měnila. Dříve mohl létat téměř každý, kdo o to projevil zájem. Dnes se vzhledem k rostoucímu počtu letounů i nehod zpřísňují předpisy pro získání pilotních průkazů i provoz letadel samotných. A konkurence je mnohem větší.

Lehká letadla mají velké uplatnění v soukromé dopravě či ve sportovní letectví.

V Česku je v tomto segmentu přibližně deset výrobců, celosvětově zhruba 150 až 200. Světový trh je přitom schopen absorbovat okolo dvou tisíc letadel ročně. Na trhu jsou firmy, které vyrobí pět šest letadel za rok. Profesionální výroba, kam Radek Filip zařazuje i Zall Jihlavan Airplanes, vyrobí dvacet až padesát letadel za rok.

Největším konkurentem jihlavské firmy je společnost Bristell. Radek Filip přirovnává situaci  k sektoru automotive, kde také existuje střední třída, ve které mají zastoupení všichni výrobci vozidel a o zákazníky se přetahují. Oproti autoprůmyslu je ale v případě letadel mnohem menší počet zákazníků.

Čína má daleko přísnější pravidla pro létání než Evropa

Zall Jihlavan Airplanes dlouhodobě spolupracuje s Leteckým ústavem VUT v Brně a Ústavem letadlové techniky ČVUT v Praze. Společně s nimi pracují na inovacích a vývoji. Firma nabízí studentům setkání s praxí, na jejímž základě se pak stávají kvalifikovanou silou. Podle Radka Filipa je důležité, aby se letadla posouvala dál, firma uspěla mezi konkurencí a zákazníkovi mohla nabídnout produkt s nejvyšší možnou užitnou hodnotou.

Zall Jihlavan Airplanes

Firma vyrábí celokovová ultralehká a lehká sportovní letadla. Ta jsou využívána především pro hobby létání, cestování na kratší vzdálenosti nebo mapování terénu. Výroba letadel pokrývá 95 procent činnosti podniku, zbytek tvoří podpůrné služby. Firma letadla nejen vyrábí, ale poskytuje i jejich opravu a vyrábí náhradní díly. S podporou prodeje letadel nabízí také školení a leteckou školu. Součástí ceny letadla je proškolení instruktory na nový letoun tak, aby s ním mohl zákazník odletět jako plnohodnotný pilot. Přijít ale mohou i lidé, kteří zatím pilotní průkaz nemají. Společnost je naučí létat a pomůže jim průkaz získat.

V České republice je letectví velmi rozšířené, ale trh je malý. 85 až 90 procent produkce firmy proto směřuje na zahraniční trhy. Velmi silnými teritorii jsou Spojené státy americké, Francie, Itálie nebo Austrálie. Radek Filip si chválí fakt, že na jedné straně světa sezona končí, ale na druhé straně světa začíná.

Video:

Poslechněte si rozhovor s Radkem Filipem, ředitelem společnosti Zall Jihlavan Airplanes

V květnu 2017 vstoupil do společnosti Skyleader, mateřské společnosti Zall Jihlavan Airplanes, strategický čínský partner. Ten je nyní 70procentním akcionářem, zbývajících 30 procent tvoří český podíl. Situaci ale komplikují politické poměry. Ze strany čínské vlády jsou velmi silně regulovány prostory, kde se smí zájmově létat. V této souvislosti Radek Filip vyzdvihuje to, jak svobodně je v Evropě letectví nastaveno, protože to není ve světě samozřejmostí.

I letectví má problémy s dodávkami dílů

Také Zall Jihlavan Airplanes ovlivnila koronavirová pandemie, přestože na firmu nedopadla tak tvrdě jako na sériovou velkovýrobu. Pandemie přinesla problémy zejména s dodávkami materiálů, náhradních dílů, čipů a elektroniky.

Zpožďování dodávek letadel se promítá i do finanční situace firmy. Proto nesnižuje počet vyrobených letadel, ale rozložila výrobu v čase. Většina zákazníků, jak říká Radek Filip, situaci chápe.

Martin Zika

Další články