Český výrobce letadel Aero Vodochody a specialista na bojový letecký výcvik, britská společnost Draken Europe, podepsaly dohodu o spolupráci na projektu Red Air Aggressor Training Service britských Královských vzdušných sil RAF.

Letoun L-159 je považován za odolný a flexibilní lehký stroj vhodný nejen pro trénink, ale i pro ostrý boj.

Kontrakt byl oznámen v rámci mezinárodní airshow The Royal International Air Tattoo, konané v červenci na základně RAF Fairford. Osmičlenná flotila L-159E společnosti Draken Europe začne brzy létat jako „protivník/agresor“ proti nejlepším pilotům britských ozbrojených sil v souladu s nedávno podepsanou smlouvou mezi Draken Europe a RAF. Služba je první svého druhu ve Spojeném království a představuje nové výcvikové možnosti v oblasti leteckého výcviku britských letců.

Kontrakt zahrnuje i servis a školení

Spolupráce mezi oběma subjekty nejenom že podpoří uvedený projekt, ale zaměří se také na rozvoj možností dlouhodobé údržby, modernizace, školení a logistické podpory pro letku letounů L-159E, přezdívaných v kódu NATO jako „Honey Badger“ (Medojed). „Ze spolupráce s Draken Europe máme velkou radost. Jsme rádi, že Draken přenáší prověřený výcvikový koncept z USA do Evropy. Spolupráce je zároveň skvělou referencí pro celé Aero,“ řekl Viktor Sotona, prezident a generální ředitel společnosti Aero Vodochody, a dodal: „Český bitevník L-159 je všeobecně považován za velkého pracanta. To, že si Draken přivezl tuto letku z USA s sebou do Evropy, tak jen potvrzuje vynikající kvality letounu L-159.“

Jak se český letoun L-39 Albatros podílel na natáčení filmového trháku Top Gun: Maverick

„L-159E Honey Badger je osvědčené, odolné a flexibilní lehké bojové a cvičné letadlo, které naši kolegové z Draken US používají již řadu let k poskytování bezpečného a vysoce specializovaného výcviku „agilních agresorů“. Jsme hrdí na to, že tuto službu přinášíme také do Spojeného království, což umožní další možnosti pro stále užší spolupráci s výrobcem těchto výborných letadel,“ řekl Paul Armstrong, generální ředitel Draken Europe.

Letouny se osvědčily mimo jiné při ostrém nasazení v Iráku

L-159 Alca je letounem, který znamenal kvalitativní skok v oblasti vývoje a výroby nových letounů
v Aeru. Týkalo se to změn ve všech oblastech od konstrukce letounu, integrace nových avionických systémů včetně takzvaného „glass cockpit“, systémů pasivní ochrany a také integrace západních zbraňových systémů včetně řízených střel Air-to-Air známých jako AIM-9 Sidewinder. Kabina je navržena podobným způsobem, jako je tomu u letounů F-16, včetně filozofie ovládání jednotlivých systémů s využitím HOTAS, tedy tak, aby pilot mohl ovládat všechny důležité systémy bez toho, aniž by musel sundat ruce z řídících prvků letounu. Letadlo je také vybaveno výkonným radarem.

Společnost Aero Vodochody Aerospace

Podnik se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě.
V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu
s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.

„Nasazení letounů L-159 do výzbroje AČR v roce 2000 umožnilo pilotům taktického letectva se plnohodnotně zapojit do aliančních cvičení vzdušných sil a získat tak neocenitelné znalosti a zkušenosti v oblasti plánování a provádění vzdušných operací. Letouny L-159 se také osvědčily při výcviku leteckých návodčích pro podporu pozemních sil ve dne i v noci,“ uvedl generálmajor Bohuslav Dvořák, externí poradce společnosti Aero. „Letoun L-159 je podzvukový letoun a tomu odpovídá spektrum úkolů, které může plnit a přispět tak k operačním schopnostem vzdušných sil. V rámci ochrany vzdušného prostoru je efektivní proti pomalým a nízkoletícím cílům – včetně bezpilotních prostředků. Velkou výhodou je kvalitní palubní radar,“ doplnil Bohuslav Dvořák.

O svých operačních schopnostech přesvědčil letoun L-159 v Iráku. Zde má za sebou již stovky bojových letů a plně se osvědčil při ničení pozemních cílů s využitím různých druhů munice.

Zdroj: Tisková zpráva společnosti Aero Vodochody Aerospace

Další články