V letošním roce je tomu deset let, kdy letecké opravny Job Air Technic v Mošnově začaly poskytovat údržbu letounům Airbus. Nabyté zkušenosti a odbornost se podařilo přetavit v podpis rámcové smlouvy na servis strojů Airbus a společnost se stala schváleným dodavatelem služeb Airbusu.

Firma má k dispozici už dva velké opravárenské hangáry s kompletním technickým vybavením.

Mošnovská firma tak pokračuje v úspěšném roce: leteckým opravnám se daří nabírat nové zaměstnance, v říjnu otevřely novou opravárenskou linku a jsou zakázkově naplněné.

K podpisu rámcové smlouvy došlo poté, co největší evropský výrobce dopravních letadel provedl ve společnosti rozsáhlý audit a na jeho základě se rozhodl, že mošnovské opravny do prestižní skupiny svých schválených dodavatelů přijme. Detaily smlouvy se dojednaly na nedávném veletrhu MRO v Amsterdamu, k podpisu ze strany české firmy pak došlo na počátku listopadu. „Výhodou této rámcové smlouvy je, že v současné době, když za námi přijde Airbus s tím, že potřebuje vykonat nějaký servis pro sebe, nebo pro svého zákazníka, není potřeba žádný dodatečný audit. Jsme v jejich systému, nastavené jsou všechny procesy, platby, manuály. Získali jsme podporu největšího výrobce letadel, což se pozitivně projevuje i při jednání se zákazníky,“ říká Vladimír Stulančák, generální ředitel Job Air Technic.

Iniciativa k uzavření smlouvy přišla ze strany Airbusu. Celý proces trval zhruba dva roky, což ale bylo způsobeno především koronavirovou pandemií. Dohoda je výhodná i pro Airbus, který v ostravských opravnách získal silného partnera, který mu může pomáhat například s traťovou údržbou, uvolněním letadel při jejich předání zákazníkovi nebo pro případ dovybavení nově vyrobeného letadla z linky podle požadavků zákazníka.

Letectví je na 70 procent výkonu oproti době před pandemií

Airbusy rodiny A320 dlouhodobě v Job Air Technic tvoří většinu servisovaných letadel, proto je i zkušenost s těmito stroji vyšší, byť se poměr s Boeingy v posledních letech postupně vyrovnává.

A postupně se vylepšuje i situace v letectví, které bylo koronavirovou pandemií silně zasaženo. Celkově se trh dostal zhruba na 70 procent svého výkonu z časů před vypuknutím pandemie. „I díky tomuto oživení, stejně tak díky krokům, které jsme dělali v časech pandemie, by se nám mělo v letošním roce podařit splnit finanční i obchodní plán. Měli jsme úspěšnou náborovou kampaň, letos jsme přijali zhruba padesát nových zaměstnanců, z nichž jsou tři čtvrtiny ze zahraničí, ze zemí jako je Itálie, Řecko, Srbsko, Bulharsko, Ukrajina či Bělorusko. Stali jsme se díky tomu definitivně multikulturní firmou, kde je hlavním jazykem angličtina,“ popisuje generální ředitel.

Ve firmě důsledně dbali na to, aby byli zahraniční zaměstnanci rozděleni do opravárenských linek ke stávajícím zaměstnancům. Nový nábor umožnil firmě také od prvního října spustit další opravárenskou linku, která dále navyšuje kapacitu společnosti. I tak ale jedou opravny naplno a například zákazníci, kteří měli na mošnovském letišti po dobu pandemie uzemněná letadla, musejí na jejich znovuzprovoznění počkat.

Studenti dostali stipendia na práci v opravnách

Přestože firma získává nedostatkové letecké mechaniky ze zahraničí, již nyní začíná přinášet plody znovuobnovená spolupráce s Vítkovickou střední školou. „Měli jsme u nás na návštěvě studenty a rodiče maturitního ročníku oboru letecký mechanik. Je to silný ročník, má celkem 29 studentů. Dvanácti studentům jsme nabídli stipendia. Pokud nepůjdou na vysokou školu, nastoupí u nás. Rádi ale přijmeme i další. Naše snaha je v horizontu dvou let otevřít další linku, takže absolventy budeme i nadále potřebovat,“ říká Vladimír Stulančák.

Studenti si prohlédli prostory svého potenciálního zaměstnavatele.

Společnost Job Air Technic

Letecká opravna sídlí na letišti Leoše Janáčka v Mošnově a byla založena v roce 1993. V roce 2008 vybudovala nový údržbový hangár a získala oprávnění k údržbě letounů Boeing 737, o tři roky později pak oprávnění na letadla Airbus A320. V roce 2017 získala též oprávnění k údržbě letounů Airbus A330. Společnost se specializuje na takzvanou těžkou údržbu, často spojenou se změnou provozovatele letadla či s jeho návratem od pronajímatele leasingové společnosti. V roce 2016 se společnost stala součástí holdingu Czechoslovak Group. V roce 2019 byl dokončen druhý opravárenský hangár s dílenským, skladovým a administrativním zázemím.

(red)

Další články