Jedna z nejrychleji rostoucích ekonomik v EU nadále posiluje obchodní vztahy s Českem. Čechům geograficky i lidsky blízké Polsko nabízí tuzemským firmám příležitosti v energetice, dopravě či strojírenství, ale také v inovativních oborech jako jsou kybernetická bezpečnost či smart cities.

Polská metropole Varšava. Rychlý ekonomický růst je vidět na každém kroku.

Před padesáti lety se v areálu bývalé továrny Ursus na jihozápadním okraji polské metropole vyráběly ve spolupráci s československými inženýry traktory, nyní zde čeští developeři z UDI Group stavějí nové byty pro tisíce lidí. 

V rámci svého projektu Classic Ursus plánují Češi ve Varšavě vybudovat téměř 1000 jednotek za tři miliardy korun.

Polský stavební boom láká

České developerské společnosti se na polském trhu s nemovitostmi prosazují stále častěji. Láká je především stabilní ekonomický růst, vysoká poptávka po bydlení a nových projektech a také jednodušší a rychlejší povolovací proces v Polsku.

Tuzemským firmám nahrává i geografická a mentální blízkost Čechů a Poláků. „Pro Polsko jsme se rozhodli i proto, že jsme vyhodnotili tamní právní prostředí v oboru jako velmi pružné, vstřícné pro zahraniční investory a povolovací procesy jako rychlé a nekladoucí zbytečné překážky,” říká Marcela Fialková z UDI Group.

Od momentu, kdy v zemi koupíte pozemek, nejpozději do tří let stavíte. To platí ve Varšavě i v dalších polských městech.

Polský stavební boom láká i české developerské firmy.

Stavební boom ovšem není jediným magnetem pro tuzemské podnikatele. Polsko je dnes pro české firmy (investory i exportéry) zemí zaslíbenou v celé řadě odvětví.

Vzájemný obchod zažívá renesanci

„Evropa není stará, zanedbaná ani neplodná. Evropa je mladá, dynamická a vitální,“ řekl nedávno Donald Tusk. Etalonem dynamicky se rozvíjející a vitální evropské země je přitom stát, který v současnosti řídí jeho vláda.

Na evropské poměry vykazuje Polsko skutečně robustní ekonomický růst. V poslední dekádě je Polská republika – s výjimkou daňových rájů jako Irsko, Malta a Kypr – nejrychleji rostoucí ekonomikou Evropské unie. Za posledních pět let se polské HDP zvýšilo o 14 procent.

„Polská cesta je vzorem pro celou Evropu. Dělají prakticky všechno lépe než Němci,“ napsal letos Christoph Lemmer z deníku Welt. Spolu s rychle rostoucí ekonomikou se nebývalým tempem rozvíjí i obchod Polska s okolními zeměmi.

Výhodou Polska se v několika posledních krizích ukázala velikost jeho vnitřního trhu a menší závislost na Německu (než v případě ČR).

Polsko se stává klíčovým infrastrukturním a logistickým uzlem a českým firmám nabízí příležitosti zejména v dopravě, energetice a zdravotnictví.

Pokud jde o tempo růstu vzájemné obchodní výměny s Polskem, patří Česká republika ve středoevropském regionu k premiantům. Od roku 2019   český vývoz do Polské republiky vzrostl o 47 procent a loni dosáhl rekordních 345 miliard korun.

Polská republika je dnes pro Česko druhým největším obchodním partnerem za Německem a tamní trh je pro české vývozce třetím nejvýznamnějším odbytištěm po Německu a Slovensku (rok 2024)

„Obchod mezi Českou republikou a Polskem je skutečně v rostoucím trendu, Polsko je nyní pro české firmy třetí největší exportní destinací. České firmy jsou čím dál odvážnější, troufají si vstupovat i do oblastí, které byly doposud převážně doménou polských podniků,“ sděluje ředitelka zahraniční kanceláře agentury CzechTrade ve Varšavě Eliška Sekáčová.

Poláci nemají hluboko do kapsy. Polsko je jednou z nejrychleji rostoucích ekonomik v EU.

Zhruba 60 procent českého exportu do Polska tvoří průmyslové výrobky z automobilového, chemického průmyslu, kovovýroby, strojírenství, ale i z dalších technických oborů jako jsou počítače a elektronické přístroje a elektrická zařízení. Tuzemské podniky se ale zkoušejí prosadit i v dalších odvětvích, například v potravinářství.

„V roce 2024 patřily mezi položky s nejvyšším meziročním růstem vývozu výrobky obranného průmyslu a komunikačního zařízení,“ doplňuje Eliška Sekáčová.

To, že od začátku ruské agrese na Ukrajinu, vydává Polsko rekordní prostředky na obranu a to, že se chce stát se významným vojenským hráčem v rámci NATO i Evropy, je příležitostí i pro české zbrojaře. V letošním roce plánuje vydat Polsko na obranu téměř pět procent HDP.

„České firmy mají na polském trhu skutečně reálnou šanci na úspěch. Předpokladem pro dodávky produkce našeho obranného průmyslu polské armádě jsou: unikátní produkt s výbornými zahraničními referencemi, nabídka licenční výroby v Polsku nebo přenesení části výroby na polské území,“ prozrazuje ekonomický diplomat z Velvyslanectví ČR ve Varšavě Jaroslav Remeš.

Mezi lety 2020 a 2024 se z Polska nejvíce dovážely díly a příslušenství pro motorová vozidla, a to s podílem přibližně dvaceti procent na celkovém dovozu. Mezi další významné položky patří kovy, jako je například měď a hliník, dále surové železo, ocel a feroslitiny či zpracované konzervované maso a výrobky z masa.

Vstup na polský trh nepodceňujte

Polsko je pro ČR jednou z nejbližších zemí, která je přirozeným cílem pro tuzemské exportéry i investory. Vzájemný obchod samozřejmě od vstupu obou zemí do Evropské unie nekomplikují žádná cla ani netarifní bariéry.

„Vstup na každý zahraniční trh s sebou ale přináší určitá úskalí, jako je například neznalost prostředí či jazyka, místních zvyklostí a trhu. Jako problematické v Polsku vnímám i to, že se zde v poslední době často mění právní a daňové prostředí, pro české exportéry tedy může být těžké se ve změnách orientovat,“ připouští ředitelka zahraniční kanceláře CzechTrade ve Varšavě.

Co tedy tuzemským exportérům před expanzí do Polska poradit? České výrobky mají u našich severních sousedů dobré jméno, samo o sobě to ale nestačí.

„Naše výrobky mají u našich severních sousedů skutečně velmi dobré jméno, není to klišé, avšak problémem je cenová politika. České firmy velmi často narážejí na to, že nejsou schopni nabídnout takové ceny, jaké by si polský zákazník představoval a jaké je ochoten zaplatit,“ připouští Eliška Sekáčová.

Polsko prochází transformací energetiky s důrazem na rozvoj obnovitelných zdrojů energie.

Ta se mnohdy setkává i s tím, že českým podnikatelům chybí sebevědomí. „České produkty jsou často ve srovnání s produkty našich sousedů lepší a kvalitnější, ale navzdory tomu naše firmy neumějí své produkty sebevědomě odprezentovat,“ doplňuje.

Lidnaté Polsko má dynamický trh, na kterém panuje mimořádná konkurence. Před vstupem na něj je tedy důležité provést jeho důkladnou analýzu a zjistit, jak se váš produkt nebo služba mohou odlišit od konkurentů.

Dbejte na osobní setkání, výhodou je polština

Osobní setkání a komunikaci Poláci preferují před emailem nebo telefonickým rozhovorem. Proto investujte čas do osobních setkání a udržujte pravidelný kontakt, radí ve svém desateru pro obchodování s Polskem (odkaz) agentura CzechTrade. Poláci navíc dokážou ocenit upřímnou a jasnou komunikaci.

ExportMag.cz: S přeshraničním byznysem v Polsku poradí infocentra v Karviné a Havířově

„Přípravu na obchodní jednání je skutečně důležité nepodcenit. Polský partner téměř vždy ocení minimálně ochotu hovořit polsky, například při úvodním jednání. I několik slov či vět v polštině může na potenciálního obchodního partnera zapůsobit. Znalost jazyka je v místním prostředí velkou výhodou. Pokud má firma dostatečný kapitál, doporučuji ji zaměstnat obchodního zástupce, který zná místní prostředí, zvyklosti a jazyk,“ sděluje Eliška Sekáčová.

Ačkoli je v Polsku v technologických firmách či start-upech naprosto běžné komunikovat v angličtině, v jiných tradičnějších oblastech či oborech to může být podle ředitelky zahraniční kanceláře CzechTrade překážkou.

Při obchodním jednání se nedoporučuje diskutovat o historických tématech, případně o náboženství a už vůbec nezkoušet o těchto věcech vtipkovat. Polsko je v porovnání s ČR konzervativní zemí, kde se ke katolické víře hlásí až 80 procent obyvatel.

Vstřícné Polsko láká zahraniční byznys

Polsko je k zahraničním podnikatelům i investorům poměrně vstřícné. Zahraniční podnikatele lákají přívětivost daňového systému (dotační programy i daňové úlevy) i administrativně únosné požadavky úřadů.

Mnoho regionů v Polsku má navíc speciální ekonomické zóny, které nabízejí daňové úlevy pro nové investory s cílem přilákat zahraniční kapitál do klíčových odvětví a podpořit regionální rozvoj.

Polská vláda také nabízí řadu podpůrných programů, jež usnadňují vstup na tamní trh. Pečlivě promyšlená strategie vstupu, spolupráce s místními distribučními partnery a kvalitní marketingový plán bývají klíčem k úspěchu.

Podnikání v Polsku je navíc strategicky výhodné pro společnosti, které mají ambici expandovat dále do světa. Polsko je dnes důležitou vstupní branou na východní trhy – zejména na Ukrajinu, do Běloruska, ale i do dalších postsovětských zemí.

Z úspěšných českých firem můžeme zmínit například společnost Škoda Transportation, která do Polska dodala 200 vagónů do souprav metra, dále jsou zde vidět značky Dermacol či Emco. V poslední době se zde daří i menším českým pivovarům.

Strategické příležitosti pro české exportéry

Příležitostí pro české exportéry je podle Elišky Sekáčové v Polsku nespočet, ať už jde o klasické obory jako strojírenství či energetika, tak i nová odvětví s vyšší přidanou hodnotou jako například kybernetická bezpečnost či smart cities.

„Výhodou je nabídnout produkt, kterým polský trh nedisponuje. Českým firmám se dlouhodobě daří například v oblasti železniční dopravy, energetiky, letectví či v obranném průmyslu. Na polském trhu se uplatňují také české společnosti v oblasti zdravého životního stylu a výživy, což byla doposud doména spíše polských podniků,“ shrnuje ředitelka zahraniční kanceláře CzechTrade ve Varšavě.

Vzestupný trend vnímá CzechTrade například i v segmentu letectví, kde zahraniční kancelář Polsko již několik let organizuje podnikatelské mise.

Ředitelka zahraniční kanceláře CzechTarde ve Varšavě Eliška Sekáčová.

„Soudě dle historicky rekordní účasti na námi organizovaných podnikatelských misích, například na akci Aerospace and Defence Meeting v Řešově či na veletrhu PLASTPOL v Kielcích již zmiňovaném segmentu letectví či v plastikářském průmyslu, máme od firem zpětnou vazbu, že se jim v těchto oblastech daří navazovat nová obchodní partnerství,“ doplňuje Eliška Sekáčová.

Polsko zažívá stavební boom, podporovaný ekonomickým růstem ale především veřejnými investicemi, zejména do dopravní či energetické infrastruktury. 

„Příležitost pro Čechy je určitě i zde. V tomto oboru jsme v rámci zahraniční kanceláře CzechTrade Polsko organizovali společnou účast na veletrhu BUDMA v Poznani. Jedná se o jeden z největších stavebních veletrhů v Polsku a vůbec jedno z nejdůležitějších setkání v tomto odvětví ve střední a východní Evropě, kterého se letos účastnilo více než 25 000 lidí a 600 vystavovatelů. V budoucnu bych ráda navázala a opět zorganizovala společnou českou účast,“ dodává ředitelka ZK Varšava.

Zástupci firem se mohou na kancelář CzechTrade ve Varšavě obecně obrátit ohledně potenciální účasti na konferencích či veletrzích, na které zatím nemají reference nebo kterých se osobně neúčastnili.

Zahraniční kancelář je otevřena exportérům z různých odvětví, nicméně společně s klasickými obory, jako je například doprava, infrastruktura, energetika či letectví, by její ředitelka ráda rozvíjela linku technologických firem, start-upů a oblasti smart cities.

„Díky mým předchozím profesním zkušenostem v oblasti start-upů vnímám potenciál a zájem firem například z fintech či healthtech sektoru. Polsko je inovacím otevřené a firmy s vyšší přidanou hodnotou tady mají nemalou šanci uspět,“ doplňuje Eliška Sekáčová.

Jakub Procházka

Další články