Na populární akci se mohli čeští exportéři setkat při osobních konzultacích v Praze s řediteli zahraničních kanceláří agentury CzechTrade. Takových schůzek proběhlo během dvou dní téměř 1700. Na akci naváže další podpora pro exportní firmy.

Hlavní přidanou hodnotou Meeting Pointu CzechTrade je možnost osobně konzultovat s odborníky, kteří jsou jinak většinu roku v zahraničí.

Na už 22. ročník největší proexportní události zaměřené na malé a střední podniky Meeting Point CzechTrade přišlo své záměry konzultovat 427 českých firem. Dvoudenní akci přivítalo pražské kongresové centrum O2 universum.

Exportérům bylo k dispozici všech 56 ředitelů zahraničních kanceláří CzechTrade, kteří do Prahy přiletěli ze svých působišť z celého světa. Novinkou byli zástupci kanceláří z Ósaky, Rijádu a Mnichova. Další konzultace poskytli specialisté z Design Centra CzechTrade, specialisté na projekty NOVUMM2NOVUMM2KET, z Klientského centra pro exportBusiness Klubu Ukrajina.

Konzultace probíhaly v půlhodinových intervalech a k dispozici bylo celkem 1 680 slotů. Rekordní zájem podnikatelů zapříčinil, že tato kapacita byla rezervována už týden před akcí. Ani zájemci, kteří se do konzultací přímo na akci nevešli, ale nepřijdou zkrátka. „Všechny tyto firmy jsme zaregistrovali, kanceláře se s nimi následně spojí. Příště možná ještě tuto akci rozšíříme,“ řekl k rekordnímu zájmu exportérů generální ředitel agentury CzechTrade Radomil Doležal.

Přibývá obchodních misí a společných výprav na veletrhy

Ředitel agentury také informoval, že letos CzechTrade nadále posiluje zahraniční síť kanceláří a zaměří se na propojování technologických sektorů s vhodnými trhy, startupy a inovativními firmami. Podpora exportu je také letos prioritou Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, což na akci zdůraznil ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela.

„To jsme také vyjádřili v nové Exportní strategii České republiky, která určuje směřování podpory exportu na příštích deset let. Naším cílem je najít nové národní šampiony, kteří se dokáží trvale prosadit na zahraničních trzích. V tuto chvíli se již soustředíme na naplňování stanovených opatření, mezi něž patří i rozvoj sítě zahraničních kanceláří CzechTrade,“ uvedl Jozef Síkela.

„Podporu exportu zintenzivňujeme i v dalších oblastech, v loňském roce jsme například navýšili počet podnikatelských misí a společných účastí na výstavách a veletrzích v zahraničí. V této podpoře budeme pokračovat i letos,“ dodal ministr.

Startují nové kanceláře CzechTrade v Jižní Koreji, Uzbekistánu či japonské Ósace

Tradičně jako každý rok se nejdříve zaplnily konzultace do evropských teritorií, jako je Německo nebo Skandinávie. „Meeting Point CzechTrade je jednou z nejdůležitějších akcí pro internacionalizaci českých firem. Je unikátní tím, že ředitelé zahraničních kanceláří mohou exportérům na jednom místě předat zpětnou vazbu, zda jejich produkt nebo služba může na daném trhu reálně uspět, a navrhnout individuální řešení vstupu na trh. Letošní ročník byl opět úspěšný, všechny konzultační sloty se nám rekordně brzy po spuštění akce na webu zaplnily,“ říká generální ředitel CzechTrade Radomil Doležal a dodává, že exportéři se v rámci diverzifikace stále více zajímají také o mimoevropské vzdálenější trhy.

Agentura v letošním roce otevírá nové kanceláře v Saúdské Arábii, Jižní Koreji, Uzbekistánu a bude podporovat české firmy v rámci týmu generálního komisaře Expo 2025 v japonské Ósace. Exportérům tak chce nabídnout další perspektivní trhy.

U stolku s vlaječkou USA mohli zájemci získat informace nejen o exportu do oblasti New Yorku, Austinu a San Francisca, ale i do ostatních regionů Spojených států.

Z konzultací mezi firmami a řediteli zahraničních kanceláří vyplynulo, že většina firem hledá nové trhy pro svůj stávající výrobek. Roste také počet technologických firem a firem v oblasti vývoje softwaru, které nabízejí produkty a služby s vyšší přidanou hodnotou, jejichž cílem je exportovat na západoevropské trhy.

O konzultace měly zájem také startupové firmy a nově vzniklé technologické startupy, které se brzy po svém vzniku snaží najít zákazníky na trhu USA.

„Firmy využívají konzultací, aby se zorientovaly na daném trhu a získaly prvotní byznysové informace o teritoriu a například exportéři, kteří mají zájem exportovat do vzdálenějších teritorií zjišťují, jak se v teritoriu exportně prosadit a jak kulturně byznysově odlišnou zemi uchopit,“ řekl Radomil Doležal.

Exportéři nespoléhají jen na nízkou cenu, chtějí vítězit unikátností výrobku

Exportéři se také zajímají o to, jak se mají připravit na etapu rekonstrukce Ukrajiny, aby včas vstoupili na ukrajinský trh. „Firmy také projevily zájem o možnost účastnit se projektů a tendrů na podporu Ukrajiny, ať už z ČR nebo mezinárodních institucí. Často neznají administrativní omezení a opatření na Ukrajině nebo mají obavy z cestování do válečné země, s čímž jsou obě naše zahraniční kanceláře na Ukrajině připraveny pomoct,“ dodává Radomil Doležal.

Podle něj začínají podnikatelé stále více ve své strategii sázet místo konkurování nízkou cenou na unikátnost svého řešení. „Dlouhé roky jsme slyšeli o německé kvalitě za české ceny. Teď se mnoho výrobců obrací spíš k unikátnosti výrobku,“ uvedl.

Loni CzechTrade obsloužil asi 1200 klientů, což je meziroční růst o 38 procent, informoval generální ředitel agentury Radomil Doležal.

Podle ministra Síkely je výzvou pro české výrobce ještě větší sebevědomí na úrovni prodeje. „Ještě se musíme naučit být v tom obchodě asertivnější nebo chcete-li agresivnější, protože to je to, co nám zatím ve srovnání s jinými národy trochu chybí,“ řekl ministr.

Exportní firmy také hledají nové příležitosti mimo starý kontinent. „Firmy mají stále větší zájem o mimoevropské trhy z důvodu přesycenosti evropského trhu nebo jako náhradu za Rusko,“ vysvětlila Ivana Třosková, ředitelka sekce zahraniční sítě CzechTrade.

Podle interního průzkumu agentury CzechTrade mají firmy stále největší zájem o export do evropských teritorií. Například do sousedního Německa má v letošním roce v plánu začít exportovat 27 procent dotázaných firem, což je dlouhodobě teritorium s největší exportní hodnotou až na výchylky z posledního kvartálu minulého roku. Podle průzkumu nejvíce firem, konkrétně 58 procent, exportuje napřímo, ale velmi atraktivní cestou je také kombinace exportu napřímo a pomocí distributora, kterou uvedlo 42 procent respondentů.

Za nejsilnější konkurenční výhodu v zahraničí firmy považují unikátnost výrobku, zákaznický servis, cenu výrobku a profesionální design výrobku. Nejvíce firem hodlá v blízké budoucnosti investovat do rozšiřování exportu do dalších teritorií a inovace svých produktů, do inovací výroby a výrobních procesů či rozšiřování pracovního týmu.

Další články