Český výrobce letadel Aero Vodochody a specialista na bojový letecký výcvik, britská společnost Draken Europe, podepsaly dohodu o spolupráci na projektu Red Air Aggressor Training Service britských Královských vzdušných sil RAF.

Letoun L-159 je považován za odolný a flexibilní lehký stroj vhodný nejen pro trénink, ale i pro ostrý boj.

Kontrakt byl oznámen v rámci mezinárodní airshow The Royal International Air Tattoo, konané v červenci na základně RAF Fairford. Osmičlenná flotila L-159E společnosti Draken Europe začne brzy létat jako „protivník/agresor“ proti nejlepším pilotům britských ozbrojených sil v souladu s nedávno podepsanou smlouvou mezi Draken Europe a RAF. Služba je první svého druhu ve Spojeném království a představuje nové výcvikové možnosti v oblasti leteckého výcviku britských letců.

Kontrakt zahrnuje i servis a školení

Spolupráce mezi oběma subjekty nejenom že podpoří uvedený projekt, ale zaměří se také na rozvoj možností dlouhodobé údržby, modernizace, školení a logistické podpory pro letku letounů L-159E, přezdívaných v kódu NATO jako „Honey Badger“ (Medojed). „Ze spolupráce s Draken Europe máme velkou radost. Jsme rádi, že Draken přenáší prověřený výcvikový koncept z USA do Evropy. Spolupráce je zároveň skvělou referencí pro celé Aero,“ řekl Viktor Sotona, prezident a generální ředitel společnosti Aero Vodochody, a dodal: „Český bitevník L-159 je všeobecně považován za velkého pracanta. To, že si Draken přivezl tuto letku z USA s sebou do Evropy, tak jen potvrzuje vynikající kvality letounu L-159.“

Jak se český letoun L-39 Albatros podílel na natáčení filmového trháku Top Gun: Maverick

„L-159E Honey Badger je osvědčené, odolné a flexibilní lehké bojové a cvičné letadlo, které naši kolegové z Draken US používají již řadu let k poskytování bezpečného a vysoce specializovaného výcviku „agilních agresorů“. Jsme hrdí na to, že tuto službu přinášíme také do Spojeného království, což umožní další možnosti pro stále užší spolupráci s výrobcem těchto výborných letadel,“ řekl Paul Armstrong, generální ředitel Draken Europe.

Letouny se osvědčily mimo jiné při ostrém nasazení v Iráku

L-159 Alca je letounem, který znamenal kvalitativní skok v oblasti vývoje a výroby nových letounů
v Aeru. Týkalo se to změn ve všech oblastech od konstrukce letounu, integrace nových avionických systémů včetně takzvaného „glass cockpit“, systémů pasivní ochrany a také integrace západních zbraňových systémů včetně řízených střel Air-to-Air známých jako AIM-9 Sidewinder. Kabina je navržena podobným způsobem, jako je tomu u letounů F-16, včetně filozofie ovládání jednotlivých systémů s využitím HOTAS, tedy tak, aby pilot mohl ovládat všechny důležité systémy bez toho, aniž by musel sundat ruce z řídících prvků letounu. Letadlo je také vybaveno výkonným radarem.

Společnost Aero Vodochody Aerospace

Podnik se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě.
V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu
s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly.

„Nasazení letounů L-159 do výzbroje AČR v roce 2000 umožnilo pilotům taktického letectva se plnohodnotně zapojit do aliančních cvičení vzdušných sil a získat tak neocenitelné znalosti a zkušenosti v oblasti plánování a provádění vzdušných operací. Letouny L-159 se také osvědčily při výcviku leteckých návodčích pro podporu pozemních sil ve dne i v noci,“ uvedl generálmajor Bohuslav Dvořák, externí poradce společnosti Aero. „Letoun L-159 je podzvukový letoun a tomu odpovídá spektrum úkolů, které může plnit a přispět tak k operačním schopnostem vzdušných sil. V rámci ochrany vzdušného prostoru je efektivní proti pomalým a nízkoletícím cílům – včetně bezpilotních prostředků. Velkou výhodou je kvalitní palubní radar,“ doplnil Bohuslav Dvořák.

O svých operačních schopnostech přesvědčil letoun L-159 v Iráku. Zde má za sebou již stovky bojových letů a plně se osvědčil při ničení pozemních cílů s využitím různých druhů munice.

Zdroj: Tisková zpráva společnosti Aero Vodochody Aerospace

Další články

Český letecký průmysl představuje novou generaci letounů

Nové zakázky a propojení se špičkou světového leteckého průmyslu. To byla česká účast na největším leteckém veletrhu na Blízkém východě Dubai World Central. Češi na něm světu představili progresivní letecké technologie.

Letecká opravna Job Air Technic podepsala smlouvu s Airbusem

V letošním roce je tomu deset let, kdy letecké opravny Job Air Technic v Mošnově začaly poskytovat údržbu letounům Airbus. Nabyté zkušenosti a odbornost se podařilo přetavit v podpis rámcové smlouvy na servis strojů Airbus, a společnost se stala schváleným dodavatelem služeb Airbusu.