Česko se na největší a nejstarší výstavě leteckého průmyslu na světě představilo v rekordně silné sestavě 22 firem, s kreativně pojatou expozicí a třemi letouny na venkovní stojánce. Češi si i díky tomu z Paříže odvezli nové zakázky za stovky milionů korun.

Oficiální expozice České republiky měla na výstavě k dispozici 170 metrů čtverečních.

Pětapadesátý ročník týdenní letecké přehlídky Paris Air Show, která se koná jednou za dva roky a platí za nejprestižnější místo setkání světových lídrů v oboru, proběhl v druhé půli června na letišti Le Bourget nedaleko Paříže. Přilákal více než 2400 vystavovatelů z téměř padesáti zemí. Akci navštívilo přes 300 tisíc hostů, z toho 150 tisíc tvořila byznysová komunita a zástupci zahraničních vlád a armád.

Českou rekordní firemní prezentaci svou osobní účastí podpořil ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček. Mise čítala víc než dvě desítky podniků. Organizovaly ji Ministerstvo průmyslu a obchodu ve spolupráci s rezorty obrany a zahraničí a Asociací leteckého a kosmického průmyslu. Česko posílilo své pozice jak v mezinárodním a evropském měřítku, tak i vůči pořadatelské zemi. Francie, která je domovinou leteckého výrobce Airbus, patří mezi TOP 5 nejvýznamnějších odbytišť pro české letecké výrobce.

„Proexportní politika je jednou z mých priorit na Ministerstvu průmyslu a obchodu a těší mě, že i v Paříži se skvělým českým firmám díky naší podpoře podařilo získat nové významné zakázky,“ uvedl ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček.

Jihlavan dodá díly pro Airbus A350

Společnost Jihlavan, která dodává hydraulické systémy pro letouny Airbus prostřednictvím spolupráce s francouzským koncernem Safran, získala v Paříži novou zakázku. Se španělskou pobočkou kanadského výrobce podvozků Heroux Devtek firma podepsala kontrakt na dodávky aktuátorů podvozku pro Airbus A350. Ty plní zásadní roli při řízení a pohybu jednotlivých částí podvozkového systému. „Jedná se o dlouhodobou smlouvu v hodnotě více než 100 milionů korun,“ potvrdil Petr Lízal, obchodní ředitel společnosti Jihlavan.

SEKO Aerospace, jejíž díly pro letecké motory pohánějí většinu nově vyrobených letadel, se letos s tržbami přes 1,1 miliardy korun umístila na 88. příčce žebříčku největších českých rodinných firem podle magazínu Forbes. V Paříži si firma rodiny Sedláčkových připsala na konto zakázku od francouzského Safranu.

Pro SEKO Aerospace znamená nová zakázka navýšený odbyt ve Francii na dalších pět let.

Pro předního světového výrobce leteckých motorů, podvozků, avioniky a dalších leteckých systémů bude SEKO vyrábět nový díl turbínové části motoru LEAP-1A, který je hlavní pohonnou jednotkou rodiny letadel Airbus A320neo. „Jde o pětiletý kontrakt v hodnotě pěti milionů dolarů (zhruba 117 milionů korun),“ uvedl Patrik Mazač, Sales Manager Aerospace.

Po boku amerických společností Honeywell a Pratt & Whitney jsou již nyní dodávky pro Safran významným pilířem stávajících tržeb SEKO Aerospace. „Roční objem současných zakázek pro Safran přesahuje 90 milionů korun. Díky navýšení spolupráce budeme muset rozšířit výrobní kapacity a pořídit nové moderní víceúčelové stroje,“ dodal Mazač.

Aero je na rekordních tržbách díky projektům pro Embraer i Airbus

Obchodní linku objednávek civilních letounů na Paris Air Show ovládl evropský Airbus. Na domácím hřišti získal 148 závazných objednávek, z nichž 40 letadel typu A220 si pořídila polská aerolinka LOT. Podle odhadů médií se hodnota kontraktu vyšplhala na 1,6 miliardy dolarů (zhruba 35 miliard korun). Poláci navíc mají opci na dalších 44 strojů.

Nové obchodní případy oznámil také brazilský Embraer — což je dobrá zpráva pro tuzemskou společnost Aero Vodochody AEROSPACE, která s brazilským gigantem spolupracuje. Jihoamerický výrobce získal dvě nové objednávky na moderní transportní letoun C-390 Millenium od Portugalska a Litvy.

Jak se rodila spolupráce Aera a Embraeru?

Dva kusy tohoto stroje si objednalo také české letectvo. Aero pro C-390 vyrábí zadní část trupu, nákladní rampu, kabinové dveře a náběžnou hranu křídla. Vedle vlajkové lodě největší české letecké továrny, takticko-cvičného letounu L-39 Skyfox, jsou právě kooperační programy v oblasti leteckých struktur významným obchodním pilířem Aera.

Tato společnost také dosud vyrobila pro Airbus již 500 kusů náběžných hran křídel v rámci programu A220. Aero se nedávno pochlubilo nejlepšími hospodářskými výsledky v moderní historii: Loňské tržby ze segmentu aerostructures, který stojí zejména právě na programech A220 a C-390, dosáhly 1,4 miliardy korun a meziročně vzrostly o téměř 600 milionů.

Na certifikaci jde vylepšená energetická jednotka pro vrtulníky

O další obchodní zářez ve prospěch rozvoje schopností českého leteckého průmyslu se na Paris Air Show postaraly První brněnská strojírna Velká Bíteš, součást globální skupiny PBS Group, a státní podnik LOM Praha. Za účasti ministra Lukáše Vlčka uzavřely smlouvu o spolupráci na integraci vylepšené pomocné energetické jednotky (APU) Safír 5K/G Mi s alternativním elektrickým generátorem. Cílem je dosažení certifikace modernizované verze APU Safír, která bude představovat alternativu k současné s elektrickým generátorem.

LOM Praha v rámci spolupráce obstará vrtulník Mi-171 Š od Ministerstva obrany ČR pro potřeby nové zástavby, provede letové a pozemní zkoušky a následnou certifikaci řešení pod dohledem vojenského leteckého úřadu. „Hodnota kontraktu s LOM Praha je v řádu milionů korun. Z pohledu budoucích zakázek PBS na APU Safír se jedná o miliardy korun,“ uvedl generální ředitel PBS Velká Bíteš Milan Macholán. Tento projekt posiluje vývoj nových technologií v oblasti pomocných energetických jednotek.

Bítešská „PBSka“ přitom patří mezi pouhé čtyři výrobce na světě, které mají oprávnění od evropského regulátora EASA pro vývoj, výrobu a certifikaci pomocných energetických jednotek. „Spolupráce s PBS GROUP je strategickým krokem, který přispívá k rozvoji schopností českého obranného průmyslu a modernizaci vrtulníkové techniky,“ sdělil generální ředitel LOM Praha a viceprezident Asociace leteckého a kosmického průmyslu Jiří Protiva.

Skupina PBS představila svůj nejvýkonnější proudový motor pro drony

Česko patří mezi sedm zemí na světě, které umí vyrábět a vyvíjet turbovrtulové i proudové letecké motory. Skupina PBS, která má výrobní základnu ve Velké Bíteši a letos také zahájila produkci proudových motorů v americké Atlantě, představila na Le Bourget hotovou verzi svého nejvýkonnějšího proudového motoru TJ-200, který zvládne „táhnout“ vzduchem drony o váze stovek kilogramů.

PBS je krásným příkladem inovativní české firmy, která se vypracovala do elitního světového klubu výrobců leteckých motorů, uvedl při slavnostním křtu motoru TJ-200 ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček.

„Jejich výrobky s vysokou přidanou hodnotou v leteckém, kosmickém i obranném průmyslu ukazují směr, jakým by měla česká ekonomika, v souladu s naší Hospodářskou strategií: Česko do top 10, směřovat,“ podotkl na adresu skupiny PBS ministr Lukáš Vlček.

Zlínská rodinná firma MGM COMPRO zase dopravila do Paříže svůj elektrický pohon o výkonu 400 kilowatů, který představuje zásadní počin na globální scéně e-mobility. Jedná se o pohonnou jednotku pro regionální letadla s kapacitou až 10 pasažérů.    

Systém na hlídání hranic či monitoring krizí vznikne při spolupráci s Američany

Česko-americké pouto v leteckém průmyslu v Paříži posílila ohlášená dohoda o strategické spolupráci mezi společností AIR Team Intel, spadající do holdingu AIR Team, a americkým výrobcem radarových systémů IMSAR LLC. Partnerství přináší špičkové průzkumné a sledovací řešení pro letouny a vrtulníky, určené pro zákazníky v Evropě, na Blízkém východě a v Africe.

Spojením sil společnosti AIR Team Intel, která se zaměřuje na integraci avioniky, senzorů a softwaru do letounů a vrtulníků určených pro speciální, průzkumné, sledovací a zpravodajské (mise, se světovým lídrem v oblasti kompaktních radarových systémů umožňujících pokročilé sledování pohyblivých cílů a detekci změn za každého počasí, má vzniknout vysoce efektivní řešení pro ochranu pobřeží a hranic, potírání nelegálního převozu drog a zbraní či monitoring humanitárních a přírodních krizí. „Námi modifikované letouny už dnes operují v Evropě, Africe i jihovýchodní Asii. Díky této spolupráci posuneme jejich schopnosti na zcela novou úroveň,“ uvedl Petr Polak, CEO AIR Team Intel.

Výrobce z Kunovic vystavil letoun L 410 NG

Českou účast na Paris Air Show doprovázelo vystavení českých letounů na venkovní stojánce veletrhu, což reprezentovalo postavení Česka jako jedné z mála zemí na světě, která umí vyvinout a vyrobit letadlo na vlastním území. Výrobci letounů, takzvaní finalisté, navíc za sebou táhnou rozsáhlý dodavatelský řetězec.

Na letišti Le Bourget byl k vidění letoun L 410 NG z dílny kunovického výrobce Aircraft Industries, který spadá pod křídla skupiny OMNIPOL. „Do dodavatelského řetězce L 410 NG je zapojeno přes 600 českých subjektů,“ připomněla Alena Medová, předsedkyně představenstva Aircraft Industries a viceprezidentka Asociace leteckého a kosmického průmyslu.

O českého žraloka se zajímali noví zájemci z Asie i Afriky

Vedle „čtyřistadesítky“, která je domácí vlajkovou lodí civilního letectví, se Češi v Paříži blýskli také svým unikátním postavením v kategorii ultralehkých a sportovních letadel, v nichž patří k celosvětové špičce.

Česká ultralehká Legenda dokáže přistát na pláži i na vodě

Česko-slovenský výrobce Shark Aero představil v Paříži dva stejnojmenné letouny – v civilní verzi i ve speciální úpravě pro elektronický boj, nebo ISR mise. V takové konfiguraci umí stroj rušit například nepřátelské dronové útoky, provádět průzkumné a zpravodajské mise či zabezpečovat ochranu hranic. Shark Aero hlásí v absolutních číslech 200 prodaných letadel (od zahájení výroby v roce 2011). Po celém světě dnes létá přes 160 těchto česko-slovenských „žraloků nebes“, které z 80 procent obstarávají čeští dodavatelé.

Díky stávajícím objednávkám má výrobce českého letounu Shark už teď prakticky zaplněnu výrobní kapacitu až do konce příštího roku.

Slibné obchodní vyhlídky firmě přinesla také účast na Paris Air Show. „Navštívily nás zde vládní delegace z Latinské Ameriky, Asie i Afriky se zájmem o zařazení Sharku do jejich flotil. Tyto kontakty budeme dále rozpracovávat a věřím, že se je podaří přetavit v kontrakty,“ uvedl Petr Hýl, ředitel obchodu a marketingu Shark Aero International.

Na pařížském aerosalonu Le Bourget se představil i zástupce slavné rodiny českých proudových cvičných letounů L-39 Albatros. Tento předchůdce letounu L-39 Skyfox, který se s téměř třemi tisíci vyrobenými kusy stal vůbec nejrozšířenějším cvičným proudovým letounem na světě, zaujal v barvách britské nadnárodní skupiny Babcock, jež patří mezi provozovatele těchto českých strojů. V rámci své letecké divize se Babckock specializuje na provoz a servis flotil pro ozbrojené složky, včetně zajištění výcvikových letounů či zajištění kompletního pilotního výcviku.

Letouny z rodiny L-39 patří k nejčastějším cvičným leteckým modelům na planetě.

Rekordní mise využila národní stánek v podobě výrobní haly

Letošní výprava na Paris Air Show je historicky největší českou oficiální účastí na zahraničním leteckém veletrhu. Dvoupatrová národní expozice o rozloze 170 metrů čtverečních propojila 22 firem. Národní půda rovněž sloužila i jako jednotná česká adresa pro prezentaci i dalších podniků nad rámec výčtu vystavovatelů. V prezentačním módu se představily další čtyři podniky, tři z nich zástupci bezpilotní scény a také vývojáři unikátního systému pro nedestruktivní testování letadel. V součtu národní účast reprezentovala 26 firem.

Národní expozice byla stylizována do podoby výrobní haly, která zdůrazňuje jedinečné schopnosti Česka ve vývoji a výrobě letecké techniky. „Předloni jsme měli v Paříži 16 firem a jedno letadlo, což jsme považovali za rekordní účast. Letos jsme vystoupili s více než 25 podniky. To jasně ukazuje růst průmyslových a obchodních ambicí a ochotu firem a rezortů spojit síly pro silnou národní oborovou prezentaci ve světě,“ uvedl Jiří Protiva, viceprezident

Společnost FlyinDiamonds nabídla vedle dronů vlastní výroby také testovací polygon pro drony.

Česko představilo i několik výrobců dronů

Nováčkem české národní reprezentace byla společnost FlyinDiamonds, která zastupovala rychle se rozvíjející český bezpilotní sektor. V sekci Drone Display představila autonomní drony vlastní výroby a zázemí prvního českého sdíleného testovacího a výcvikového polygonu pro drony v Moravských Budějovicích, jehož je operátorem. V rámci Drone Display byly představeny také další podniky zabývající se technologiemi pro bezpilotní scénu. Detekce dronů od DroneTag, vrtule pro drony od Mejzlík Propellers či dronová munice z dílny STV GROUP.

Výcvik Češi nabídli na simulátorech i při reálném létání

Výcvikovou doménu Česka, jako jedné z mála zemí na světě, které dokážou zajistit jak základní, tak pokročilý pilotní výcvik na letounech a simulátorech vlastní výroby, představil LOM Praha spolu s dceřinkou VR Group. Díky nasazení letounu L-39 SKYFOX v CLV Pardubice a novému full-mission simulátoru může LOM Praha nabídnout kompletní výcvikový cyklus – od simulace až po reálné létání. Státní podnik rovněž reprezentoval opravárenské schopnosti zejména pro vojenské aplikace.

Kompletní portfolio OneStop opravárenských služeb v civilním segmentu představila společnost Czech Airlines Technics (CSAT). Firma se také pochlubila novou lakovnou, kterou letos otevřela na Letišti Václava Havla v Praze. Investice ve výši téměř 100 milionů korun přepisuje historii dosavadní nabídky služeb – pražské letiště dosud nikdy lakovnu nemělo. Nové zařízení doplňuje schopnosti těžké i traťové údržby o možnost lakování úzkotrupých letadel na jedné adrese, což zákazníkům výrazně šetří čas.

Druhou osou prezentace byla nabídka možností přestaveb kabin letounů typu Airbus. CSAT v této oblasti boduje například zkušenostmi s instalací internetu na palubě nebo modifikacemi interiéru na míru zákazníkům. „Na výstavě jsme se rovněž zaměřili na projednání spolupráce s americkou korporací Boeing. Řešili jsme rychlejší realizaci údržby podvozků pro typ letounu B737NG a také možnosti budoucího zapojení do programu B737MAX,“ uvedla Lenka Králová, Key Account Manager CSAT.

Ministerstvo průmyslu a obchodu

Další články