České firmy hrají při rekonstrukci válkou poničené Ukrajiny stále významnější roli. Exportní specialisté ale upozorňují, že dělat byznys v této zemi může být náročné – a to i v dobách, kdy zrovna nezuří válka.

Přestože zbraně ještě neumlkly, rekonstrukce válkou poničené Ukrajiny už průběžně probíhá. Výrazně se na ní účastní firmy z České republiky. Od posledního předválečného roku 2021 do loňska český export na Ukrajinu rapidně vzrostl, a to o plných 61 procent z 35 miliard korun na 57 miliard (navíc bez započtení vojenského materiálu).
Obnova zničených budov, silnic, mostů, nemocnic, elektráren, vodovodní sítě i mnoha dalších prvků infrastruktury přinese obrovské množství zakázek. „Světová banka dnes říká, že následky útoků na Ukrajině – z toho co svět ví – dosahují už víc než 700 miliard dolarů,“ řekl ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj při květnové návštěvě Prahy v rozhovoru pro Českou televizi. Zároveň naznačil, že Česká republika bude mít v rekonstrukci země přednostní roli coby jeden z nejvěrnějších spojenců v době války. „Ptají se mě: Kdo bude obnovovat Ukrajinu? Říkám – zeptejte se Ukrajinců. (Odpovědí:) Ten, kdo vedle nás stál,“ uvedl Volodymyr Zelenskyj.
Česko má patronát nad Dnipropetrovskou oblastí
Jedním z klíčových regionů pro Česko bude v rámci obnovy Ukrajiny Dnipropetrovská oblast. Je totiž v bezprostředním sousedství válečné fronty a patří k místům, kde páchají Rusové největší škody. Zároveň má Česká republika nad Dnipropetrovskou oblastí jakýsi patronát, protože firmy z jiných zemí preferují zakázky v klidnějších, západních částech Ukrajiny. „Česko je de facto jediná země, která dělá projekty na východě Ukrajiny velmi blízko fronty,“ uvedl v rozhovoru pro ExportMag vládní zmocněnec pro rekonstrukci Ukrajiny Tomáš Kopečný. Jako příklad zmínil třeba české dodávky 13 úpraven vody, které už nyní zajišťují v Dnipropetrovské oblasti pitnou vodu pro 130 tisíc lidí, nebo probíhající projekt vybavení nemocnice v Dnipru.

CzechTrade nabízí pomoc při vstupu do tendrů
Porexportní agentura CzechTrade nyní na Ukrajině posiluje mimo jiné pomoc firmám, které se chtějí zařadit do veřejných výběrových řízení. „Naší novou službou pro české exportéry je sledování aktuálních tendrů na Ukrajině na ukrajinské platformě veřejných zakázek Prozorro a také sledování výběrových řízení v rámci Evropské banky pro rekonstrukci a rozvoj, podpora firmám při registraci na platformách a technická pomoc při podání nabídky,“ vysvětluje ředitelka zahraniční kanceláře CzechTrade v Kyjevě Oksana Antonenko.
Místní firmy mají dost vlastních problémů, nalézt prostředníka je teď těžké
V současnosti je Ukrajina trhem hlavně pro dostatečně zkušené firmy, protože exportovat do země, která je ve válečném konfliktu, je náročnější. „S tím jsou spojené i otázky, na které se firmy ptají: Jak to na Ukrajině vypadá? Je tam bezpečno? Může se nám něco stát? Kdy skončí válka? A tak podobně. Většina exportérů pokládá tyto otázky a z mých zkušeností je již zřejmé, že taková firma na Ukrajinu vyvážet asi nebude. Situace je všem známá a pokud sem chce někdo exportovat, musí mít situaci v zemi jasně zmapovanou. S tím CzechTrade může pomoci,“ podotýká ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade ve Lvově Vojtěch Vraspír.
„Dále je nutné mít exportní plán, stanovený rozpočet, jazykově vybavené zástupce, schopnost založit pobočku. Je potřeba ale také akceptovat rizika, pronajmout kanceláře či nalézt místního zástupce,“ podotýká Vojtěch Vraspír.

Ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade ve Lvově dále zdůrazňuje, že české firmy ale nemohou příliš spoléhat jen na zprostředkování obchodu místním ukrajinským partnerem. „Nalezení partnera je aktuálně na Ukrajině dost náročná záležitost. Většina místních firem se sama potýká s řadou problémů, těmi finančními počínaje a personálními konče. Často nemají kapacitu spolupracovat se zahraniční firmou a jsou samy extrémně vytíženy. Celá řada podniků během války také zkrachovala. Čeští exportéři by měli směřovat k tomu, aby tu jednali samostatně,“ doporučuje Vojtěch Vraspír.
Zkušenost z jiných postsovětských zemí se bude hodit
Petr Jurčík, regionální ředitel CzechTrade pro východní Evropu a Střední Asii, i na základě svých dřívějších osobních zkušeností s ukrajinským byznysem potvrzuje, že jde o náročný trh. „Je tam opravdu potřeba být průbojný a umět improvizovat. Nejsem si jistý, že rekonstrukce Ukrajiny přinese velký potenciál pro malé firmy bez zkušeností z východních zemí. Spíš bude pro ty větší hráče, kteří už mají z postsovětských republik zkušenost,“ říká. Právě proto by chtěl Petr Jurčík využít své současné zkušenosti z působení ve Střední Asii a nasměrovat na Ukrajinu mimo jiné české firmy, které už uspěly v Uzbekistánu nebo Kazachstánu.
Podle Vojtěcha Vraspíra je potřeba zvážit také to, zda má exportér promyšleno financování obchodu. „Z české strany jsou prostředky omezené a do zahraničních programů se české firmy nemají povětšinou zájem hlásit, protože jim nerozumějí, nedůvěřují jim a mají pocit, že je vše dopředu rozhodnuté. Podnikatelé se obracejí na zahraniční kancelář CzechTrade v naději, že jsme schopni jednoduše zprostředkovat efektivní financování, granty, fondy a podobně. Tyto možnosti jsou ale dost omezené a navíc je potřeba se tím zabývat, na což opět firmy povětšinou nemají čas ani personál,“ podotýká Vraspír.
V neposlední řadě je potřeba počítat s rozsáhlou konkurencí a přizpůsobit tomu cenu. „Je tu velká konkurence z dalších zemí a místní ukrajinské firmy jsou rovněž velice tvrdé. České výrobky tu mají obecně dobré jméno, ale cena je často ve srovnání s konkurencí dost vysoká. Českým firmám bych proto doporučil vyzdvihnout kvalitu svých výrobků, spolehlivost, záruku a další přednosti,“ upozorňuje Vojtěch Vraspír.
Přečtěte si další informace o podpoře, kterou nabízí agentura CzechTrade na Ukrajině
Přesto mohou mít čeští podnikatelé díky jazykové, kulturní i historické blízkosti obou národů výhodu oproti konkurentům ze západních zemí nebo Asie. Tomu odpovídá i fakt, že na Ukrajině zaznamenalo alespoň jednorázový byznys v uplynulých letech na 14 tisíc českých subjektů. Z toho zhruba sto až dvě stě firem tam rozvíjí dlouhodobý obchod. Pokud přijde v dohledné době konečně onen vzývaný klid zbraní, počet českých exportérů a investorů na Ukrajině bezesporu ještě dál poroste.