Společnosti Radalytica, Aero Vodochody, PBS Velká Bíteš, MGM Compro a další české firmy z leteckého průmyslu nabídly své technologie světu na prestižním airshow v britském Farnboroughu. Společná česká účast přinesla nové zakázky.

Česko je silné zejména ve výrobě lehkých letounů.

Na letišti v britském Farnboroughu se v předposledním červencovém týdnu slétly zbrojařské a letecké špičky. Na druhé největší letecké přehlídce na světě nechyběl český stánek zajištěný Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) a národní delegace vedená náměstkem ministryně obrany Danielem Blažkovcem. Například firma Aero Vodochody se na airshow pochlubila novou zakázkou pro britské vzdušné síly a oznámila prohloubení spolupráce s americkou skupinou Patriots Global Traning, která otvírá českým letounům L-39NG cestu do Spojených států.

Letošní ročník Farnborough International Airshow svolal světovou obrannou a leteckou extraligu po čtyřleté pauze. Běžně se tato prestižní akce koná ob rok, tradiční kalendář ale v roce 2020 narušila koronavirová pandemie. Význam letošního ročníku však umocnila nejen vynucená přestávka, ale také v kontextu války na Ukrajině měnící se perspektiva pro obranný, vesmírný i letecký průmysl v Evropě, z nichž se stávají klíčová odvětví.

Jihlavan projednal nové zakázky až za 80 milionů korun

Ve společné expozici se na akci představilo pět českých firem a Asociace leteckého a kosmického průmyslu. Další trojice tradičních českých výrobců vystavovala ve svých stáncích. Do oficiální reprezentace však byly zapojeny i firemní týmy, které přicestovaly po vlastní ose. Delegace tak čítala více než desítku tuzemských podniků, které se potkaly se světovými hráči. V „národním dresu“ jednaly české firmy s vedením světových průmyslových gigantů, jako jsou Boeing, Airbus či Bell Helicopter.

Video:

Poslechněte si rozhovor s Radkem Filipem, ředitelem společnosti Zall Jihlavan Airplanes

Airshow ve Farnboroughu byla v programu Českých oficiálních účastí MPO první letošní akcí, kde se Česko prezentovalo již jako předsednická země v Radě EU. Na stometrové ploše české expozice se představily tyto firmy: Výzkumný a zkušební letecký ústav (VZLÚ), výrobce leteckých podvozků Charvát AXL, producent hydraulických systémů Jihlavan, opravárenský podnik pro těžkou údržbu Czech Airlines Technics a poskytovatel řešení pro virtuální pilotní výcvik Vrgineers.

Firma Vrgineers darovala simulátor pro výcvik pilotů Ukrajině

Poslední jmenovaná firma přivezla do Farnboroughu své nejnovější brýle pro virtuální realitu XTAL 3, které mají výjimečně široké zorné pole zabírající 180 stupňů v horizontální rovině a 90 stupňů ve vertikální. Ty se staly hitem návštěvnického i zákaznického zájmů. V celkovém součtu měly vystavující firmy v průběhu veletrhu přes 350 jednání se stávajícími a novými zákazníky. Třeba Jihlavan odhaduje potenciál nově rozjednaných zakázek ve Farnboroughu na 70 až 80 milionů korun.

Aero Vodochody uspěly u britského letectva

Delegaci na jednáních doprovázeli zástupci státního podniku LOM Praha a také reprezentanti společností MGM Compro, výrobce a vývojáře komplexních řešení elektrických pohonů a Radalytica, která má unikátní robotický rentgen, jenž odhaluje defekty v letadlech. Do národního týmu se zapojily také společnosti vystavující ve vlastních stáncích: Aero Vodochody, PBS Velká Bíteš a Jihostroj.

Významným odbytištěm pro domácí letecký průmysl je také samotná pořadatelská země. Český letecký export do Británie loni přesáhl 2,8 miliardy korun a zařadil zemi na třetí příčku vývozního žebříčku. Letouny L-159 Alca z dílny největší české letecké továrny Aero Vodochody navíc nově prorazily u britského letectva.

Pod visačkou Drakenu budou české letouny L-159E hrát roli agresora při výcviku britských pilotů.

S čerstvě uzavřeným kontraktem se společností Draken Europe se Aero Vodochody pochlubily právě na airshow ve Farnboroughu. Osmičlenná flotila letounů L-159E společnosti Draken Europe začne brzy létat v roli protivníka/agresora při výcviku pilotů RAF neboli Královských vzdušných sil. Služba je první svého druhu ve Spojeném království a představuje zcela nové výcvikové možnosti v oblasti leteckého výcviku příslušníků RAF. Jde ovšem o koncept nasazení českých letounů, který má Draken již vyzkoušený u amerického letectva.

České letouny přezdívané Medojed využije při výcviku britské letectvo

Naopak za oceán míří Aero s novým letounem L-39NG, který je nástupcem legendárních strojů L-39 Albatros, dosud nejpoužívanějších cvičných vojenských letounů na světě. Letoun L-39NG je integračním projektem českého leteckého průmyslu, který čerstvě získal typovou certifikaci bez omezení, jejíž proces trval více než pět let. Sériová výroba běží v Aeru na plné obrátky. „Podpora exportu hi-tech produkce je jednou z priorit Ministerstva průmyslu a obchodu, proto jsou letecké výstavy neodmyslitelnou součástí programu českých oficiálních účastí. Jen několik zemí na světě umí vyvinout, vyrobit a certifikovat výcvikový proudový letoun. Plná certifikace a obchodní úspěchy L-39NG na airshow ve Farnboroughu jsou významnými milníky pro celé odvětví, protože prostřednictvím tohoto finálního produktu může Česko uplatnit ve světě celou škálu svých špičkových technologií a schopností,“ konstatoval Jozef Síkela, ministr průmyslu a obchodu.

Verze letounu L-39 nazvaná CineJet, kterou využili filmaři při natáčení filmu Top Gun: Maverick.

Ve Farnboroughu Aero oznámilo prohloubení spolupráce s předním americkým poskytovatelem řešení pro pilotní výcvik, skupinou Patriots Global Traning. Podepsané memorandum se týká uvedení nového českého letounu L-39NG na americký trh. Dokument dokonce počítá i s možností licenční výroby „engéček“ přímo v USA. Zároveň memorandum zahrnuje rozšíření dodávek náhradních dílů, logistiky, testování letadel a podpory výcvikových zařízení u osvědčených Albatrosů, kterých jsou na americkém trhu stále v provozu zhruba tři stovky. Společným cílem obou společností je totiž vytvořit nové regionální centrum pro údržbu a modernizaci letadel L-39 v USA. Nyní Patriots Global Training provozuje za oceánem osmičlennou flotilu letounů L-39. Ostatně právě Patriots Jet Team dohromady se společností Helinet stojí za speciální kamerovou verzí letounu L-39 zvanou CineJet, s níž se natáčely fascinující scény pro filmový trhák Top Gun: Maverick.

Jakou úlohu sehrály letouny L-39 Albatros při natáčení filmového hitu Top Gun: Maverick?

LOM Praha zajistí servis pro nové vrtulníku od Bellu pro českou armádu

O další událost na lince česko-americké letecké spolupráce se ve Farnboroughu postaral státní podnik LOM Praha. S americkou společností Bell Flight podepsal český podnik za účasti Daniela Blažkovce dodatek smlouvy k projektu o industriální spolupráci, který je dalším krokem v nadcházející technické údržbě a vyšších stupních oprav takzvané západní vrtulníkové platformy, kterou bude provádět LOM Praha.

Výrobu prvních pěti vrtulníků pro českou armádu odstartoval Bell na jaře letošního roku. Do konce příštího roku má americký výrobce dodat české armádě dvanáct nových strojů. Na nově zaváděných vrtulnících bude LOM Praha pro Vzdušné síly AČR garantem nejen technických prací, ale také simulačních technologií. Pro údržbu a opravy nových vrtulníků LOM Praha buduje nový vrtulníkový závod na letecké základně u Náměšti nad Oslavou. Kromě něj tam vznikne také simulátorové centrum, kde bude probíhat výcvik pilotů na nových strojích.

PBS Velká Bíteš předvedl nový motor

Česká stopa na airshow ve Farnboroughu zviditelnila také domácí schopnosti ve vývoji a výrobě leteckých motorů. Česká republika je v elitním klubu pouhých sedmi zemí na světě, které umějí vyvinout a vyrobit turbovrtulové a proudové letecké pohony.

Tradiční český výrobce PBS Velká Bíteš na akci uvedl na trh nový motor PBS TJ80-120. Na airshow ve Farnboroughu nový motor pokřtili náměstek ministryně obrany Daniel Blažkovec, česká velvyslankyně v Londýně Marie Chatardová a generální ředitel PBS Group Miloslav Kafka. Stručnou vizitkou nového motoru PBS TJ80-120, který je výsledkem vlastního vývoje a výroby, je, že má ve své třídě nejlepší poměr tahu ke hmotnosti.

Britové investují do vývoje nízkoemisních letadel

Hlavním trendem v leteckém průmyslu v samotné Velké Británii je v posledních letech zásadní zvýšení vládních výdajů na obranu, což podpořilo poptávku po vojenských letounech. „Komerční letecký sektor byl naopak ovlivněn pandemií covid-19, která výrazně snížila poptávku po letecké dopravě. Tento negativní vývoj je ale do velké míry vyrovnáván důrazem na snížení emisí v leteckém průmyslu, což vede k investicím do vývoje nízkoemisních technologií. Významně se do nové generace letounů vyráběných ve Velké Británii zařazuje také použití kompozitních materiálů. Právě tento subsegment by měl dále podpořit růst leteckého průmyslu v příštích pěti letech,“ uvádí ředitel zahraniční kanceláře CzechTrade v Londýně Jiří Rak. Podle něj tak přicházejí další příležitosti i pro české dodavatele. „Vzhledem k tomu, že britský letecký průmysl je druhým největším na světě, českým exportérům se nabízí šance spolupracovat na projektech vskutku globálních rozměrů. Obě země mají dlouhou historii bilaterální spolupráce a všechny předpoklady pro její další a úspěšný rozvoj,“ shrnuje Jiří Rak.

Češi jednali o možnostech obchodu i s Izraelci nebo Švédy

Česká mise na výstavě přispěla ke zvýšení reputačního kapitálu českých technologií a českým firmám otevřela dveře do nejvyšších pater světových leteckých výrobců. „Dvoudenní program ve Farnboroughu byl velmi intenzivní. České podniky jsem propojil se zhruba patnácti firmami z řad světové elity. Jednali jsme s americkými Bell Helicopter, Lockeed Martin a Boeingem, francouzskými Airbus Space and Defence a Thales, švédskou státní agenturou pro armádní akvizice FMV, izraelským Elbit Systems a řadou dalších,“ říká náměstek Blažkovec. Dále dodává: „Podpora průmyslové spolupráce a uplatnění českého průmyslu ve světě je pro Ministerstvo obrany prioritou, v tom máme naprostou shodu s resortem průmyslu a obchodu, který zorganizoval český stánek.“

Představení českých leteckých technologií se na společném stánku neslo pod mottem Czech Republic – The Country For The Future.

Za maratonem úspěšných jednání stojí spojení institucionálních sil resortů obrany, průmyslu a obchodu a české ambasády v Londýně již v přípravné fázi. Společný mezirezortní projektový tým, jehož součástí byla také Asociace leteckých a kosmických výrobců, na základě vytipování nejatraktivnějších partnerů českými firmami postavil doprovodný program oficiální účasti, který zcela odrážel firemní zájmy a podpořil obchodní kampaně českých podniků.

České tradiční podniky i menší inovativní firmy jednaly s nejvyšší úrovní vedení potenciálních zákazníků, ke které se z podnikové roviny propracovávají jen velmi složitě. „Na jednání s vedením Airbus Space and Defence jsme prvně představili komplexní řešení elektrické pohonné jednotky pro vyšší výkony. V minulosti jsme Airbusu dodávali části a součásti pohonných jednotek. Komplexní řešení pro výkon 450 kilowattů, ke kterému jsme se propracovali vlastním vývojem, zcela mění naše postavení na trhu. Jeho prezentace pod národní hlavičkou je pro nás odrazovým můstkem pro vstup do vyšší ligy,“ říká Martin Dvorský, CEO společnosti MGM Compro.

Zkušebnické kapacity VZLÚ, čtvrtého nejstaršího výzkumného ústavu na světě, pak zaujaly představitele izraelské společnosti Elbit Systems. „Na jednání delegace náměstka Blažkovce s Elbit Systems zástupci společnosti vyjádřili zájem o bližší informace o možnostech zkoušek v aerodynamických tunelech VZLÚ. Z dotazů na časové možnosti zahájení zkoušek je zřejmý obchodní potenciál pro náš výzkumný ústav,“ uvedl Petr Hůla, Business Development Manager VZLÚ.

Díky společné misi se čeští výrobci dostali až k nejvyšším manažerům Boeingu.

Mladá firma Radalytica jednala se šéfy Boeingu

Unikátní technologie z dílny společnosti Radalytica, jako je možné řešení problémů nedestruktivního testování letadel, zabodovalo u amerického Boeingu.

Tato jedinečná platforma umí nejen v různých režimech letouny skenovat, aniž by je bylo potřeba jakkoli rozebírat, nebo kamkoli přemisťovat, ale zároveň je schopná v reálném čase vyhodnocovat a zobrazovat defekty, čímž umožňuje kontrolu i v oblastech, kde dosud nebyly možné nebo jen omezené. „Jsme mladá, ale rychle se rozvíjející firma, která jako první na světě uvedla do komerčního provozu mobilní robotickou 3D počítačovou tomografii. U Boeingu jsme se již etablovali, ale mít možnost představit se tváří v tvář top managementu firmy bylo pro nás po vlastní ose zatím nereálné. Jednání na úrovni náměstka pro nás tedy znamenalo významný skok, který nás katapultoval na vrchol podnikové hierarchie. Pomůže nám to rychleji proniknout do nám ještě neznámých uliček obchodního systému této společnosti, což může mít v konečném důsledku mimo jiné vliv i na počet případných objednávek našeho produktu,“ říká Jan Sohar, CEO společnosti Radalytica.

(red)

Další články